gange og lægge sammen
Fra : Leonard

Dato : 09-09-05 18:57

Her er en eksempel side: http://162.dk/test/udregn.html
Jeg vil gerne have noget javascript til at tage tallene fra
inputfelterne t1 og t2 og gange disse med hinanden og skrive det i
feltet r1

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 21:20

Leonard skrev:

> Her er en eksempel side: http://162.dk/test/udregn.html
> Jeg vil gerne have noget javascript til at tage tallene fra
> inputfelterne t1 og t2 og gange disse med hinanden og skrive
> det i feltet r1

Prøv at se om du kan bruge noget herfra:
<http://javascript.internet.com/calculators/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Leonard

Dato : 09-09-05 22:11

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

>Prøv at se om du kan bruge noget herfra:
><http://javascript.internet.com/calculators/>

Ja tak, jeg fandt noget jeg har simplificeret:

http://162.dk/test/udregn2.html

Jeg havde et problem med:
form.r3.value = (form.r1.value+form.r2.value);

som bare sætter teksterne sammen, så for at tvinge scriptet til at
opfatte det som tal har jeg skrevet:

form.r3.value = (form.r1.value*1+form.r2.value*1);

og det virker, men er der en mere korrekt metode?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 22:33

Leonard skrev:

> form.r3.value = (form.r1.value*1+form.r2.value*1);
>
> og det virker, men er der en mere korrekt metode?

Du kan kigge på parseInt eller parseFloat:
<http://www.javascriptkit.com/jsref/globalfunctions.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-09-05 22:49

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Du kan kigge på parseInt eller parseFloat:
> <http://www.javascriptkit.com/jsref/globalfunctions.shtml>

Personligt foretrækker jeg funktionen "Number", som også konverterer
en streng til et tal, men som ikke tillader skrammel bagefter tallet
i strengen (som parse*-funktionerne gør).

form.r3.value = Number(form.r1.value) + Number(form.r2.value);

Hvis hastighed er vigtigt, så er den hurtigste måde at konvertere
en streng til et tal fortegns-plusset:
form.r3.value = +form.r1.value + +form.r2.value;
Det er lidt sværere at læse, men virker eller lige som Number-
funktionen.

<URL:http://jibbering.com/faq/#FAQ4_21>

/L