Hydrogenbindinge
Fra : Henry Vest

Dato : 12-09-05 11:25

En kemibog (Kend kemien) stiller følgende spørgsmål:

Chlor-atomet har en stor EN-værdi. Alligevel kan det ikke danne
hydrogenbindinger til fx vandmolekyler. Hvorfor mon ikke?
(EN = elektronegativitet)

Er der nogen der kan give et svar?

--
Henry Vest

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-05 13:59

"Henry Vest" <henry_vestFJERN@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Chlor-atomet har en stor EN-værdi. Alligevel kan det ikke danne
> hydrogenbindinger til fx vandmolekyler. Hvorfor mon ikke?

Chlorid- ja selv fluorid-jonen er for STOR til at de små intense
hydrogenbindinger kan dannes

Feltstyrke aftager jo med tredie potens når du fjerner dig fra atomkernen,
så H20 og NH3 og derivater er næsten det eneste der har denne interessante
mellemting af kovalent og dipol binding - ja ren HF kan godt, men ikke
joner og kulforbindelser med F.

Er vand molekyl_er_
eller eet kæmpemolekyle som en diamant krystal? Definitionerne bryder sammen
vedr vandets "fjerde tilstandsform" og isotop-udveksling siger,
at O og H er ret så promiskuøse - over tusind gange i sekundet skifter de
partner.

Måske nogle aparte ustablie lithium, berylium og bor forbindelser har noget
der ligner?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-05 14:39

> [...]
> vedr vandets "fjerde tilstandsform" og isotop-udveksling siger,
> at O og H er ret så promiskuøse - over tusind gange i sekundet skifter de

Alkoholer, carboxylsyrer og ketoner. Benzen ringe er osse aktive
associeringsgrupper.

> Måske nogle aparte ustablie lithium, berylium og bor forbindelser har
noget
> der ligner?

Tvivler.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-05 16:09

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> sammen
>
> Alkoholer, carboxylsyrer og ketoner. Benzen ringe er osse aktive
> associeringsgrupper.

Der kan induceres elektromagnetiske svingninger i benzen-ringe og lignende
dobbeltbinding-systemer , bedre end i alkaner, men egentlig hydrogenbinding
sker vel kun aktivt fra alkoholer og primære og sekundære aminer og
carboxylsyrer - og passive deltagere kan være aldehyder, ketoner, tertiære
aminer og i mindre grad diverse andet med hang til intermolekylær
tiltrækning. HOH og HNH2 er klart noget særligt pga tæthed at aktiv og
passiv steder.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-05 16:18

> [...]
> aminer og i mindre grad diverse andet med hang til intermolekylær
> tiltrækning. HOH og HNH2 er klart noget særligt pga tæthed at aktiv og

Du har ret i at benzen ikke har meget saft i sig. Men jeg skulle mene at
alkoholer og carboxylsyrer udviser med associerrende adfærd end HNH2.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-09-05 16:22

Henry Vest wrote:
> [...]
>
> Chlor-atomet har en stor EN-værdi. Alligevel kan det ikke danne
> hydrogenbindinger til fx vandmolekyler. Hvorfor mon ikke?

Ja, som Bo vistnok er inde på, er det normale argument ladningstætheden;
chlors EN-værdi er sammenlignelig med nitrogens, som danner
hydrogenbindinger, men chlor er væsentlig større, hvorfor
ladningstætheden bliver mindre.
Argumentet er dog som så meget andet lidt en sludder for en sladder
hvilket bunder i definitionen af elektronegativitet...som med så meget
andet i kemi er konceptet et udmærket redskab, undtagen lige når det
ikke er det...

mvh
Jeppe