"Sandbox" installation af visse programmer
Fra : Morten

Dato : 11-09-05 17:09

Hej,

Jeg vil gerne kunne installere mit "miljø" bestående af MySQL, Apache2
mm. flere gange på samme maskine (dog konfigureres de så der ikke opstår
problemer med porte osv.).

Idéen er, at jeg i hver "sandbox" kan udvikle/teste nogle ting af.
Slette den, og bygge en frisk via et script.

Hvordan gør jeg det lettest under en RedHat baseret Linux? Jeg har
hidtil benyttet mig af ./configure --prefix=$SANDBOX_ROOT og det virker
som sådan fint nok, men jeg vil hellere benytte rpm eller yum da det er
administrativt lettere at have med at gøre.

Nogen forslag til hvordan det gøres bedst?

Mvh.

Morten

Fra : Steen Suder

Dato : 11-09-05 19:24

Morten wrote:

> [...]
> da det er administrativt lettere at have med at gøre.
>
> Nogen forslag til hvordan det gøres bedst?

Det foresvæver mig fra mine RedHat/Mandrake-dage at rpm har en
prefix/relocate-option. Prøv at kigge i man-siden...

--
Steen Suder

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-09-05 07:35

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Jeg vil gerne kunne installere mit "miljø" bestående af MySQL, Apache2
> mm. flere gange på samme maskine (dog konfigureres de så der ikke
> opstår problemer med porte osv.).

Vi bruger vservers netop til at kunne have sandkasser til at lave
udvikling på. På hver af vores produktionsservere har vi så en
produktions-vserver og en eller to udviklings-vservere. Jævntligt
sørger vi så at overskrive en af udviklings-vserverene med en kopi af
produktions-vserveren (rsync).

Det giver altid et et udviklingsmiljø der ligger meget tæt på vores
produktionsmiljø.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-09-05 11:37

Morten wrote:

> [...]
> administrativt lettere at have med at gøre.
>
> Nogen forslag til hvordan det gøres bedst?

En mulighed er at benytte chroot. I så fald er du nødt til at
have ikke blot mysql og apache installeret i dit chroot, men
også alle de pakker, som de afhænger af. Det nemmeste vil nok
være at kopiere dit rodfilsystem til et underbibliotek og så
køre en chroot dertil.

Alternativt kan du bruge rpm til at installere alle de
nødvendige pakker i et underbibliotek (--root option til rpm).

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Morten Guldager

Dato : 12-09-05 17:06

2005-09-11 Morten wrote

> Jeg vil gerne kunne installere mit "miljø" bestående af MySQL, Apache2
> mm. flere gange på samme maskine (dog konfigureres de så der ikke opstår
> problemer med porte osv.).

Jeg vil helt klart anbefale Xen.

Så får du komplette linux'er med at hvad det indebærer.

At klone en kopi af en kørende instans er super let.

Du kan endda flytte en _kørende_ Xen instans over på en
anden maskine _runtime_, ikke at du umiddelbart lyder til
at have brug for det.

/Morten