taksering af telefon opkald.
Fra : flemming kaufmann

Dato : 09-09-05 13:41

Hej

Jeg kan se at min nuværende telefonudbyder, begynder taksering så snart jeg
ringe op.
Dvs lader man en telefon ringe i 1. min, hos den man ringe op, betaler man
opkaldsafgift + 1 min takst ?

Er dette normal kutume. Jeg troede først takseringen, begyndte, når man fik
forbindelse. Når man ringer til en mobiltlf f.eks i udlandet, er det jo ikke
uvæsentligt ?

Hvad gør TDC, Telsome og de andre ?

Mvh flemming

Fra : Pongo

Dato : 09-09-05 17:58

flemming kaufmann wrote:
> [...]
>
> Er dette normal kutume. Jeg troede først takseringen, begyndte, når
> man fik forbindelse. Når man ringer til en mobiltlf f.eks i udlandet,

Det er vist normalt for mobiloperatøre at opkræve opkaldstakst, uanset
om opkaldet er forgæves eller ej. Minuttakst påbegyndes normalt først
ved svar.
For fastnetoperatøre er det blevet kutume kun at opkræve opkaldstakst
for besvarede opkald.
Kunden får først reelt udbytte af tjenesten ved besvarelse af opkaldet.
Kunden kan derfor hævde at de næsten intet får for de penge der betales
når opkaldet er forgæves. En opkaldstone indeholder ganske vist en smule
information, men det er næppe det, man som kunde ønskede at købe.
Teleoperatøren reserverer resourcerne fra det øjeblik der ringes op.
Operatøren kan derfor hævde, at de har omkostninger ved opkald der ikke
gennemføres. De kan vælge at overføre disse omkostninger på de kald der
faktisk bliver gennemført (højere takst) eller de kan afkræve dem på de
ikke gennemførte opkald.
Man kan diskutere hvad der er rimeligt eller ikke, men under alle
omstændigheder bør det fremgå at vilkårene hvordan afregning sker.
Ringer man til områder i udlandet med en meget gammel infrastruktur
(f.eks Cuba), kan man i nogle tilfælde få et "Falsk" svar-signal. Det
kan ske fordi gennemstillingen i gamle analoge centraler kan tage så
lang tid, at opkaldet ellers vil få timeout før modtageren kunne nå at
tage telefonen. Opkald til mobiltelefoner vil dog næppe ramme sådant
gammelt udstyr.

Er du sikker på at den tæller du kigger på, også afspejler afregningen ?
Nogen telefoner måler jo selv tiden, uden at de kan vide om der bliver
afregnet eller ej.

/Klaus