katte, fællesgården, rottegift?
Fra : Kelly Anne Keenan

Dato : 11-09-05 15:45

Hej,

Jeg bor i stuetagen ud til en stor fællesgård. Jeg har to katte. Der
står ikke noget i ordenreglementet om, at katte ikke må være derud.
Desuden har jeg fået tilladelse fra min ejerforening og jeg har snakket
med en del beboer, fra de andre ejerforeninger, og alle synes det er
fint og hyggeligt med kattene. Kattene er kun udenfor når jeg er hjem,
og hver morgen og hver aften går jeg ud og tjekker hvis de har "lavet
noget". Hvis de har, gør jeg det rent.

Men, desværre, er der en sur mand, der har selv valgt rollen som gårdens
"politimænd". Han er kendt for at skælde både børn og voksne ud for alle
mulige ting, som han mener, må ikke må i en fællesgård. Jeg har haft en
del problemer med ham og i sidste uge nåede det en klimaks, hvor vi stod
og råbte ad hinanden, og han sagde til mig "Dine katte kommer til
skade". Heldigvis har jeg ejerforenings bestyrelse samt alle næboerne
på min side, men...Nu er jeg MEGET bang for, at han vil gøre dem
noget...for eksempel komme rottegift ud i gården. Må han godt det?

Med venlig hilsen
Kelly Anne Keenan
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-09-05 16:00

In article <432442ed0e933@nerdgirl.dk>, Kelly Anne Keenan
<kellyKATTE@BAKKEstranger.dk> wrote:

> Nu er jeg MEGET bang for, at han vil gøre dem
noget...for eksempel komme
> rottegift ud i gården. Må han godt det?

Det tror jeg ikke man må - ikke med mindre giften er lukket inde i
noget, så børn og dyr (bortset fra rotter mv) ikke kan komme til det.
Sådan forstår jeg i hvertfald denne bekendtgørelse fra miljøstyrelsen:

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/04032100.htm

Men det kan stadig være farligt for fritgående katte - hvis de fanger
en mus eller rotte, der har ædt giften

--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 11-09-05 21:58

Hej Kelly
Sådan en har jeg også boet i boligforening med, jeg kontaktede Politiet, der
blot meddelte mig at hvis han gjorde skade på mine katte, var det at
sidestille med en "tingskade" da katte juridisk set, ikke rangerer højere
end f.eks. dit skraldestativ. Derudover skal du bevise det er ham, der har
gjort skade på dine katte.
Jeg flyttede...
For dit vedkommende, ville jeg kontakte bolig/ejerforeningen og se om du
ikke kan få den til at skrive et brev til manden, at det er tilladt at du
har dine dyr i gården.
Kikser dette, ville jeg tage en snak med Ploitiet (trods alt) og meddele
manden, at du har forholdt Politiet hans udtalelser og såfremt der sker
noget med dine katte, vil du rette henvendelse til Politiet igen.
Du kan også tale med kommunen, forespørg om det lovlige i at en privatperson
udlægger gift (hvilket jeg ikke mener det er, da det skal lægges i
specielbokse) samt at han har truet med det pga. dine katte.
Han kan som sådan ikke indfange dem og få dem aflivet - lovligt, såfremt
dine katte er øremærkede, så på dét punkt, har du intet at frygte.
Muligheden er dog at han indfanger og afliver dem selv, hvilket er ulovligt
(der er ihvertfald nogle ting der skal være iorden først, det indebærer bla.
en dyrlæge) og langt, langt de fleste der fremsætter trusler som den ham her
har fremsagt, bunder ikke dybere....
Det allerbedste er....samtale. Hvis det er muligt på dette tidspunkt i
krisen, så inviter ham over til en kop kaffe/øl/whatever og få en snak med
ham. Læg op til forhandling, og måske kan I aftale at der er tidspunkter
hvor kattene ikke kommer ud, og forsøg at finde ud af hvad det egentlig er,
der generer ham...
Spørg gerne igen, hvis du har brug for uddybende svar, jeg har siddet og
rådgivet i ½ år om, ikke kun, men også om den slags problemer, så lidt ved
jeg da om det)

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Kelly Anne Keenan

Dato : 12-09-05 11:45

Tusind tak for jeres svar! Jeg tror også som du siger Heidi at det er
bedst med samtale. En af næboerne har faktisk tilbudt at mægle. Og jeg
tror også jeg lige vil tage en lille snak med politiet.