Skift fra Fedora 3 til Ubuntu.
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 11:28

Jeg overvejer et skift fra Fedora 3 til Ubuntu. Jeg har prøvet at
installere den på en tom partition jeg havde på min PC og det har affødt
flg. spørgsmål:

Efter installationen fik jeg en fejl "Label=/ duplicate" (eller
lignende) når jeg bootede Fedora. Ubuntu kunne jeg fint boote. Da jeg
slettede Ubuntu installationen forsvandt problemet. Jeg lod Ubuntu
opdatere min Grub. Var det en fejl? Er det ikke muligt at have to Linux
installationer på den samme PC?

Når Ubuntu booter starter X op automatisk. Kan man ikke boote direkte
til en konsol? Jeg har brug for at kunne stoppe X serveren for at kunne
installere driver til mit Nvidia grafik kort.

Ubuntu har ikke per default en root account. Hvordan laver man en sådan?

Jeg håber at der er nogle i gruppen der vil hjælpe med ovenstående. På
forhånd tak.

-Steen Hansen, Aalborg

Fra : Benny Amorsen

Dato : 11-09-05 12:15

> [...]
SLH> Ubuntu opdatere min Grub. Var det en fejl? Er det ikke muligt at
SLH> have to Linux installationer på den samme PC?

Du kan sagtens have to Linux-installationer på samme PC. Du skal bare
ikke kalde rod-filsystemet "/" for dem begge to. Skift navnet på
mindst den ene med e2label, og husk at opdatere /etc/fstab.

SLH> NÃ¥r Ubuntu booter starter X op automatisk. Kan man ikke boote
SLH> direkte til en konsol? Jeg har brug for at kunne stoppe X
SLH> serveren for at kunne installere driver til mit Nvidia grafik
SLH> kort.

Hvis Ubuntu er som de fleste, så find linjen id:5:initdefault: i
/etc/inittab, og skift 5 til 3. 5 betyder normalt opstart med X, 3
betyder opstart uden X.

SLH> Ubuntu har ikke per default en root account. Hvordan laver man en
SLH> sådan?

Det må den nu have, men det er da ikke sikkert at root-kontoen har et
password. sudo passwd root burde kunne fixe det problem. Hvis du også
vil kunne logge direkte på som root, skal du nok lege med
/etc/securetty.

/Benny

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-09-05 12:17

Steen Lund Hansen wrote:

> [...]
> lignende) når jeg bootede Fedora. Ubuntu kunne jeg fint boote. Da jeg
> slettede Ubuntu installationen forsvandt problemet.

Jeg har altid syntes at det der med at bruge labels til at finde
partitionerne var en dum idé, i særdeleshed når de ikke er unike.
Jeg plejer hurtigst muligt at ændre fstab til at angive partitioner
i stedet for labels, så får man ikke den slags problemer. (Med
mindre man bytter rundt på diskene).

> Jeg lod Ubuntu
> opdatere min Grub. Var det en fejl?

Om det i sig selv er en fejl ved jeg ikke. Man skal i hvert fald
kun have en grub selvom man har flere installationer.

> Er det ikke muligt at have to Linux
> installationer på den samme PC?

Sagtens. Hvis man er lidt snedig kan man enda lægge flere på samme
partition.

Fedora Core installeren undersøger om nogle af de label navne, den
har tænkt sig at bruge, allerede findes. I tilfælde af konflikter
tilføjer den et nummer til labelen for at få nogle unike labels,
disse bruges så i fstab og grub.conf til at angive partitioner.

Det lyder som om Ubuntu har brugt samme labelnavne til andre
partitioner, men Ubuntu bruger nok ikke selv navnene til at finde
partitionerne, og kan derfor boote på trods af navnesammenfaldet.

Havde du installeret Ubuntu først og Fedora Core bagefter havde
det sikkert virket. Men jeg ved ikke lige om Fedora Core kan
finde ud af at lave en grub.conf med mulighed for at boote begge
installationer.

