|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | IQ-test - opgaven hvor der blev råbt "der ~ Fra : PH
 | 
 Dato :  11-09-05 01:55
 | 
 |  | Hvilket tal er den logiske fortsættelse af:
 
 32 - 3 - 16 - 6 - 8 - 12 - 4
 
 A - 1
 B - 12
 C - 24
 D - 2
 
 ------------------
 
 Løsningen blev angivet som:
 
 To talrækker der er foldet ind i hinanden. I den ene divideres med 2, i den
 anden ganges med 2. Her skal 12 ganges med 2 - det rigtige svar er C.
 
 [3]x2=[6]x2=[12]x2= 24
 
 
 PH,
 der overlader det til andre, at redegøre for den mulige anden løsning.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ivar Madsen (11-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  11-09-05 13:44
 | 
 |  | PH wrote:
 
 > Hvilket tal er den logiske fortsættelse af:
 > 32 - 3 - 16 - 6 - 8 - 12 - 4
 > A - 1
 > B - 12
 > C - 24
 > D - 2
 > Løsningen blev angivet som:
 > To talrækker der er foldet ind i hinanden. I den ene divideres med 2, i
 > den anden ganges med 2. Her skal 12 ganges med 2 - det rigtige svar er C.
 > [3]x2=[6]x2=[12]x2= 24
 > der overlader det til andre, at redegøre for den mulige anden løsning.
 
 Mit bud er at den anden løsning ikke er korekt, men bunder i at der er flere
 tal i talrækken 32 16 8 4, end der er i talrækken 3 6 12, og at vedkommende
 bare har sagt 32 / 2 = 16 / 2 = 8 / 2 = 4 / 2 = 2, det korekte svar er D.
 Hivlket jo er forkert, men når det skal gå stærkt, og man lige har lavet
 flere opgaver, hvor de to talrækker er ligeligt repræsenteret, så kan den
 fejl opstå.
 
 
 Det er det samme der sker, hvis du hurtigt forsøger at læse nedestående op
 
 Fem Flade Flødebolder på et Fladt Flødebolde Fad.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Man vil være tilgøjlig til at siger Flad, istadet for Fad.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Ivar Madsen
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 
 |  |  | 
  /Ole (11-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : /Ole
 | 
 Dato :  11-09-05 13:59
 | 
 |  | 
 "Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
 news:11280914.kESghCJkCv@milli.dk...
 > PH wrote:
 >
 > > Hvilket tal er den logiske fortsættelse af:
 > > 32 - 3 - 16 - 6 - 8 - 12 - 4
 > > A - 1
 > > B - 12
 > > C - 24
 > > D - 2
 > > Løsningen blev angivet som:
 > > To talrækker der er foldet ind i hinanden. I den ene divideres med 2, i
 > > den anden ganges med 2. Her skal 12 ganges med 2 - det rigtige svar er
 C.
 > > [3]x2=[6]x2=[12]x2= 24
 > > der overlader det til andre, at redegøre for den mulige anden løsning.
 >
 > Mit bud er at den anden løsning ikke er korekt, men bunder i at der er
 flere
 > tal i talrækken 32 16 8 4, end der er i talrækken 3 6 12, og at
 vedkommende
 > bare har sagt 32 / 2 = 16 / 2 = 8 / 2 = 4 / 2 = 2, det korekte svar er D.
 > Hivlket jo er forkert, men når det skal gå stærkt, og man lige har lavet
 > flere opgaver, hvor de to talrækker er ligeligt repræsenteret, så kan den
 > fejl opstå.
 >
 >
 > Det er det samme der sker, hvis du hurtigt forsøger at læse nedestående op
 >
 > Fem Flade Flødebolder på et Fladt Flødebolde Fad.
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > Man vil være tilgøjlig til at siger Flad, istadet for Fad.
 Da jeg læste det, kom jeg til at læse "flødeboller", det var først bagefter,
 at det gik op for mig at du havde skrevet "bolder"...    /Ole
            
             |  |  | 
   Ivar Madsen (11-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  11-09-05 14:01
 | 
 |  | 
 
