Anbefaling af Dual Core system
Fra : Christian Raaby

Dato : 08-09-05 18:14

Hej Gruppe.

Jeg skal til at have ny computer, der primært skal bruges til 3D modellering
og rendering i Rhino 3D, samt Photoshop og Freehand. Den skal ikke bruges
til spil.

Da det er nogle år siden, jeg sidst fulgte med i hardware ræset, så håber
jeg, at I kan hjælpe.

Jeg har besluttet mig for et dual core system, så jeg kan multitaske mens
computeren renderer i Rhino.
Men hvad skal jeg vælge?

Jeg har sammensat et Pentium D og et Athlon64x2 system på www.shg.dk, men
hvilket system giver mig mest for pengene?

7500,- kr er smertegrænsen.

AMD System:

Bundkort: Asus A8N-E, Nvidia Nforce4 Ultra 729,-
CD-brænder: Asus CRW-5232A/quiet, 52/32/52 205,-
CPU: AMD Athlon64 X2 3800+, 2GHz 2729,-
Diskdrev: Alps Floppy drive
69,-
Grafikkort: Asus EAX550GE/TD/256MB Radeon 579,-
Harddisk: Maxtor 120 GB SATA150 (fluid) 569,-
Kabinet: SHG Com DeZen Case 400 PSU silent 499,-
Køler: Zalman CNPS 7700-ALCU 229,-
RAM: Corsair TwinX 2x512 PC3200 DDR4 1249,-
Montering og emballage
450,-

Total
7308,-

Intel System:

Bundkort: Asus P5ND2-SLI, Nvidia Nforce4 1149,-
CD-brænder: Asus CRW-5232A/quiet, 52/32/52 205,-
CPU: Intel Pentium D Model 820 2,8 GHz 1929,-
[...]
RAM: Corsair TwinX 2x512 PC5400 DDR2 1249,-
Montering og emballage
450,-

Total
7377,-

Prisen er jo ret tæt på hinanden, men hvor får jeg mest for pengene
ydelsesmæssigt? Jeg hælder mest til AMD, men jeg har ingen erfaring med Dual
Core. Hvad med rammene? Ser det godt eller skidt ud til konfigurationerne?

Håber I kan kaste lidt lys på sagen.

Skulle I ligge inde med et link til en shop der kan gøre det billigere, så
er det helt fint Maskinen skal dog leveres monteret.

På forhånd tak.

Mvh.
Christian

Fra : Christian Raaby

Dato : 08-09-05 18:53

En lille rettelse:

> RAM: Corsair TwinX 2x512 PC5400 DDR2 1249,-

Prisen for rammene til Pentium D systemet er 1699,- kr.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 08-09-05 20:27

"Christian Raaby" <raabydenmarkFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote in message

> Skulle I ligge inde med et link til en shop der kan gøre det billigere, så
> er det helt fint Maskinen skal dog leveres monteret.

Jeg tror desværre at du bliver nød til at finde et andet kabinet...

"Forventet på lager den 11-11-2005"

Br,
Morten

Fra : Christian Raaby

Dato : 08-09-05 21:19

> Jeg tror desværre at du bliver nød til at finde et andet kabinet...
>
> "Forventet på lager den 11-11-2005"

Hej Morten.

Det ser ud til, at du har ret. Troede egentlig bare at den orange farve
ville betyde en uges tid, som de skriver nederst på siden ved farveikonerne.
Nå, men de har 2 dages levering på det samme kabinet UDEN strømforsyning. Så
må jeg købe PSU'en seperat istedet.

Det er dog underligt, at der ikke er et punkt der hedder PSU, da mange af
kabinetterne er uden PSU???

Ellers nogle input på specs'ene og pro/kontra AMD/Intel?

Mvh.
Christian

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 09-09-05 08:12

> Ellers nogle input på specs'ene og pro/kontra AMD/Intel?

Jeg er selv på jagt efter en ny pc, i samme stil som den du bygger sammen og
vælger uden tvivl AMD's. Tre årsager prisen, strømforbruget og varmen.

AMDs 3,8 Ghz dual core koster det samme som Intels 2,8 Ghz. Intels bruger
næsten dobbelt så meget strøm, med gigantisk køle behov til følge. Men tag
en tur på google hvis ikke det er argumenter nok, jeg har endnu ikke set en
side der anbefaler Intels dualcore fremfor AMDs.

Som bundkort vil jeg nok vælge en uden chipset blæser, fx det lidt dyrere
A8N-SLI Premium

Og rammen kan du uden tvivl finde billigere i et andet mærke. 800-900 burde
være muligt.

Om med harddisk tror jeg det kan betale sig at kigge lidt på
www.storagereview.com inden du køber.

Graffikort er jeg ikke klog på, men du skal nok ikke forvente meget i den
prisklasse.

Angående kabinet har du så set på sådan noget som: Antec Sonata II til 819,-
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150940

Br,
Morten

Fra : Christian Raaby

Dato : 09-09-05 22:55

> Morten

Tak for inputtet Morten.
Jeg havde ikke engang set, at man kunne få en SATA2-300 harddisk til stort
set de samme penge. Det er jo værd at tage med

Mht. strømforbrug, er det så nok med en 350W PSU? Jeg regner med, at der kun
skal installeres et cd-rom drev og en harddisk indtil videre.

Du har også helt ret med hensyn til bundkortet. Jeg har før været
ualmindelig irriteret over en larmende chipset-blæser.

Med hensyn til RAM:
Der står at bundkortet UNDERSTØTTER dual-ram, men UDNYTTER det dem? Dvs. er
det ligemeget om jeg kører med billige 1024+512 eller er det bedre med 2x512
eller 2x1024 dual-ram?

Jeg vil lige løbe konfigurationen igennem endnu engang.

Mvh.
Christian

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 10-09-05 07:42

"Christian Raaby" <raabydenmarkFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote in message

> Jeg havde ikke engang set, at man kunne få en SATA2-300 harddisk til stort
> set de samme penge. Det er jo værd at tage med

Ja.

> Mht. strømforbrug, er det så nok med en 350W PSU? Jeg regner med, at der
> kun skal installeres et cd-rom drev og en harddisk indtil videre.

Hvis ikke du skal have et monster graffikort i, er det mere end nok.

> Du har også helt ret med hensyn til bundkortet. Jeg har før været
> ualmindelig irriteret over en larmende chipset-blæser.

Ja, det er altid den der begynder at larme først.

> Med hensyn til RAM:
> Der står at bundkortet UNDERSTØTTER dual-ram, men UDNYTTER det dem?

Ja, det giver ikke nogen menning at understøtte dem uden at udnytte dem, da
det er at den kan bruge to på samme tid. Hvis ikke den understøttede det vil
den bare bruge dem enkelt hvis.

> Dvs. er det ligemeget om jeg kører med billige 1024+512 eller er det bedre
> med 2x512 eller 2x1024 dual-ram?

Nej, det er IKKE ligemeget. De skal have samme størrelse og timming. Så hvis
du skal være sikker på at din maskine er stabil så køb et "sæt"

Br,
Morten

Fra : Christian Raaby

Dato : 10-09-05 08:15