Kogetid for tilkalket elkedel - forsøgsres~
Fra : LR

Dato : 04-09-05 20:15

For noget tid siden var der en tråd om virkningsgraden for en tilkalket
elkedel i forhold til en kalkfri.

Jeg tror de fleste var enige i, at virkningsgraden er ens, da energien i et
varmelegeme omsluttet af vand jo ikke kan forsvinde ud i ingenting.

Et modargument var, at hvis kogetiden for en tilkalket elkedel er længere
(f.eks. større modstand i varmetråden på grund af højere temperatur i
kernen), så eksisterer varmetabet til omgivelserne i længere tid. Dette har
jeg nu testet:

Elkedel: 2200 Watt med 0,4-0,5 mm. kalklag på varmelegemet. Der blev kogt 1
liter vand i hver forsøgsudførsel. Vandets starttemperatur nede i kedlen var
i alle tilfælde 5 grader C og kogepunktet blev bedømt visuelt og via lyden.
Billede af kalken på:

Kogetider med 1 mm kalklag:
210 sek
209 sek
215 sek
203 sek.
Gennemsnit: 209 sek

Kogetider, totalt kalkfri:
208 sek
213 sek
205 sek
Gennemsnit: 209 sek

Altså ingen forskel i kogetid for en 0,4-0,5 mm tilkalket elkedel i forhold
til en kalkfri. Jeg tør dog stadig ikke at sige noget om virkningsgraden da
jeg ikke har nogen elmåler.

Jeg har planer om forsøg med en bekendts elkedel, hvis bund er dækket med et
4 cm. højt kalklag som også indhyller varmelegemet...

Mvh,

Lasse

Fra : LR

Dato : 04-09-05 20:27

> Kogetider med 1 mm kalklag:

Ups, her skulle også stå 0,4-0,5 mm.

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-05 06:49

"LR" <asda@das.dd> wrote in message

> Ups, her skulle også stå 0,4-0,5 mm.

Hvilket nok også er for mange tiendedele millimeter hvis der er normale
forhold.

I en fladbundet kedel kan laget af calciumkarbonat, rust og andre salte
blive tykt, men på et elektrisk varmelegeme er turbulensen så stor, at
kalken drysser af som flager længe før ½ mm tykkelse nås, siger min erfaring

Dommedagsprofetier om at det erfterhånden vil "kalke helt til", hvis ikke
man afkalker, er rigtig husmoder-agtige. Og der er slem tendens til at selv
science akademikere følger det usaglige spor, for der er rigdom magt og ære
i miljøhysteri af enhver art, og gør man det ikke til daglig rutine at male
fanden på væggen, bliver man stemlet som uansvarlig psykopatisk afviger.

Jeg har aldrig afkalket min femten år gamle elkedel, og den er så hurtig som
min kones spritny

Fra : LR

Dato : 05-09-05 12:10

> [...]
> at male fanden på væggen, bliver man stemlet som uansvarlig psykopatisk

De 4 cm i min vens elkedel var altså ikke nogen joke selvom det kunne lyde
sådan. Det er en type med varmelegeme af rør, som min egen på billedet.

Mvh,

Lasse

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-09-05 06:57

On Mon, 5 Sep 2005 07:48:53 +0200
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
> uansvarlig psykopatisk afviger.
>
> Jeg har aldrig afkalket min femten år gamle elkedel, og den er så

Jeg afkalker fordi der netop falder kalkflager af og disse kan være
hårde som sten og skade tænderne. Samtidigt er det ikke så lækkert når
te'en knaser.
Hvis bare det sad fast på varmelegmet så havde jeg intet problem med
kalken.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-05 12:08

Kim Schulz fortalte:

Dette må vist være løgn.
SVJV findes der ikke varmelegemer der ikke bliver sløvere med tiden (de
fordamper lidt). Dette gælder især dem som afleverer høj effekt på kort tid.
Og det er da ganske tydeligt på min lidt for gamle el-kedel fra R&H.

Mvh
Martin

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-09-05 19:10

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in

> [...]
> (de fordamper lidt). Dette gælder især dem som afleverer høj effekt på
> kort tid. Og det er da ganske tydeligt på min lidt for gamle el-kedel

Men kan de fordampe (lidt) når der er et kalklag udenpå... måske
kalklaget netop bevarer kedlens effekltivitet :D

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-05 21:54

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in

> Men kan de fordampe (lidt) når der er et kalklag udenpå... måske
> kalklaget netop bevarer kedlens effekltivitet :D

Måske gammeldags kedler mindskede deres økonomi med en promille ved extrem
tilkalkning

Vedr varmelegemer bliver kalklaget aldrig så tykt at det har noget at sige.

Men folk elsker at rense - det er et religiøst ritual - og fabrikanterne
tjener på afkalknings-pulver

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-05 09:53

> Men folk elsker at rense - det er et religiøst ritual - og fabrikanterne
> tjener på afkalknings-pulver

Nu koster det jo ikke meget at koge en 25% eddidke 75% vand blanding,
og der er meget effektivt.
mvh
Christian

Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-05 01:28

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
> Men folk elsker at rense - det er et religiøst ritual - og fabrikanterne
> tjener på afkalknings-pulver

Nu koster det jo ikke meget at koge en 25% eddidke 75% vand blanding,
og der er meget effektivt.

Enig. Og det moderne menneske er ikke forvænt med at se flotte resultater af
selvgjort arbejde,
Robotter gør alt det sjove - hvis ikke man er Silvan-freak.
Som laborant-sommerferievikar i min studietid elskede jeg at hælde reagens i
hundred ens glas og se dem skifte farve - det samme hver dag.
Men som sagt vil turbulens og bobler i orkanens øje ved varmelegemet udføre
selvrensning på min hurtigkoger, vedr det meste af kalket, så det
varmeisolerende krystallag bliver aldrig rigtig tykt, så det er ren
beskæftigelsesterapi, a la at støve af, hvis jeg investerede i eddike - jeg
syns forresten at citronsyrepulver er mere handy (og lugter bedre) og er
billigere, også når bagværk skal syrnes..