en lile sjov historie+ et moralsk spørgsmå~
Fra : søren

Dato : 11-09-05 06:48

Hej ng

Først den lille sjove.

Min stedsøn på 8 år elsker at spille computer og fordi han har lidt svært
ved at styre hvor længe han spiller har vi indført begrænsning på en time om
dagen til hverdag og to timer i weekenden pr dag. I torsdags skulle hans mor
lige have en time på øjet inden hun skulle lave mad til dem, så de aftalte
at de ville sætte æggeuret på en time hvorefter han skulle stoppe med at
spille og hun skulle stå op. Godt 2 timer senere vågner hun af sig selv og
ser at han stadig spiller og uret har ikke ringet endnu(mener der manglede
20 min). hans eneste kommentar var så, at han altså var helt vildt sulten.
Hun fik ham til at indrømme at han vist nok liiige havde rørt ved uret et
par gange.

Nu til det moralske spørgsmål.

Indimellem har selsamme lille kvikke knægt ondt i maven når han skal i
skole og jeg har på fornemmelsen at han nogle gange bruger det fordi han
synes det er hyggeligt at være hjemme istedetfor i skolen. Når han klager
over ondt i maven og får lov at blive hjemme, har han som regel ikke mere
ondt end at han sagtens kan spille computer og lege som sædvanligt. Han får
som regel ikke lov til at spille når han er syg men nogle gange ender det
med at han får lov alligevel fordi man så har fred til at få lavet nogle af
de almindelige gøremål i hjemmet. Nu er det så jeg har overvejet at give ham
en teskefuld levertran el lign. når han har ondt i maven og så sige at det
er lægen som har givet os det for at det ikke bliver værre, for at tage hans
lyst til at spille syg. Jeg tror nemlig at hvis han virkelig er syg skal han
nok få det ned men hvis det er pjæk så kan det jo være at han tænker sig om
en ekstra gang.

Kan man tillade sig det???

ps. Hvor meget skal der til før jeres børn må blive hjemme fra skole? for
jeg synes det kan være svært at vudere om det er pjat el rigtigt når de
siger de har ondt.

mvh "den onde stedfar"

Fra : Holst

Dato : 11-09-05 07:34

søren wrote:

> [...]
> er lægen som har givet os det for at det ikke bliver værre, for at tage hans

Ja, det kan du sagtens. Er man for syg til at gå i skole, så må man også
tage konsekvensen, og konsekvensen kan sagtens være at få en skefuld
levertran.

Og er man for syg til at gå i skole, så er man også for syg til at
spille computer. Er man syg, ligger man i sin seng.

> ps. Hvor meget skal der til før jeres børn må blive hjemme fra skole? for
> jeg synes det kan være svært at vudere om det er pjat el rigtigt når de
> siger de har ondt.

Jeg mener ikke, at man skal gå og "nurse" omkring småting. Det eneste du
opnår derved er, at du får skabt en hypokonder, der kommer til at fejle
både det ene og det andet for at få opmærksomhed. En skefuld levertran
og så af sted til skole.

Men selvfølgelig skal man også være opmærksom på, om knægten vitterlig
er syg.

Og overvej også, om der måske er en årsag til ondt i maven. Bliver han
drillet i skolen? Er det særlige dage, han har ondt i maven, så er der
måske et problem med et enkelt fag eller en enkelt lærer. Men det kan
selvfølgelig også være, at han bare gerne vil gå hjemme og blive nusset
om af sine forældre.

> mvh "den onde stedfar"

Ja, er de ikke altid det?!

Fra : Rasmussen

Dato : 11-09-05 08:52

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske et problem med et enkelt fag eller en enkelt lærer. Men det kan
> selvfølgelig også være, at han bare gerne vil gå hjemme og blive nusset

Hej "onde stedfar"

Hvor tit er han "syg"? det lyder som om det er jævnligt og det er jo ikke
normalt for en kvik dreng på 8 år.

Jeg ville prøve at finde ud af hvorfor han ikke ville i skole. Er der nogen
der driller, en lærer som han ikke kan enes med osv. Har han brug for at
være lidt ekstra sammen med mor/Jer osv.
Snak med hans skole, hvordan går det der, er han glad og tryg når han er
der?

I bliver nødtil at finde ud af det for problemet bliver sikkert ikke mindre.
Held og lykke med det...........

Og nej jeg ville ikke give levertran før jeg havde tjekket med skolen,
drengen selv (en ordentlig snak om at skolen er et sted hvor man arbejder og
man ikke bare kan blive væk) og egen læge.

Venlig hilsen Jakob og Julie Alberts mor

Fra : søren

Dato : 11-09-05 12:53

> [...]
og
> man ikke bare kan blive væk) og egen læge.
>
> Venlig hilsen Jakob og Julie Alberts mor

Det er heldigvis ikke særlig tit at han har ondt i maven måske en gang om
måneden el lign, men jeg synes bare det er påfaldende, at han når han får
lov at blive hjemme siger han som regel når man spørger om det stadig gør
ondt at det ikke er så galt mere og så snakker han ikke mere om ondt i maven
den dag. jeg har fået den ide at han indimellem kommer i tanke om at det
måske er sjovere at blive hjemme og spille el hygge end at komme i skole.
Han er glad for at gå i skole og det går fint deromme, hører vi fra lærere
og ham selv, så ingen probs på det punkt.

mvh "den onde stedfar"

Fra : Rikke Mors

Dato : 11-09-05 14:36

søren wrote:

> [...]
> ondt at det ikke er så galt mere og så snakker han ikke mere om ondt i maven

Hvorfor så ikke bare aflevere ham i skole, når "maveondet" alligevel er
gået over. Din "barnets første sygedag" er jo heller ikke pr. definition
en hel dag, så dit arbejde vil sandsynligvis også sætte pris på at du
møder fx til middag. For mig at se må det da være bedre at din søn får
halvdelen af skoledagen med end slet ikke møder op - så får du jo også
en chance for at fortælle læreren, hvordan det står til.

