Kan jeg fortynde spartelmassen?
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 17:12

Jeg skal finspartle nogle reparationer, men de spartelmasser jeg bruger vil
jeg gerne have fortyndet en smule.

Jeg har både den alm. polyesterspartel fra HN uden fiber og
glasfiberspartlen fra Plastic Padding på tube. (er den iøvrigt
polyesterbaseret?)

Hvad kan jeg fortynde disse spartelmasser med?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-05 23:27

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev

> [...]
> glasfiberspartlen fra Plastic Padding på tube. (er den iøvrigt
> polyesterbaseret?)
> Hvad kan jeg fortynde disse spartelmasser med?

Som tommelfinger regel, kan du gå ud fra, at medmindre der stå epoxy på, så
er det næsten altid polyester, når det er to-komponent. Man kan næsten også
altid lugte det, da styren lugter kraftigt.

Der er flere måder at gøre det på...

Den rigtige er at tilsætte mere ren polyester og hærder i forhold til den
færdige masse. Ellers kan du fortynde den færdige med styren, og så røre det
godt sammen. Derefter tilsætter du hærder og husk at tilsætte en mængde
hærder som modsvarer styrenen.

Alternativet er selv at blande noget spartelmasse ud af polyester og diverse
tilsætningsmidler..

Hvis du fortynder med styren, så må det ikke anvendes til reparationer, som
er kritiske i styrken.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 02:46

Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Man kan næsten også altid lugte det, da styren lugter kraftigt.

De har begge den traditionelle kraftige sødlige luft, hvilket jeg går ud fra
er styrenen.

> Som tommelfinger regel, kan du gå ud fra, at medmindre der stå epoxy på,
> så
> er det næsten altid polyester, når det er to-komponent.

Vil det så også sige, at hvis der er tale om polyesterbaseret spartelmasse,
så kan jeg også bruge hærderen i væskeform (jeg har til den alm. polyester)
i stedet for den pasta-hærder som følger med spartelmasserne, til at blande
i selve spartelmassen?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-09-05 13:54

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i

> [...]
polyester)
> i stedet for den pasta-hærder som følger med spartelmasserne, til at

Ja, i de fleste tilfælde kan du. Men du skal være meget opmærksom på at røre
det ordentlig sammen.

I øvrigt er det min erfaring, at langt det meste af den polyesterspartel,
HN, Biltema, Plastic Padding osv, der er i butikkerne, kan bruge den samme
hærder. Tilsyneladende bruger de alle sammen foracelleret polyester.

Prøv evt. at lave en prøve, inden du bruger det rigtigt. Men *husk*, at hvis
det er til noget, som er kritisk eller som har styrkemæssig betydning, så
skal tingene passe sammen.

Men en anden ting, du skal være opmærksom på, er, at selv om du fortynder en
spartelmasse, så ændrer det jo ikke kornstørrelse på fortykkelsesmidlet, så
den bliver ikke nødvendigvis nemmere at spartle med.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 14:24

Tak for hjælpen