Problem med Asus A8N-SLI og SATA / (RAID)
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 11:04

Jeg må kaste håndklædet i ringen, og erkende, at jeg ikke kan finde ud
af, at få installeret SATA drivere til mit system...

OS: Windows 2000 SP4
Bundkort: Asus A8N-SLI

Harddiske: 1 IDE og 2 SATA (hvilket kørte perfekt i min gamle maskine)

Jeg har installeret Windows på min IDE disk. Ingen problemer. Alle
drivere er blevet installeret som de skal. På nær drivere til Raid
Controller. Jeg kan med andre ord ikke se mine SATA harddiske. :(

Jeg har lavet 2 disketter med drivere ud fra den medfølgende CD. Men
når jeg vil installere en driver til Raid Controleren, så mener
Windows ikke, at der ligger nogle brugbare drivere på hverken den ene
eller den anden diskette.

På Asus' hjemmeside kan jeg ikke rigtig finde noget download udover
det der også er at finde på CD'en.

Hvad har jeg gjort forkert? Og endnu vigtigere, hvad skal jeg gøre for
at det kommer til at fungere? :)

Jeg har også et andet "problem"... irritationsmoment er nok mere
passende. Når systemet booter, så kommer Raid Controlleren frem og
viser mine 2 SATA harddiske, men skriver også samtidig "invalide
device". Jeg kan så trykke en vilkårlig tast for at fortsætte, eller
trykke... øh, SHIFT-F4 (eller sådan noget) for at komme ind i raid
configuration. Hvis jeg ikke gør noget, så booter systemet automatisk
videre efter et par sekunder.

Det skal siges at jeg ikke kører med mine SATA diske i raid. Og har
heller ikke planer om det. Og raid er disabled i BIOS.

Kan man ikke helt fjerne det "boot-slowdown"-halløj?

Mvh Claus

Fra : Jens U. K.

Dato : 12-09-05 09:17

<Claus Nielsen> wrote in message
[...]
> Når systemet booter, så kommer Raid Controlleren frem og
> [...]
>
> Det skal siges at jeg ikke kører med mine SATA diske i raid. Og har
> heller ikke planer om det. Og raid er disabled i BIOS.

Hvis raid ikke er aktiveret, burde der ikke komme nogen besked om det
under opstart. Er du sikker på at du har slået det fra?
I det tilfælde at der er to sata-controllere på dit MB, har du så sat
diskene i den rigtige controller?
og har du deaktiveret RAID i begge controllere i bios?

/Jens Ulrik