Iframes
Fra : JP

Dato : 10-09-05 12:04

Hej NG.

Jeg er ved at lave et web photo album (Tilsyneladen som alle andre ,
til det formål bruger jeg, primært PHP, HTML, Javascript samt CSS.
Selve sidens layout er lavet med et tabel (en top "cell", og 2 nedenunder,
højre og venstre).

I toppen er et logo, nederste venstre er min menu, og nederste højre mit
indhold / data.

Problemet er som følger:

Min menu er en træstruktur, som bliver genereret med et PHP script, hvor
indholdet afspejler træstrukturen af mapper på serveren.
Når jeg vælger et menupunkt, bliver billederne i den enkelte mappe vist,
som thumbs i min "data cell (nederste højre)".

Dette er i sig selv fint nok, det der irretere mig er at, når jeg vælger
et menu punkt, opdateres hele siden og ikke kun den "cell" der skal
ændres.

Hvordan opdatere jeg den enkelte "cell", i stedet for hele siden ?
Jeg har overvejet at indsætte en Iframe i cell'en, men kan det ikke løses
på anden måde, da jeg ikke er så vild med frames generalt

Venlig Hilsen

Jan Pedersen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 11-09-05 05:20

Hej Jan.

Du kan bruge JavaScript og dertil det efterhånden rimeligt populære modul
XMLHTTP. Modulet kan hente indhold fra en anden side og returnere dette til
dit JavaScript, som derefter kan ændre indholdet af dit "indholdstfelt".

Dertil kræves selvfølgelig noget viden omkring JavaScript.

Giv evt. Google et push med "xmlhttp" og du skal nok finde nogle manualer
omkring modulet :)

Jeg bruger selv iframe's på mange af mine sider, til at indlæse nyt dynamisk
indhold, men XMLHTTP er helt klart den bedste løsning - Og efter at jeg er
blevet bevidst omkring modulets tilstedeværelse, er jeg da også selv begyndt
at bruge det.

Håber at det kunne hjælpe.

--
Mvh Kasper Johansen