udtrække data fra flere tabeller på samme ~
Fra : Lars L. Christensen

Dato : 11-09-05 08:25

Hej gruppe

Vel egentligt en relativ ligetil query, men alligevel kommer her
spørgsmålet...

- Platform:
   MySQL 4.1.11.

- Tabeller:
   inoctets_x
       id
       dtime
       counter

   circuits
       id
       name
       type
       ifindex
       tabel

- Beskrivelse:
"inoctets_x" er en række tabeller, der indeholder data for nogle
routerinterfaces mhp. trafikgrafer. Der bliver lagret data for hvert
interface hvert 5. minut. Disse data lagres i "counter" med et timestamp
i "dtime" og interfacet i "id". "ifindex" i "circuits" svarer til "id" i
"inoctets_x".

"circuits" indeholder en beskrivelse af de enkelte routerinterfaces.
"tabel" er tabelnavnet på de tabeller, som de enkelte interfaces optræder
i, f.eks. inoctets_x, inoctets_y osv.

- Opgave:
For hver circuits.type = "alfa" ønsker jeg en summering over en måned af
de entries der optræder i inoctets_x.

Jeg har allerede fundet en måde at lave en summering hvis jeg selv
angiver inoctets_x.id og hvilken tabel der er tale om:

SELECT month(i.dtime) as period, sum(i.counter) as rx FROM incctets_x i,
where i.id = '22' and i.dtime > subdate(now(), interval 1 year) group by
month(i.dtime)

Som queryen viser, er der tale om en summering på månedsbases set over 1
år.
Jeg ønsker bare at kunne angive en måned (typisk sidste fulde måned) og
så få output for samtligt instanser af circuits.type = 'alfa', igen så
jeg kan se hvad hver eneste instans af "alfa" har opnået.

Giver dette mening? :)

Håber der er hjælp at hente...

mvh
Lars Christensen