IQ-test - opgaven hvor der blev råbt "der ~
Fra : PH

Dato : 11-09-05 01:55

Hvilket tal er den logiske fortsættelse af:

32 - 3 - 16 - 6 - 8 - 12 - 4

A - 1
B - 12
C - 24
D - 2

------------------

Løsningen blev angivet som:

To talrækker der er foldet ind i hinanden. I den ene divideres med 2, i den
anden ganges med 2. Her skal 12 ganges med 2 - det rigtige svar er C.

[3]x2=[6]x2=[12]x2= 24

PH,
der overlader det til andre, at redegøre for den mulige anden løsning.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 13:44

PH wrote:

> [...]
> [3]x2=[6]x2=[12]x2= 24
> der overlader det til andre, at redegøre for den mulige anden løsning.

Mit bud er at den anden løsning ikke er korekt, men bunder i at der er flere
tal i talrækken 32 16 8 4, end der er i talrækken 3 6 12, og at vedkommende
bare har sagt 32 / 2 = 16 / 2 = 8 / 2 = 4 / 2 = 2, det korekte svar er D.
Hivlket jo er forkert, men når det skal gå stærkt, og man lige har lavet
flere opgaver, hvor de to talrækker er ligeligt repræsenteret, så kan den
fejl opstå.

Det er det samme der sker, hvis du hurtigt forsøger at læse nedestående op

Fem Flade Flødebolder på et Fladt Flødebolde Fad.

Man vil være tilgøjlig til at siger Flad, istadet for Fad.

Ivar Madsen

Fra : /Ole

Dato : 11-09-05 13:59

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message

> [...]
>
> Fem Flade Flødebolder på et Fladt Flødebolde Fad.
>

> Man vil være tilgøjlig til at siger Flad, istadet for Fad.

Da jeg læste det, kom jeg til at læse "flødeboller", det var først bagefter,
at det gik op for mig at du havde skrevet "bolder"...

/Ole

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-05 14:01

/Ole wrote:

> Da jeg læste det, kom jeg til at læse "flødeboller", det var først
> bagefter, at det gik op for mig at du havde skrevet "bolder"...

Det viser så at det er regtigtnok, hvad der engang var en der skrev, hvis de
første bogstaver, og endelsen er regtigt, så er det ligegyldigt for det
menskelige øje, om der er fejl i midten af ordet.

BTW så beklager jeg at jeg er ordblind, og skulle læse det jeg havde
skrevet, og så din stave måde nogle gange før jeg kunne se at jeg nok har
stavet det forkert,,,

Ivar Madsen

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 12-09-05 16:00

> [...]
> første bogstaver, og endelsen er regtigt, så er det ligegyldigt for det
> menskelige øje, om der er fejl i midten af ordet.

En viskdenbaleig unsdelrøgese lavet af et untivseriet i Enlgnad har vist at
desrom de to føsrte og de to sisdte botsvgaer i alle oredne i en tekst er
ritgigt pledsaret, spllier det ingen rolle hvkilen ræføkkelge de øvirge
bosgvtaer i oredne kommer. Tektsen er fuldt læbsar selv om de andre
bogastver kommer huilbtertlulter! Det er fordi vi ikke læser hvert eneklt
botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-05 17:30

Morten Brokjær Klostergaard wrote:

> [...]
> bogastver kommer huilbtertlulter! Det er fordi vi ikke læser hvert eneklt
> botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled

LOL

Ivar Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-05 02:09

PH skrev:

> Hvilket tal er den logiske fortsættelse af:

> 32 - 3 - 16 - 6 - 8 - 12 - 4

> A - 1
> B - 12
> C - 24
> D - 2

> Løsningen blev angivet som:

Når der er givet de 4 muligheder, kan jeg kun finde ét rigtigt
svar.

Uden den begrænsning kunne jeg også foreslå 21 fordi den anden
række så bliver 3, 6, 12, 21

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-05 05:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> Når der er givet de 4 muligheder, kan jeg kun finde ét rigtigt
> svar.
> Uden den begrænsning kunne jeg også foreslå 21 fordi den anden
> række så bliver 3, 6, 12, 21

Den må du lige forklare nærmer,,,

Ivar Madsen

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-05 06:48

Ivar Madsen wrote:

> Den må du lige forklare nærmere,,,

differencen mellem tallene bliver 3, 6, 9 ...

mvh
Peter

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 12-09-05 13:08

Jae, men da der er to talrækker flettet sammen og den anden række fordobler
forskellen hver gang, bliver det svært at argumentere for at det skal være
3, 6, 9 og ikke 3, 6, 12 som bruges som forskel mellem den korte talrække

Fra : Peter Weis

Dato : 12-09-05 16:11

Nicolai Stig Hansen wrote:
> [...]
> 3, 6, 9 og ikke 3, 6, 12 som bruges som forskel mellem den korte talrække

De to talrækker behøver strengt taget ikke at udvikle sig efter samme
principper.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-05 20:23

Nicolai Stig Hansen skrev:

> [...]
> 3, 6, 9 og ikke 3, 6, 12 som bruges som forskel mellem den korte talrække

Næ.

--
Bertel

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 13-09-05 08:03

hvad skulle argumentet så være for at der var to talrækker, hvis de ikke
følger samme mønster? Men okay, man selvfølgelig godt have to talrækker
flettet ind i hinanden, som har forskellige fremgangsmåder, MEN, så skal de
sgy være længere for at man ikek skal gætte sig frem til hvad næste tal er!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-05 09:11

Nicolai Stig Hansen skrev:

> hvad skulle argumentet så være for at der var to talrækker,
> hvis de ikke følger samme mønster?

At der skulle være to talrækker som ikke følger samme mønster?

> [...]
> hinanden, som har forskellige fremgangsmåder, MEN, så skal de
> sgy være længere for at man ikek skal gætte sig frem til hvad

Siger du at jeg er klogere end dig?

Til en vilkårlig talrække kan der konstrueres uendeligt mange
systemer. Det er kun et spørgsmål om hvad man kalder "logisk".

--
Bertel

Fra : Nicolai Stig Hansen

Dato : 13-09-05 10:25

> At der skulle være to talrækker som ikke følger samme mønster?

ja det skriver jeg jo også nedunder

> Siger du at jeg er klogere end dig?

Nej, jeg siger at ud fra en kort talrække, så er det sværere at "gætte" sig
frem til hvad opgavestilleren har tænkt sig med opgaven, end det er med en
lang talrække.

> Til en vilkårlig talrække kan der konstrueres uendeligt mange
> systemer. Det er kun et spørgsmål om hvad man kalder "logisk".

Jeps, det var dét jeg ville frem til med "gætteriet" omkring næste tal i en
kort talrække, dér er der meget mere åbent for mulighederne