[e-mail -> website/database] hvad kræver d~
Fra : peet_dk

Dato : 11-09-05 13:58

Jeg har planer om at få en blog som jeg kan opdatere vha. e-mail. Hvad
kræver det af webhotellet?

Altså ud over PHP og en database?

Jeg kan se der er flere scipts der kræver imap modulet til php, men er der
mere end det?

safe_mode vil være på off.. Men det har vel ikke noget at sige for at få
eks. imap_open() ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-05 14:30

It happens that peet_dk formulated :
> Jeg har planer om at få en blog som jeg kan opdatere vha. e-mail. Hvad kræver
> det af webhotellet?

Wordpress kan out-of-the-box. Det kan dog anbefales at bruge postie
plugin'et da det så også virker fortræffeligt uden cron jobs mv.

Det kræver blot PHP, MySQL og at PHP kan lave socket forbindelser (den
henter via POP3 nemlig).

Fra : peet_dk

Dato : 11-09-05 14:35

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Det kræver blot PHP, MySQL og at PHP kan lave socket forbindelser (den
> henter via POP3 nemlig).

Ok.. kan du se om min nuværende host (cliche) kan det ud fra en phpinfo?
www.peet.dk/phpinfo.php

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-05 15:47

peet_dk formulated on søndag :

> Ok.. kan du se om min nuværende host (cliche) kan det ud fra en phpinfo?
> www.peet.dk/phpinfo.php

Det ser ikke ud til de skulle have blokeret det i PHP, der kan
selvfølgelig være noget i en evt. firewall. Svjh lå blogbot.dk på
Cliche før de flyttede og de har i hvert fald brugt ud-af-huset
forbindelser i stor stil - så det skulle nok kunne lade sig gøre.

Hvis du alligevel vil prøve at teste det kan du prøve at køre følgende
script på dit site:

<?php
$socket = @fsockopen("hs235.dk", 80, $err1, $err2, 15);
if($socket)
{
   echo "Socket OK";
   fsockclose($socket);
}
else
{
   echo "Socket fejl:<br />";
   echo $err1." : ".$err2;
}
?>

Den prøver at oprette en forbindelse på port 80 til et af mine sites,
du vil få en fejlbesked hvis det ikke lykkes og "Socket OK" hvis det
gør.

Fra : peet_dk

Dato : 11-09-05 19:19

den skriver:

Socket OK
Fatal error: Call to undefined function: fsockclose() in
/home/virtual/peet.dk/public_html/test.php on line 6

Fra : Geert Lund

Dato : 11-09-05 19:33

peet_dk wrote:

> [...]

Dette er fordi der ikke er noget der hedder fsockclose...

Du skal i stedet bruge fclose( $socket ); [1]

[1] http://dk2.php.net/manual/da/function.fclose.php

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-09-05 21:31

It happens that peet_dk formulated :
> Socket OK
> Fatal error: Call to undefined function: fsockclose() in
> /home/virtual/peet.dk/public_html/test.php on line 6

Ups, min fejl - men der skulle gerne stå "Socket OK" i linien før
fejlbeskeden og det betyder at du sagtens kan bruge socket
forbindelser.

Fra : Per Riber

Dato : 12-09-05 23:13

Sun, 11 Sep 2005 15:29:53 +0200 skrev "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk>:

>Wordpress kan out-of-the-box. Det kan dog anbefales at bruge postie
>plugin'et da det så også virker fortræffeligt uden cron jobs mv.

Out-of-the-box er ikke min oplevelse af omtalte interface.
Jeg har kæmpet med og faktisk opgivet det som et håbløst
tilfælde Bruger du det selv?

>Det kræver blot PHP, MySQL og at PHP kan lave socket forbindelser (den
>henter via POP3 nemlig).

Bagefter kommer problemerne med DK-bogstaver i
subject-linien og krav om UTF-8 charset i body. Jeg kan ikke
finde en mailklient, som laver det rigtigt. Findes de?

mvh Per

Fra : Martin

Dato : 12-09-05 23:35

Fra : Per Riber

Dato : 13-09-05 06:53

Tue, 13 Sep 2005 00:35:27 +0200 skrev Martin
<news@natten-i.dk>:

>Mozilla Thunderbird har ingen problemer med UTF-8 og DK bogstaver :D

Du har ret, men til gengæld koder den subject, så det ligner
krypterede data, og det ryger lige ind som overskrift i
bloggen. Det ser ganske forfærdeligt ud

Men det er rigtig smart at kunne publicere pr. email, så jeg
vil genoptage mine forsøg og vende tilbage med en lidt mere
konkret problembeskrivelse.

