xml og dtd
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 09-09-05 20:30

Hej

Jeg har lavet et program hvor jeg benytter xml til at holde styr på
diverse informationer om mine billeder.
Xml-filen indlæses vha en validerende parser (eller hvad det nu hedder)
og en dtd som bl.a. indeholder følgende:

<!ELEMENT image (webinfo?,clipinfo?)>

Nu viser det sig imidlertid, at hvis mit "image"-element indeholder både
et "webinfo"-element og et "clipinfo"-element, så kræver parseren at de
optræder i den rækkefølge som angivet i dtd'en.

Dette er sikkert smart i nogle sammenhænge, men jeg ville gerne have
parseren til at være ligeglad med rækkefølgen. Kan det lade sig gøre (og
hvordan)?

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 09-09-05 20:37

Thomas Bendsen wrote:
> [...]
>
> Dette er sikkert smart i nogle sammenhænge, men jeg ville gerne have
> parseren til at være ligeglad med rækkefølgen. Kan det lade sig gøre (og

Prøv:

<!ELEMENT image ((webinfo|clipinfo)*)>

Arne

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 09-09-05 21:12

Arne Vajhøj wrote:

> Prøv:
>
> <!ELEMENT image ((webinfo|clipinfo)*)>
>
> Arne
Hej Arne

Det ser ud til at virke. Tak for det.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Soren (News)

Dato : 10-09-05 14:52

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> writes:

[snip]

[snip]
> Hej Arne
>
> Det ser ud til at virke. Tak for det.

Og hvis du saa er opmaerksom paa at det ikke semantisk er det praecist
det samme, saa den helt OK . (du kan i den anden godt have flere
webinfo eller clipinfo, mens kun 0 eller 1 i den foerste).

Mvh,
Soren

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 10-09-05 20:05

Soren (News) wrote:
> [...]
> det samme, saa den helt OK . (du kan i den anden godt have flere
> webinfo eller clipinfo, mens kun 0 eller 1 i den foerste).

Hej Søren

Jeg har ikke nået at kigge nærmere på det (ud over at Arnes forslag
umiddelbart gjorde at jeg kunne validere min xml-fil), men jeg havde nok
en fornemmelse af at det er som du skriver. I bedste fald vil mit
program ignorere hvis der er flere elementer, i værste fald vil det føre
til fejl.

Så måske skal jeg bare overveje at ændre programmet så det holder styr
på den rækkefølge elementerne indsættes i. Det vil nok være det pæneste.

Men under alle omstændigheder skal du have tak for en meget relevant
kommentar.

Med venlig hilsen
Thomas