/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Vise navn istedet for telefonnummer som af~
Fra : dolberg@gmail.com


Dato : 17-08-05 12:43

Er det muligt at indstille sin telefon så den, jeg sender en SMS til,
ser mit navn som afsender fremfor mit telefonnummer ? Det er
selvfølgeligt ikke noget problem for dem, så allerede har mit nummer
i deres kontaktbog, for så oversætter deres telefon mit telefonnummer
til mit navn. Jeg har en SE K500i. Muligvis kan det ikke lade sig gøre
på den telefon, men kan det lade sig gøre på andre telefoner ?


 
 
Henrik Stidsen (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 17-08-05 13:41

dolberg@gmail.com explained on 17-08-2005 :
> Er det muligt at indstille sin telefon så den, jeg sender en SMS til,
> ser mit navn som afsender fremfor mit telefonnummer ? Det er
> selvfølgeligt ikke noget problem for dem, så allerede har mit nummer
> i deres kontaktbog, for så oversætter deres telefon mit telefonnummer
> til mit navn. Jeg har en SE K500i. Muligvis kan det ikke lade sig gøre
> på den telefon, men kan det lade sig gøre på andre telefoner ?

Nej, det kan ikke lade sig gøre. Der er ikke nogen muligheder for at
overføre dit navn sammen med nummeret (ud over at du skriver det i
beskeden). Hvorfor vil du gøre det ? (= hvad vil du opnå, det kan være
der er andre løsninger)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



///M (17-08-2005)
Kommentar
Fra : ///M


Dato : 17-08-05 15:28

Henrik Stidsen wrote:
> dolberg@gmail.com explained on 17-08-2005 :
>> Er det muligt at indstille sin telefon så den, jeg sender en SMS til,
>> ser mit navn som afsender fremfor mit telefonnummer ? Det er
>> selvfølgeligt ikke noget problem for dem, så allerede har mit nummer
>> i deres kontaktbog, for så oversætter deres telefon mit telefonnummer
>> til mit navn. Jeg har en SE K500i. Muligvis kan det ikke lade sig
>> gøre på den telefon, men kan det lade sig gøre på andre telefoner ?
>
> Nej, det kan ikke lade sig gøre. Der er ikke nogen muligheder for at
> overføre dit navn sammen med nummeret (ud over at du skriver det i
> beskeden). Hvorfor vil du gøre det ? (= hvad vil du opnå, det kan være
> der er andre løsninger)

Du har ret - det kan ikke lade sig gøre pr. indstilling, men teoretisk kunne
man nok godt på hardware niveau afsende et 10-tegns navn i stedet for
4512345678.

Årsagen til det, er vel lige for: Modtageren får en besked fra "Beckham " i
stedet for 12345678.

--
Mvh
///M



Henrik Stidsen (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 17-08-05 22:07

///M wrote :
>> Nej, det kan ikke lade sig gøre. Der er ikke nogen muligheder for at
>> overføre dit navn sammen med nummeret (ud over at du skriver det i
>> beskeden). Hvorfor vil du gøre det ? (= hvad vil du opnå, det kan være
>> der er andre løsninger)

> Du har ret - det kan ikke lade sig gøre pr. indstilling, men teoretisk kunne
> man nok godt på hardware niveau afsende et 10-tegns navn i stedet for
> 4512345678.

Jeg tror faktisk ikke engang det kan lade sig gøre, ville egentlig
undre mig om der var "plads" i systemet til det. Der er formentlig
afsat et antal bit til afsendernummeret i beskeden og det er ikke
sikkert der er plads til bogstaverne. Iøvrigt vil det formentlig kræve
at telefoncentralerne ved hvilket navn du vil have vist.

> Årsagen til det, er vel lige for: Modtageren får en besked fra "Beckham " i
> stedet for 12345678.

Jow, men hvorfor vil man opnå det ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Anders Lund (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 18-08-05 06:15

Henrik Stidsen wrote:
> ///M wrote :
>>> Nej, det kan ikke lade sig gøre. Der er ikke nogen muligheder for at
>>> overføre dit navn sammen med nummeret (ud over at du skriver det i
>>> beskeden). Hvorfor vil du gøre det ? (= hvad vil du opnå, det kan være
>>> der er andre løsninger)
>
>> Du har ret - det kan ikke lade sig gøre pr. indstilling, men teoretisk
>> kunne man nok godt på hardware niveau afsende et 10-tegns navn i
>> stedet for 4512345678.