Rikke Mors

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-09-05 11:34

> [...]

> Ja, det kan du sagtens. Er man for syg til at gå i skole, så må man også
> tage konsekvensen, og konsekvensen kan sagtens være at få en skefuld

Øhhh.... det med "konsekvens" er jeg med på. Men at bruge "madvarer" som
straf/konsekvens er måske ikke det mest velvalgte.

> Og er man for syg til at gå i skole, så er man også for syg til at spille
> computer.

I hvert fald hvis der er en mistanke om, at man spiller syge.

> Er man syg, ligger man i sin seng.

Jeg ligger stort set aldrig i sengen, når jeg er syg. Det er sket meget få
gange i mit liv.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 11-09-05 13:23

søren wrote:
> Hej ng

hey ;) jeg skærer lige ind til benet*G*

> [...]
> hans lyst til at spille syg. Jeg tror nemlig at hvis han virkelig er
> syg skal han nok få det ned men hvis det er pjæk så kan det jo være

ja, det mener jeg godt man kan... der er ingen der bliver syge af en skefuld
levertran, men skal man indføre sådan noget, så skal konsekvensen også være
der, og det skal administreres HVER gang der er maveonde..... naturligvis er
der undtagelser hvis barnet ligger og græder og tager sig til maven, men
hvis det bare er et sløvt "jeg har ondt i maven", så skal konsekvensen falde
promte.....

> ps. Hvor meget skal der til før jeres børn må blive hjemme fra skole?
> for jeg synes det kan være svært at vudere om det er pjat el rigtigt
> når de siger de har ondt.

min søn bliver kun hjemme fra skole hvis han vitterligt er syg og
sengeliggende.... vi snakker feber eller regulært opkast, eller brækkede
ben.....
"ondt i maven" udløser her i huset en grundig undersøgelse, med trykken på
maven, cyklen med benene og en tur på toilettet, lidt skånemad og til sidst
et "jamen hvis det ikke er værre end du kan sidde her og småpjatte, kan du
lige så godt tage i skole, så kan jeg hente dig hvis det bliver værre"...
heldigvis er jeg velsignet med et barn der ikke i den forstand lider af
"ondt i maven"... fordi han aldrig har fået lov at "lide af det".....

i et tilfælde som dit hvor han kort efter er frisk igen, ville jeg nok
konsekvent sige "jamen jeg VED jo at du plejer at få det bedre op af dagen,
så jeg synes du skal tage i skole alligevel...."
er der tvivlsspørgsmål om oprigtigheden i smerterne, kan man jo altid
kvittere med en seddel til læreren om at der har været klaget over ondt i
maven, og at de bare kan ringe hvis det bliver værre...
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Dooz

Dato : 12-09-05 09:18

> ps. Hvor meget skal der til før jeres børn må blive hjemme fra skole? for
> jeg synes det kan være svært at vudere om det er pjat el rigtigt når de
> siger de har ondt.

Min datter siger næsten hver morgen at hun har *lidt* ondt i maven når vi
skal til at gå. Nogle gange varieret af lidt ondt i ørerne, eller andet. Hun
er fint nok glad når hun ER i skolen, men ville klart hellere være hjemme
hos mig og lillebror. Jeg er helt kontant, og hun ved det. Vi kan tage
hendes temperatur, og HVIS hun har feber, og virker syg, tror jeg på hende,
og hun må blive hjemme. Hvis ikke, er det afsted. Vi har talt om at man godt
kan være lidt sløj om morgenen, og at det simpelthen ikke er grund nok til
at blive hjemme. Hvis hun insisterer meget, vil jeg da klart lige nævne det
for hendes lærer, og minde om at de bare kan ringe efter mig hvis hun
faktisk er syg, men vi er da klart enige om der at det nok går over, og det
går det jo så også altid. Det føler jeg nu ikke gør mig til en specielt ond
mor. Ungerne skal i skole med mindre de er syge.
Det har så EN gang gjort at jeg afleverede en lidt sløj datter, hvor jeg var
i tvivl, hun var lidt bleg, klagede lidt over maven, men ikke slemt. Sagde
selv at hun godt kunne gå i skole. Nåede lige hjem, og fortalte gemalen over
en sen kop morgenkaffe at jeg havde været lidt i tvivl, hun virkede sløj..så
ringede klasselæreren og fortalte at datteren lige havde brækket sig i
klassen =/
Det ændrer nu ikke på min holdning til at hun skal afsted med mindre hun
virkelig er syg.
Eva

Fra : Carina Kristensen

Dato : 17-09-05 13:54

Pjækkeri er ganske normalt for børn... Jeg gjorde det skam også selv. Og det
med at ligge i sengen når man er syg gør jeg heller ikke, med mindre jeg
simpelthen ikke er istand til at gå nogensteder....

Det som jeg ved virkede på mig da jeg gik i skole og boede hjemme for at
undgå pjækkeri, var simpelthen at man som forælder bare lige en gang imellem
selv spørger barnet om man ikke skal holde en fridag og lave nogen ting
sammen... og gud hvor var det lækkert! Og ingen pjækkeri fra mig mere, da
min mor ville holde op med de hyggedage... Altså ikke hyggedage for tit...
men bare lige en gang imellem.