"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in
news:Xns96BEAE0E78E0.miljokemi.dk@miljokemi.dk:
>
> Sonofons abonnementsbetingelser er ugyldige hvad angår varsling og vil
> blive tilsidesat som værende urimelige i henhold til aftaleloven. En
> ændring af priserne er altid en væsentlig ændring af abonnementet og
> skal varsles direkte overfor kunden pr. brev.
>
ikke korrekt.
Se telestyrelsens hjemmeside:
http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024612#hvordanaendre
--- snip ---
"Hvordan kan teleselskabet ændre vilkårene i aftalen?
Et teleselskab har lov til at ændre vilkårene i aftalen, f.eks. priser og
opsigelsesvarsel. Derfor skal du være forberedt på, at den oprindelige
aftale eller dele af den kan blive ændret.
Teleselskaberne skal med et varsel på mindst en måned, informere om
ændringer i priser og vilkår, der gælder for udbudet. Hvis der
udelukkende er tale om en ændring til fordel for kunden (f.eks. en
prisnedsættelse), kan selskabet dog gennemføre ændringen uden forudgående
varsel."
--- snip ---
Der står ikke noget om at man skal varsle kunden direkte ....
På forbrug.dk står der:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-
loven/retningslinier/telehyrdebrev/
-- snip ---
"Under punkt 5.2. - varsling af ændringer i aftalen er anført: ”Alle
ændringer i aftalevilkår, priser mv., der er til ugunst for forbrugeren,
skal varsles. Varsling af væsentlige ændringer bør ske ved individuel
meddelelse til den enkelte forbruger, enten pr. brev eller efter aftale
pr. e-mail, såfremt varslingen tillige fremgår tydeligt af den
erhvervsdrivendes hjemmeside. Ved varsling af ændringer er det vigtigt,
at meddelelsen om ændringen kommer til forbrugerens kundskab. Den
erhvervsdrivende bør derfor anvende en form og fremgangsmåde, der kan
sikre dette. Såfremt det er særlig fremhævet og aftalt med forbrugeren,
kan varsling af ændringer f.eks. ske i en betalingsoversigt eller
lignende. Såfremt det er særligt fremhævet og aftalt mellem forbrugeren
og den erhvervsdrivende, kan ændringer af mindre væsentlig karakter
varsles over for forbrugeren ved annoncering i landsdækkende dagblade
eller ved fremsendelse af en skriftlig meddelelse, eventuelt i
forbindelse med udsendelse af en opkrævning. Alle ændringer bør varsles
således, at forbrugeren som minimum har 14 dage til at opsige aftalen"
-- snip ---
Såfremt det er særligt fremhævet og aftalt mellem forbrugeren og den
erhvervsdrivende, kan ændringer af mindre væsentlig karakter varsles
overfor forbrugeren ved annoncering i landsdækkende dagblade....
Jeg mener faktisk at sonofon skriver dette i deres "generelle
betingelser", og da kunden jo underskriver abonnementsbetingelserne, ja
så har han/hun jo bekræftet at dette er ok overfor sonofon.
Jeg er bange for at det er dig der ikke har ret.
/Bent