I mellemtiden har du eller andre måske nogle tips til
vigtige settings, der skal foretages i TB til formålet..?
Jeg har muligvis bare overset en eller flere af dem.

mvh Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-09-05 12:31

Per Riber wrote :

> Out-of-the-box er ikke min oplevelse af omtalte interface.
> Jeg har kæmpet med og faktisk opgivet det som et håbløst
> tilfælde Bruger du det selv?

Ja - og det virkede i første forsøg.

Hvad fejl oplever du ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-09-05 12:32

Per Riber formulated on tirsdag :

> Bagefter kommer problemerne med DK-bogstaver i
> subject-linien og krav om UTF-8 charset i body. Jeg kan ikke
> finde en mailklient, som laver det rigtigt. Findes de?

Hov, er måske en god ide at læse hele posten før man svarer...

Du kan sætte Wordpress op til at bruge et ISO tegnsæt istedet. Så
skulle det gerne virke med email også. Men ja, der er problemer med
det, jeg bruger UTF8 og det er det eneste der virker når jeg sender fra
min mobiltelefon (som koder noget base64 på hele mailen hvilket jeg
ikke fatter...)

Fra : Per Riber

Dato : 13-09-05 20:44

Tue, 13 Sep 2005 13:32:13 +0200 skrev "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk>:

>Hov, er måske en god ide at læse hele posten før man svarer...

Nogen gange hjælper det lidt på forståelsen

> [...]
>det, jeg bruger UTF8 og det er det eneste der virker når jeg sender fra
>min mobiltelefon (som koder noget base64 på hele mailen hvilket jeg

Jeg vil helst undgå at skifte tegnsæt - tror, det er en
større operation. F.eks. er mine nuværende indlæg vel lagret
i UTF-8, og jeg kan forestille mig, at der kommer helt nye
problemer med den danske oversættelse, hvis jeg skifter.

Ville foretrække at løse problemet i mail-interfacet, som er
det eneste sted, der pt. giver problemer.

Nu har jeg desværre slettet alle mine kiksede forsøg, så jeg
kan ikke sende et link til et eksempel. Prøver igen en af de
nærmeste dage.

mvh Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-09-05 23:08

Per Riber was thinking very hard :

> [...]

> Ville foretrække at løse problemet i mail-interfacet, som er
> det eneste sted, der pt. giver problemer.

Så tror jeg du må give op med mindre du vil til at kode en omkodning af
teksten. Wordpress kører - meget smart IMHO - kun med *et* tegnsæt og
det angives centralt. Alle ting kører så med dette tegnsæt og poster
gemmes også med dette tegnsæt. Ændrer du tegnsættet gør du det for
alting.

Fra : Per Riber

Dato : 14-09-05 06:38

Wed, 14 Sep 2005 00:08:09 +0200 skrev "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk>:

> [...]

>det angives centralt. Alle ting kører så med dette tegnsæt og poster
>gemmes også med dette tegnsæt. Ændrer du tegnsættet gør du det for

Enig, det princip skal der ikke ændres på.

Jeg kunne bruge et mere intelligent email-interface, som
bl.a. ser på mailens charset og konverterer teksten efter
behov - f.eks. fra iso-8859-1 til UTF-8. Desuden måtte det
meget gerne decode subj., hvis dette indeholder base64-kode.

Er det mon til at komme igennem med den slags
udviklingsønsker hos WordPress..? Jeg vil selv undersøge
dette..

mvh Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-09-05 07:15

Per Riber used his keyboard to write :
> [...]
> behov - f.eks. fra iso-8859-1 til UTF-8. Desuden måtte det
> meget gerne decode subj., hvis dette indeholder base64-kode.

Det burde være muligt.

> Er det mon til at komme igennem med den slags
> udviklingsønsker hos WordPress..? Jeg vil selv undersøge
> dette..

Det ville være kanon hvis det kunne blive implementeret. Måske man
skulle kigge på det selv :)

Fra : Per Riber

Dato : 14-09-05 07:21

Okay, Henrik. Vi kan måske hjælpes ad