            /Ole wrote:
 >> Fem Flade Flødebolder på et Fladt Flødebolde Fad.
 >> Man vil være tilgøjlig til at siger Flad, istadet for Fad.
 > Da jeg læste det, kom jeg til at læse "flødeboller", det var først
 > bagefter, at det gik op for mig at du havde skrevet "bolder"...    Det viser så at det er regtigtnok, hvad der engang var en der skrev, hvis de
 første bogstaver, og endelsen er regtigt, så er det ligegyldigt for det
 menskelige øje, om der er fejl i midten af ordet.
 BTW så beklager jeg at jeg er ordblind, og skulle læse det jeg havde
 skrevet, og så din stave måde nogle gange før jeg kunne se at jeg nok har
 stavet det forkert,,,
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ivar Madsen
 --------------------------------------------------------------------------------
            
             |  |  | 
    Morten Brokjær Klost~ (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Brokjær Klost~
 | 
 Dato :  12-09-05 16:00
 | 
 |  | 
 "Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message 
 news:2038831.mmHNF1bvSJ@milli.dk...
 > /Ole wrote:
 >
 >>> Fem Flade Flødebolder på et Fladt Flødebolde Fad.
 >>> Man vil være tilgøjlig til at siger Flad, istadet for Fad.
 >> Da jeg læste det, kom jeg til at læse "flødeboller", det var først
 >> bagefter, at det gik op for mig at du havde skrevet "bolder"...    >
 > Det viser så at det er regtigtnok, hvad der engang var en der skrev, hvis 
 > de
 > første bogstaver, og endelsen er regtigt, så er det ligegyldigt for det
 > menskelige øje, om der er fejl i midten af ordet.
 >
 En viskdenbaleig unsdelrøgese lavet af et untivseriet i Enlgnad har vist at
 desrom de to føsrte og de to sisdte botsvgaer i alle oredne i en tekst er
 ritgigt pledsaret, spllier det ingen rolle hvkilen ræføkkelge de øvirge
 bosgvtaer i oredne kommer. Tektsen er fuldt læbsar selv om de andre
 bogastver kommer huilbtertlulter! Det er fordi vi ikke læser hvert eneklt
 botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled
            
             |  |  | 
     Ivar Madsen (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  12-09-05 17:30
 | 
 |  | Morten Brokjær Klostergaard wrote:
 
 >> Det viser så at det er regtigtnok, hvad der engang var en der skrev, hvis
 >> de
 >> første bogstaver, og endelsen er regtigt, så er det ligegyldigt for det
 >> menskelige øje, om der er fejl i midten af ordet.
 > En viskdenbaleig unsdelrøgese lavet af et untivseriet i Enlgnad har vist
 > at desrom de to føsrte og de to sisdte botsvgaer i alle oredne i en tekst
 > er ritgigt pledsaret, spllier det ingen rolle hvkilen ræføkkelge de øvirge
 > bosgvtaer i oredne kommer. Tektsen er fuldt læbsar selv om de andre
 > bogastver kommer huilbtertlulter! Det er fordi vi ikke læser hvert eneklt
 > botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled
 
 LOL
 
 --
 Med venlig hilsen
 Ivar Madsen
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  12-09-05 02:09
 | 
 |  | 
 
            PH skrev:
 > Hvilket tal er den logiske fortsættelse af:
 > 32 - 3 - 16 - 6 - 8 - 12 - 4
 > A - 1
 > B - 12
 > C - 24
 > D - 2
 > Løsningen blev angivet som:
 Når der er givet de 4 muligheder, kan jeg kun finde ét rigtigt
 svar.
 Uden den begrænsning kunne jeg også foreslå 21 fordi den anden
 række så bliver 3, 6, 12, 21
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Ivar Madsen (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  12-09-05 05:13
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 >> Hvilket tal er den logiske fortsættelse af:
 >> 32 - 3 - 16 - 6 - 8 - 12 - 4
 >> A - 1
 >> B - 12
 >> C - 24
 >> D - 2
 >> Løsningen blev angivet som:
 > Når der er givet de 4 muligheder, kan jeg kun finde ét rigtigt
 > svar.
 > Uden den begrænsning kunne jeg også foreslå 21 fordi den anden
 > række så bliver 3, 6, 12, 21
 
 Den må du lige forklare nærmer,,,
 
 --
 Med venlig hilsen
 Ivar Madsen
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 
 |  |  | 
   Peter Weis (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  12-09-05 06:48
 | 
 |  | Ivar Madsen wrote:
 
 >>Uden den begrænsning kunne jeg også foreslå 21 fordi den anden
 >>række så bliver 3, 6, 12, 21
 >
 > Den må du lige forklare nærmere,,,
 
 differencen mellem tallene bliver 3, 6, 9 ...
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
    Nicolai Stig Hansen (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nicolai Stig Hansen
 | 
 Dato :  12-09-05 13:08
 | 
 |  | Jae, men da der er to talrækker flettet sammen og den anden række fordobler
 forskellen hver gang, bliver det svært at argumentere for at det skal være
 3, 6, 9 og ikke 3, 6, 12 som bruges som forskel mellem den korte talrække
 