Hvis man selv kan finde ud af at rette sin grub.conf og fstab
filer, så kan man sagtens få det til at virke.

> Når Ubuntu booter starter X op automatisk. Kan man ikke boote direkte
> til en konsol? Jeg har brug for at kunne stoppe X serveren for at kunne
> installere driver til mit Nvidia grafik kort.

Jeg ved ikke om det fungerer på samme måde i Ubuntu som i Fedora
Core og Red Hat, men i så fald skal du blot trykke a ved boot
prompten og tilføje parameteren 3 når du booter.

> Ubuntu har ikke per default en root account. Hvordan laver man en sådan?

Det lyder forkert.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Kent Friis

Dato : 11-09-05 12:20

Den Sun, 11 Sep 2005 13:17:09 +0200 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> Jeg plejer hurtigst muligt at ændre fstab til at angive partitioner
> i stedet for labels, så får man ikke den slags problemer. (Med

Det er netop det sidste der er årsagen til at lavels er så smarte
(alternativt kan man bruge UUID'er, de er unikke).

Specielt når man har flere controllere, og sætter en tredje disk på
den første controller, så den får sdc, så rykker diskene på den
anden controller, sdc -> sdd, sdd -> sde osv. Med labels (eller UUID'er)
er der ingen problemer.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-09-05 12:58

I dk.edb.system.unix, skrev Kent Friis:
> Det er netop det sidste der er årsagen til at lavels er så smarte
> (alternativt kan man bruge UUID'er, de er unikke).

Skriver du så links til
ls /dev/disk/by-uuid/*

direkte ind i fstab?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-09-05 13:35

Kent Friis wrote:

> Det er netop det sidste der er årsagen til at lavels er så smarte
> (alternativt kan man bruge UUID'er, de er unikke).

Jeg synes ikke fordelene ved labels kan opveje ulemperne. Men
det kan meget vel være, at UUID er bedre end partitionsnavne.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-09-05 13:40

Den Sun, 11 Sep 2005 14:34:42 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Jeg synes ikke fordelene ved labels kan opveje ulemperne. Men
> det kan meget vel være, at UUID er bedre end partitionsnavne.

Har du oplevet andre ulemper end at systemet bliver forvirret når
to partitioner har samme label?

Mvh
Kent

Fra : Benny Amorsen

Dato : 11-09-05 14:36

> [...]
KD> partitioner i stedet for labels, så får man ikke den slags
KD> problemer. (Med mindre man bytter rundt på diskene).

Det var særdeles nyttigt da jeg for nylig havde nogle servere, der
under installationen benyttede den gamle ATA-driver (og dermed
/dev/hdx), men senere blev skiftet til libata (og dermed /dev/sdx).
Det fungerede helt uden problemer.

/Benny

Fra : Allan Joergensen

Dato : 11-09-05 14:08

Steen Lund Hansen <"steenlundhansen at stofanet dot dk"> wrote:

> Når Ubuntu booter starter X op automatisk. Kan man ikke boote direkte
> til en konsol? Jeg har brug for at kunne stoppe X serveren for at kunne
> installere driver til mit Nvidia grafik kort.

Skift til konsol 1 (shitr-ctrl-f1) og stop GDM (invoke-rc.d gdm stop),
det stopper X så du kan installere driveren.

> Ubuntu har ikke per default en root account. Hvordan laver man en sådan?

Der er skam root. Af sikkerhedshensyn kan man ikke logge direkte ind som
root (hverken på konsol eller med su), du skal bruge sudo med den
bruger, du oprettede under installationen (det skriver
installationsprogrammet faktisk også)

Allan Joergensen

"Energize," said Kirk, and the pink bunny appeared.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 15:04

Tak til jer alle. Jeg blev en del klogere nu og vil snarest forsøge at
installere Ubuntu igen.

-Steen