Synsbedrag billede.
Fra : SpookiePower

Dato : 08-09-05 16:58

Dette er ikke et spørgsmål, men bare et synsbedrag
så jeg håber ikke det er helt OT, ellers undskylder jeg
meget. Men jeg syntes selv det er ret godt og fantastisk
hvordan det kan spille et puds med vores opfattelse af
farver ud fra de omgivelser de befinder sig i.

Felterne hvor A og B står skrevet har ens baggrundsfarve.
Hvis man stirre et stykketid på B kan man faktisk godt
se at deres baggrund er ens.
http://web.mit.edu/persci/people/adelson/images/checkershadow/checkershadow_illusion4full.jpg

Ellers kan et andet eksempel ses her.
http://web.mit.edu/persci/people/adelson/images/checkershadow/checkershadow_double_full.jpg

Et andet eksempel på samme type synsbedrag, samt en
mulig forklaring hvorfor vi opfatter det sådan.
http://web.mit.edu/persci/gaz/gaz-teaching/flash/contrast-movie.swf

Fra : Leif Neland

Dato : 09-09-05 09:10

SpookiePower wrote:
> [...]
>
> Felterne hvor A og B står skrevet har ens baggrundsfarve.
> Hvis man stirre et stykketid på B kan man faktisk godt

Det er et spørgsmål om definition.

Man kunne lige så godt sige at en u-intelligent lysmåler ikke kan se forskel
på baggrundsfarven i A og B, men den overlegne hjerne kan korrigere for
skyggevirkningen og se at i den 3-dimensionelle verden er baggrundsfarverne
forskellige.

Leif

Fra : Jes Hansen

Dato : 10-09-05 07:07

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan det kan spille et puds med vores opfattelse af
> farver ud fra de omgivelser de befinder sig i.

Apropos issusioner, så har jeg har fundet denne side:

http://users.skynet.be/J.Beever/pave.htm

hvor man kan se nogle eksempler på hvad kunstneren kalder anamorfiske
illusioner. Det er tegninger der er tegnet meget "forstrakt", men således at
hvis man ser dem fra een bestemt vinkel, så ser de tredimensionale ud.

--
Jes Hansen

Fra : Jes Hansen

Dato : 10-09-05 07:08

> [...]
> hvordan det kan spille et puds med vores opfattelse af
> farver ud fra de omgivelser de befinder sig i.

Apropos illusioner, så har jeg har fundet denne side: