Moms af varekøb uden for Europa
Fra : Stine Vestergaard

Dato : 09-09-05 20:50

hvordan foregår det med moms når jeg køber varer uden for europa, er moms
reg og import reg.

Altså I europa:
Man oplyser sit SE nummer og momsen bliver ikke lagt til. og man bogfører
den uden moms. er i enige?

Så er det køb af varer udenfor eu, f.eks. USA.
Altså jeg køber for 2114 og betaler 253,60 i told.

de 591,90 kroner er så momsen.

Når jeg skal betale told er der vedlagt et papir hvor der står således: *
moms beløb som skal medtages på momsangivelsen i rubrikken "moms af varekøb
mv i udlandet" 591,90

Så gik jeg ind på min tast selv.
Og lad os antage jeghar 2000 i salgsmoms i forvejen, 1000 i alm købsmoms og
så de 591,90 i købsmoms af varer i udlandet.

Skal så taste indgående moms ind: 2000
udgående: 1000

indtil videre afregne 1000 til told og skat.

Så er der rubrikken moms af varekøb mv i udlandet: jeg skriver 591,90

Så skal jeg så pludseligt betale 1591,90 kr ialt

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.
Har hele tiden forstået det således der ikke var moms på varer udenfor eu
når man var moms reg. og hvis jeg sælger en vare til 300 kr er de 60 kr af
dem salgsmoms, så det skal jeg betale yderligere.

nogle der kan hjælpe med hvad der er korrekt, og om det kan passe jeg skal
betale 25% for at indføre varerne + lægge 25% oveni når jeg sælger.

Mvh Stine

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-09-05 04:08

"Stine Vestergaard" <missmartins2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså I europa:
> Man oplyser sit SE nummer og momsen bliver ikke lagt til. og man bogfører

Ja, men beløbet skal opføres i "moms af varekøb i udlandet", og kan trækkes
fra med det samme i "indgående moms".
Husk også rubrik A nederst

> [...]
> når man var moms reg. og hvis jeg sælger en vare til 300 kr er de 60 kr af
> dem salgsmoms, så det skal jeg betale yderligere.

Momsen er likviditetsmæssigt neutralt. Du skal bare udfylde rubrik B og C på
passende vis.

Nico

Fra : Stine Vestergaard

Dato : 10-09-05 10:00

er stadig lidt i tvivl.
jeg sælger IKKE til andre lande end DK.

Men køber varer i europa og uden for europa.
hvilke rubrikker skal så udfyldes kun rubrik a med varekøb i eu lande.
kan du evt komme med et eks?

mvh stine

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-09-05 14:07

> [...]
>
> Men køber varer i europa og uden for europa.
> hvilke rubrikker skal så udfyldes kun rubrik a med varekøb i eu lande.

Nu kom jeg vist til at klokke i det

I "gamle" dage blev der skelnet skarpt mellem import fra EU og import fra
tredie lande.

Som jeg forstår det nu, skal rubrikken "moms af varer købt i udlandet"
omfatte momsbeløbet for såvel varer fra EU som fra tredielande.
Momsbeløbet
beregnes af varens pris, fragt, forsikring, og evtl punktafgifter.

Samme beløb lægges til købsmoms, så den beregnede moms likviditetsmæssig
er
neutral.

Rubrik A indeholder beløbet som du har købt for indenfor EU.

Rubrik B og C er til salg, som du derfor ikke skal bruge.

Nu får vi se om der er nogen der har kommentarer til ovenstående.

Nico