EU kunder - betalings sikkerhed ??
Fra : Lars

Dato : 12-09-05 14:24

Hej, vi er et mindre firma, der indtil videre har tilbudt nogle services
her i danmark vedr. data-konvertering.

Vi overvejer nu at tilbyde samme ydelse inden for EU, efter samme model
som vi har gjort her i dk, dvs vi konverterer data og sender
efterfølgende en faktura.

Vedr evt. mangel på betaling, hvilke muligheder har vi rent juridisk for
at tilsikre at kunden reelt betaler for servicen, efter denne er
leveret?

Hvis der er nogle web-sites, der fortæller mere om handel inden for EU,
vil jeg påskønne nogle links.

--
Best regards

Lars

Fra : Nico de Jong

Dato : 12-09-05 16:06

"Lars" <nomail@none.com> skrev i en meddelelse
> Hej, vi er et mindre firma, der indtil videre har tilbudt nogle services
> her i danmark vedr. data-konvertering.

Hvis TDC er et mindre firma, gad jeg godt nok se et større firma.

Nico (der iøvrigt tjener sit tørre brød med datakonvertering)

Fra : Lars

Dato : 12-09-05 16:15

In article <%NgVe.199$Yh3.146@news.get2net.dk>, first_name@FARUMDATA.DK
says...
> Hvis TDC er et mindre firma, gad jeg godt nok se et større firma.
Jeg mindes ikke at have omtalt TDC som et mindre firma.

> Nico (der iøvrigt tjener sit tørre brød med datakonvertering)
Formentlig ikke mellem CAD systemer, som vi gør?
Så vi er nok ikke konkurrenter.

--
Best regards

Lars

Fra : Nico de Jong

Dato : 12-09-05 22:59

> [...]

> Nico (der iøvrigt tjener sit tørre brød med datakonvertering)
> Formentlig ikke mellem CAD systemer, som vi gør?

Jeg så bare at der stod "TDC Totalløsninger" eller noget lignende i
headeren.

Nej, jeg konverterer hver CAD eller grafisk e.l.
Jeg holder mig stort set til flade filer, adresseregistre, o.l., da jeg har
min baggrund i mainframes.

Jeg plejer ikke at have problemer med at kradse penge ind fra udenlandske
kunder. Man skal dog være forberedt på (i min erfaring), at jo længere sydpå
man kommer i Europa, jo mere irrelevant bliver "30 dage netto". 60 til 90
dage er ganske normal, i praksis. Til gengæld er de Baltiske lande meget
punktlige (igen i min erfaring). Jer ved ikke noget om Rusland o.l.

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-09-05 08:11

"Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> wrote in message

> Jeg så bare at der stod "TDC Totalløsninger" eller noget lignende i
> headeren.

Tænk, det står der også i min header, da jeg ligesom Lars også er kunde hos
TDC. Det er noget TDC sætter ind i headeren.

hilsen
Uffe

Fra : Lars

Dato : 11-10-05 23:02

In article <MPG.1d8f9fef11600b72989bc0@news.inet.tele.dk>,
nomail@none.com says...
> [...]
> leveret?
>
> Hvis der er nogle web-sites, der fortæller mere om handel inden for EU,

Hej, siden der ikke er kommet nogle relevante svar, vil jeg blot høre om
der er nogen der i mellemtiden har et svar til ovenstående, vedr.
leverancer til hhv EU og USA

--
Best regards

Lars

Fra : Nico de Jong

Dato : 12-10-05 06:26

> [...]
> leveret?
>
> Hvis der er nogle web-sites, der fortæller mere om handel inden for EU,

Du kunne måske gøre det på samme måde som jeg selv gør det. Jeg samarbejder
med IBAS i Norge. De har agenter i de forskellige EU lande, som snakker
direkte med mig. Når f.eks. Ibas Frankrig så har et konverteringsjob, får de
tilsendt tapen og sender den til mig. Bagefter fakturerer jeg Ibas. Jeg har
altså hverken markedsføringsomkostninger eller problemer med at kradse
pengene ind fra EU kunder.
Når opgaven meget krævende, eller Ibas (teknisk set) ikke kan bunde,
henviser de kunden direkte til mig, og så fakturerer jeg kunden direkte.

Problemet med direkte salg til udlandet for små firmaer, er dels at man ikke
kender prislejet for det man nu ønsker at servicere dem med, dels at kunden
ofte har sine tvivl mht et lille firmas soliditet, og så er der jo
betalingsproblemet, enten betaling forud (hvad mange per definition ikke
vil) eller opkrævningsproblemer.

Mit råd er derfor at finde agenter. Det virker ihvertfald for mig

Nico

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-10-05 08:58

Lars wrote:

> Vedr evt. mangel på betaling, hvilke muligheder har vi rent juridisk for
> at tilsikre at kunden reelt betaler for servicen, efter denne er
> leveret?

Ved manglende betaling har I groft sagt samme muligheder for at trække
kunden i retten, som I har med danske kunder, men i praksis skal man nok
regne med noget mere besvær (læs: der skal være tale om større beløb før
det kan betale sig).

Det rent juridiske kan du evt. høre mere om i dk.videnskab.jura

Andre muligheder er som Nico nævner en god samarbejdspartner eller
forudbetaling. Hvis det er større ordrer, kunne en bankgaranti også
komme på tale.

Endelig kan i overveje en kreditforsikring.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/