 "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message
 news:4325197e$0$18648$14726298@news.sunsite.dk...
 > Ivar Madsen wrote:
 >
 > >>Uden den begrænsning kunne jeg også foreslå 21 fordi den anden
 > >>række så bliver 3, 6, 12, 21
 > >
 > > Den må du lige forklare nærmere,,,
 >
 > differencen mellem tallene bliver 3, 6, 9 ...
 >
 > mvh
 > Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
     Peter Weis (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  12-09-05 16:11
 | 
 |  | Nicolai Stig Hansen wrote:
 > Jae, men da der er to talrækker flettet sammen og den anden række fordobler
 > forskellen hver gang, bliver det svært at argumentere for at det skal være
 > 3, 6, 9 og ikke 3, 6, 12 som bruges som forskel mellem den korte talrække
 
 De to talrækker behøver strengt taget ikke at udvikle sig efter samme
 principper.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
     Bertel Lund Hansen (12-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  12-09-05 20:23
 | 
 |  | 
 
            Nicolai Stig Hansen skrev:
 > Jae, men da der er to talrækker flettet sammen og den anden række fordobler
 > forskellen hver gang, bliver det svært at argumentere for at det skal være
 > 3, 6, 9 og ikke 3, 6, 12 som bruges som forskel mellem den korte talrække
 Næ.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
      Nicolai Stig Hansen (13-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nicolai Stig Hansen
 | 
 Dato :  13-09-05 08:03
 | 
 |  | 
 
            hvad skulle argumentet så være for at der var to talrækker, hvis de ikke
 følger samme mønster? Men okay, man selvfølgelig godt have to talrækker
 flettet ind i hinanden, som har forskellige fremgangsmåder, MEN, så skal de
 sgy være længere for at man ikek skal gætte sig frem til hvad næste tal er!
 "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
 news:b8rhwmtt20yp$.16nop4m4wymvi.dlg@40tude.net...
 > Nicolai Stig Hansen skrev:
 >
 > > Jae, men da der er to talrækker flettet sammen og den anden række
 fordobler
 > > forskellen hver gang, bliver det svært at argumentere for at det skal
 være
 > > 3, 6, 9 og ikke 3, 6, 12 som bruges som forskel mellem den korte
 talrække
 >
 > Næ.
 >
 > -- 
 > Bertel
 > http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/ |  |  | 
       Bertel Lund Hansen (13-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  13-09-05 09:11
 | 
 |  | 
 
            Nicolai Stig Hansen skrev:
 > hvad skulle argumentet så være for at der var to talrækker,
 > hvis de ikke følger samme mønster?
 At der skulle være to talrækker som ikke følger samme mønster?
 > Men okay, man selvfølgelig godt have to talrækker flettet ind i
 > hinanden, som har forskellige fremgangsmåder, MEN, så skal de
 > sgy være længere for at man ikek skal gætte sig frem til hvad
 > næste tal er!
 Siger du at jeg er klogere end dig?
 Til en vilkårlig talrække kan der konstrueres uendeligt mange
 systemer. Det er kun et spørgsmål om hvad man kalder "logisk".
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
        Nicolai Stig Hansen (13-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nicolai Stig Hansen
 | 
 Dato :  13-09-05 10:25
 | 
 |  | 
 "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
 news:1wxvs4hwgiu5y$.16m1n6l968qbd$.dlg@40tude.net...
 > Nicolai Stig Hansen skrev:
 >
 > > hvad skulle argumentet så være for at der var to talrækker,
 > > hvis de ikke følger samme mønster?
 >
 > At der skulle være to talrækker som ikke følger samme mønster?
 >
 ja det skriver jeg jo også nedunder    > > Men okay, man selvfølgelig godt have to talrækker flettet ind i
 > > hinanden, som har forskellige fremgangsmåder, MEN, så skal de
 > > sgy være længere for at man ikek skal gætte sig frem til hvad
 > > næste tal er!
 >
 > Siger du at jeg er klogere end dig?
 Nej, jeg siger at ud fra en kort talrække, så er det sværere at "gætte" sig
 frem til hvad opgavestilleren har tænkt sig med opgaven, end det er med en
 lang talrække.
 >
 > Til en vilkårlig talrække kan der konstrueres uendeligt mange
 > systemer. Det er kun et spørgsmål om hvad man kalder "logisk".
 >
 Jeps, det var dét jeg ville frem til med "gætteriet" omkring næste tal i en
 kort talrække, dér er der meget mere åbent for mulighederne    > -- 
 > Bertel
 > http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/ |  |  | 
 |  |