Når du siger hardware, så mener du vel firmware? Skulle ikke mene at det
er andet end SMS protokollen som skulle omskrives en smule.

> Jeg tror faktisk ikke engang det kan lade sig gøre, ville egentlig undre
> mig om der var "plads" i systemet til det. Der er formentlig afsat et
> antal bit til afsendernummeret i beskeden og det er ikke sikkert der er
> plads til bogstaverne. Iøvrigt vil det formentlig kræve at
> telefoncentralerne ved hvilket navn du vil have vist.

Som skrevet oven for, så ville det bare kræver at man i SMS protokollen
lavede et ekstra felt med navnet. Det kræver så nok også at centraler og
i sær alle andre telefoner, understøtter dette. Hvorfor skulle det kræve
at centralen kendte navnet man ville have vist? Det går jo meget godt
med e-mail, hvor man sender både navn og e-mail adresse med.

>> Årsagen til det, er vel lige for: Modtageren får en besked fra
>> "Beckham " i stedet for 12345678.

Og? Det samme gør sig gældende for e-mail. Man må bare ikke i detaljerne
for beskeden og se hvor den virkelig kommer fra. Men enig om at det
kunne skabe en del forvirring, når folk bruger andres navne.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
Take back the web - www.mozilla.org/firefox

Ukendt (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-08-05 20:45

Hvis afsendernummeret ligger i telefonbogen skulle det vel ikke være
noget problem ?

Henrik Stidsen (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 19-08-05 00:30

Anders Lund pretended :
>>> Du har ret - det kan ikke lade sig gøre pr. indstilling, men teoretisk
>>> kunne man nok godt på hardware niveau afsende et 10-tegns navn i stedet
>>> for 4512345678.

> Når du siger hardware, så mener du vel firmware? Skulle ikke mene at det er
> andet end SMS protokollen som skulle omskrives en smule.

Nej hvis man ændrer formatet så skulle det jo nok kunne gøres.

> Men enig om at det kunne skabe
> en del forvirring, når folk bruger andres navne.

Ville i hvert fald være tæt på en invitation til misbrug.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Anders Lund (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 19-08-05 06:11

Henrik Stidsen wrote:
> Anders Lund pretended :

>> Men enig om at det kunne skabe en del forvirring, når folk bruger
>> andres navne.
>
> Ville i hvert fald være tæt på en invitation til misbrug.

Jeg kunne også forestille mig at det ville blive misbrugt mere, end
e-mail bliver - hvis vi ikke tæller alt det spam som flyver rundt på
nettet, med.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
Take back the web - www.mozilla.org/firefox

Jonas Christensen (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Christensen


Dato : 19-08-05 07:44

> >>> Nej, det kan ikke lade sig gøre. Der er ikke nogen muligheder for at
> >>> overføre dit navn sammen med nummeret (ud over at du skriver det i
> >>> beskeden). Hvorfor vil du gøre det ? (= hvad vil du opnå, det kan være
> >>> der er andre løsninger)
> >
> >> Du har ret - det kan ikke lade sig gøre pr. indstilling, men teoretisk
> >> kunne man nok godt på hardware niveau afsende et 10-tegns navn i
> >> stedet for 4512345678.
>
> Når du siger hardware, så mener du vel firmware? Skulle ikke mene at det
> er andet end SMS protokollen som skulle omskrives en smule.

Det kan godt lade sig gøre med den nuværende protokol. Eksempelvis har jeg
flere gange fået sms'er fra "nummeret" TELMORE med oplysninger om min saldo,
og i går fik jeg faktisk en "spam-sms" fra "nummeret" ALADDINS.DK (bemærk:
11 tegn!)

- Jonas



Henrik Stidsen (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 19-08-05 22:40

It happens that Jonas Christensen formulated :
> Det kan godt lade sig gøre med den nuværende protokol. Eksempelvis har jeg
> flere gange fået sms'er fra "nummeret" TELMORE med oplysninger om min saldo,
> og i går fik jeg faktisk en "spam-sms" fra "nummeret" ALADDINS.DK (bemærk:
> 11 tegn!)

Er det så ikke fordi det er en push besked (eller lign) og ikke en
normal SMS ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



///M (19-08-2005)
Kommentar
Fra : ///M


Dato : 19-08-05 11:41

Henrik Stidsen wrote:
> Jeg tror faktisk ikke engang det kan lade sig gøre, ville egentlig
> undre mig om der var "plads" i systemet til det. Der er formentlig
> afsat et antal bit til afsendernummeret i beskeden og det er ikke
> sikkert der er plads til bogstaverne.

