Ubuntu/Kubuntu og wlan/hotplug konfigureri~
Fra : Jacob Tranholm

Dato : 10-09-05 23:27

På min bærbare computer har jeg installeret Kubuntu Breezy; jeg er
absolut ikke Debian ekspert, men har igennem adskillige år anvendt
Linux, hvor jeg i øjeblikket anvender Gentoo på mine stationære computere.

For at få adgang til mit trådløse netværk anvender jeg et D-Link DWL-122
Wireless USB adapter, og dette fungerer ved anvendelse af linux-wlan-ng
(http://www.linux-wlan.com/linux-wlan/). Men spørgsmålet er, hvordan
dette konfigureres korrekt under Kubuntu.

Hvis jeg blacklist'er prism2_usb under hotplug, og tilføjer følgende
informationer til /etc/network/interfaces:

-----
# D-Link DWL-122 Wireless USB Adapter
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wireless_mode managed
wireless_essid <mit netværk>
wireless_channel 6
wireless_enc on
wlan_ng_hostwep false
wlan_ng_default_key_id 0
wlan_ng_authtype sharedkey
wlan_ng_key0 <mine WEP keys 0>
wlan_ng_key1 <mine WEP keys 1>
wlan_ng_key2 <mine WEP keys 2>
wlan_ng_key3 <mine WEP keys 3>
-----

Så fungerer netværket forudsat, at USB adapteret er til stede ved
bootup, men hvis USB adapteret først indsættes senere fungerer det ikke
(automatisk).

Hvis jeg i stedet undlader at blacklist'e prism2_usb under hotplug, og
laver et /etc/hotplug/usb/prism2_usb script med følgende indhold:

-----
sudo modprobe prism2_usb prism2_doreset
sudo wlanctl-ng wlan0 lnxreq_ifstate ifstate=enable
sudo wlanctl-ng wlan0 lnxreq_hostwep decrypt=true encrypt=true
sudo wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset \
mibattribute=dot11PrivacyInvoked=true
sudo wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset \
mibattribute=dot11WEPDefaultKeyID=0
sudo wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset \
mibattribute=dot11WEPDefaultKey0=<mine WEP keys 0>
sudo wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset \
mibattribute=dot11WEPDefaultKey1=<mine WEP keys 1>
sudo wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset \
mibattribute=dot11WEPDefaultKey2=<mine WEP keys 2>
sudo wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset \
mibattribute=dot11WEPDefaultKey3=<mine WEP keys 3>
sudo wlanctl-ng wlan0 lnxreq_autojoin \
ssid="<mit netværk>" authtype="sharedkey"
sudo ifconfig wlan0
sudo sleep 2
sudo dhclient wlan0
-----

Så fungerer netværket forudsat, at USB adapteret ikke er til stede ved
bootup, men indsættes på et senere tidspunkt. Men hvis USB adapteret er
til stede under bootup tager hotplug-processen rimeligt lang tid, og
netværket fungerer ikke (automatisk). Hvis jeg sidenhed eksekverer
/etc/hotplug/usb/prism2_usb scriptet, fungerer netværket igen. Dette er
afprøvet både med og uden wlan0 konfigurering i /etc/network/interfaces.

Spørgsmålet er nu, hvordan konfigureres netværket så det fungerer uanset
om USB adapteret er til stede ved bootup?

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Søren Hansen

Dato : 11-09-05 09:10

Den Sun, 11 Sep 2005 00:26:46 +0200. skrev Jacob Tranholm:
> Så fungerer netværket forudsat, at USB adapteret er til stede ved
> bootup, men hvis USB adapteret først indsættes senere fungerer det ikke
> (automatisk).

Prøv at indsætte følgende afsnit i /etc/network/interfaces:
mapping hotplug
   script grep
   map wlan0

hotplug systemet opdager at wlan0 nu eksisterer og kører:
ifup wlan0=hotplug

Men da du ikke har et hotplug iface defineret i /etc/network/interfaces,
så sker der intet.
Ovenstående afsnit resulterer i, at ifup wlan0=wlan0 bliver kørt.

--
| Søren Hansen | Linux2Go | http://Linux2Go.dk/ |
| Seniorkonsulent | Lindholmsvej 42, 2. TH | +45 46 90 26 42 |

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-09-05 10:31

Søren Hansen wrote:

> [...]
> så sker der intet.
> Ovenstående afsnit resulterer i, at ifup wlan0=wlan0 bliver kørt.

Mange tak... Nu fungerer netværket som det skal; det virker tåbeligt, at
jeg har brugt adskillige timer på et problem, der har så simpel en løsning.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-09-05 12:14

Søren Hansen wrote:

> [...]
> så sker der intet.
> Ovenstående afsnit resulterer i, at ifup wlan0=wlan0 bliver kørt.

Et godt råd, og nu har jeg afprøvet det igennem 3 reboots, hvor
USB-adapteret har været til stede. Underligt nok fungerede det 1. gang
og 3. gang, men 2. gang var jeg nødt til manuelt at konfigurere
USB-adapteret ved at køre /etc/hotplug/usb/prism2_usb scriptet.

Men på trods af mindre fortsatte problemer, vil jeg betragte problemet
som løst...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-09-05 21:30

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> USB-adapteret ved at køre /etc/hotplug/usb/prism2_usb scriptet.
>
> Men på trods af mindre fortsatte problemer, vil jeg betragte problemet

Jeg har fundet ud af at andre personer også har haft problemer med, at
USB adapteret ikke altid fungerer efter bootup, og der blev også givet
en hacker-løsning af problemet, hvor én af kommandoerne i
/etc/network/if-pre-up.d/linux-wlan-ng-pre-up scriptet skal udføres to
gange (i stedet for én). Og nu fungerer mit D-Link DWL-122 Wireless USB
adapter efter hver bootup...

Mange tak for hjælpen.

--
Mvh. Jacob Tranholm