Formel for variabel pristabel?
Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 16:42

Jeg har på et stykke ternet papir tegnet et koordinatsystem til udregning
af priser. Det drejer sig om noget hvor prisen pr. kvadratcentimeter, men
således at kvadratcentimeterprisen falder jo større størrelsen er.

Jeg har pris i kr. op af Y-aksen og kvadratcentimeter på X-aksen.
Udgangspunkterne har været den mindste vare (20x20 cm = 400 cm2 til 675 kr.
= 1,69 kr. pr. cm2) og den største (60x60 cm = 3600 cm2 til 3600 kr. = 1,00
kr. pr. cm2). Jeg afsatte derefter 2 prikker og tegnede en lige linie
gennem dem og herefter kan jeg med en lineal måle mig frem til prisen for
f.eks. 40x50 cm.

Kan der opstilles en formel til udregning af prisen? Det er mere bekvemt og
er vel også mere præcist.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 07-09-05 16:56

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> f.eks. 40x50 cm.
>
> Kan der opstilles en formel til udregning af prisen? Det er mere bekvemt og

Ja, det er en ret linie. Hældningen som jeg kalder a er deltaY/deltaX,
startværdien (Y for X=0) kalder jeg b.

Y = a*X + b

Hældning:
a = (3600,00-675,00)/(3600,00-400,00) = 0,914063

For at finde b indsættes et punkt i lignens ligning:
3600,00 = 0,914063 * 3600,00 + b =>
b = 309,240

Pris = 0,914063 * areal + 309,240

Et par test-beregninger:

Pris ved 3600 cm2:
0.914063 * 3600,00 + 309,240 = 3599,96

Pris ved 400 cm2:
0.914063 * 400 + 309,240 = 674,84

mvh Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 17:42

On Wed, 07 Sep 2005 17:55:43 +0200, Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Ja, det er en ret linie. Hældningen som jeg kalder a er deltaY/deltaX,
> startværdien (Y for X=0) kalder jeg b.

[klip]
Jeg checkede på min tegning. jeg kunne ikke rigtig få det til at passe, men
det viste sig at den ene prik var afsat forkert, så nu er jeg overbevist.

Takker mange gange

Venlig hilsen
Kurt Hansen