Der er jo plads i det man erstatter tallene med tegn
- bits er bits og hvis 0011-0001 er et et-tal (ascii 49), så er 0100-0001 =A
(ascii 65)


--
Mvh
///M



Andrew Engels Rump (~ (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Andrew Engels Rump (~


Dato : 23-08-05 10:21

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "///M"
<nospam@tdcadsl.dk> mumbled in
news:4305b71f$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Henrik Stidsen wrote:
>> Jeg tror faktisk ikke engang det kan lade sig gøre, ville
>> egentlig undre mig om der var "plads" i systemet til det. Der
>> er formentlig afsat et antal bit til afsendernummeret i
>> beskeden og det er ikke sikkert der er plads til bogstaverne.
> Der er jo plads i det man erstatter tallene med tegn
> - bits er bits og hvis 0011-0001 er et et-tal (ascii 49), så er
> 0100-0001 =A (ascii 65)

Meget bliver "enkodet" for at det ikke skal fylde så meget, så
det kan sagtens være at telefonnummeret bliver sendt binært, dvs.
0011-0001 dekodes til f.eks. 31 eller også er det endnu mere
kryptisk.

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *
* Immerkaer 42, 2650 Hvidovre * Tlf: +45 3638 3638, Fax: +45 3638 3639 *
Home: N55°41'38.9" E12°29'08.6" (WGS 84) Work: N55°39'50.9" E12°27'47.4"
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk WWW http://www.rump.dk/homepage/andrew/

JMo. (23-08-2005)
Kommentar
Fra : JMo.


Dato : 23-08-05 19:32

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) wrote:

> Meget bliver "enkodet" for at det ikke skal fylde så meget, så
> det kan sagtens være at telefonnummeret bliver sendt binært, dvs.
> 0011-0001 dekodes til f.eks. 31 eller også er det endnu mere
> kryptisk.

Der skulle svjv. ikke være noget i vejen for at sende alfanumeriske tegn
som afsender af en SMS

Se:

http://www.dreamfabric.com/sms/

- særligt undersiden:

http://www.dreamfabric.com/sms/type_of_address.html

og:

http://www.dreamfabric.com/sms/default_alphabet.html



dolberg@gmail.com (19-08-2005)
Kommentar
Fra : dolberg@gmail.com


Dato : 19-08-05 09:48

Jeg er ved at lave min egen SMS-gateway i forbindelse med et projekt
på Aarhus Universitet, og så synes jeg bare, at det ville være en
"lækker" ekstra feature, hvis det kunne lade sig gøre


Jonas Christensen (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Christensen


Dato : 19-08-05 10:47

>Jeg er ved at lave min egen SMS-gateway i forbindelse med et projekt
>på Aarhus Universitet, og så synes jeg bare, at det ville være en
>"lækker" ekstra feature, hvis det kunne lade sig gøre

SMS-tjenester som SMS Executive (http://www.sms-executive.com/us_send.html)
og SharpSMS (http://www.sharpsms.com/int/showhtml.php?page=inst.htm) har i
hvert fald den funktion:
"If you type your mobile number here it makes it easy for the recipient to
reply to your message. Use the format with country code, ex. 4670111111. It
is also possible to have a text as sender, for example your company name -
useful at reminders and alerts where there are no replies being made.
Maximum 11 characters, no spaces." (Fra SharpSMSs hjemmeside)

Det kan være der, står noget om specifikationen på:
http://www.dreamfabric.com/sms/

- Jonas



dolberg@gmail.com (19-08-2005)
Kommentar
Fra : dolberg@gmail.com


Dato : 19-08-05 11:54

Til mit projekt bruger jeg en komponent fra StrongCube
(http://www.strongcube.com/productsms.php). Er der nogen, der kender
til en komponent, som gør det ovenstående muligt ?


touchring@yahoo.com (25-08-2005)
Kommentar
Fra : touchring@yahoo.com


Dato : 25-08-05 23:04

You can find a free SMS Sender software that links up to a mobilephone
here -


http://www.visualgsm.com/products_vgsmlite.htm


Regards,
Joshua Lim
Visualtron Software
http://www.sms-gateway-software.com


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste