Geometri
Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 10:46

Kan nogen give en geometrisk forklaring (i mangel på denne evt. et bevis)
på:

cos(A+B) = cos(A)*cos(B)-sin(A)*sin(B)

På forhånd tak.

Jacob

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-05 11:06

Jacob Jensen fortalte:

> Kan nogen give en geometrisk forklaring (i mangel på denne evt. et
> bevis) på:
>
> cos(A+B) = cos(A)*cos(B)-sin(A)*sin(B)

http://mathworld.wolfram.com/TrigonometricAdditionFormulas.html

Mvh
Martin
--
Havde vi livet, behøvede vi ikke kunsten

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 11:23

> http://mathworld.wolfram.com/TrigonometricAdditionFormulas.html

Jeg får ikke meget ud af de tegninger Det er for længe siden jeg har
siddet med sådan noget her.

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 11:34

> Jeg får ikke meget ud af de tegninger Det er for længe siden jeg har
> siddet med sådan noget her.

ahh, jeg tror jeg lige vender den om og tegner den selv, og så må jeg vist
have fat i formel-samlingen for det er flere mellemregninger jeg ikke er med
på.

Hårdt arbejde kræver vist lidt mad først

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 11:47

> ahh, jeg tror jeg lige vender den om og tegner den selv, og så må jeg vist
> have fat i formel-samlingen for det er flere mellemregninger jeg ikke er
> med på.

Nej jeg kan sgu ikke få det til at give mening. Den pil til sin(/a/) giver
ingen mening for mig. Og hvorfor er /a/ = sin(/a/) / cos(/a/ + /b/)?

Jacob

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-05 12:05

Jacob Jensen fortalte:

> Nej jeg kan sgu ikke få det til at give mening. Den pil til sin(/a/)
> giver ingen mening for mig. Og hvorfor er /a/ = sin(/a/) / cos(/a/ +
> /b/)?
Bemærk at der er en side med længden 1.
Resten er SVJKS anvendelse af definitionen på cos og sin i en retvinklet
trekant.

Mvh
Martin
--
Man kan lære noget af alle mennesker.
Problemet er at se hvad det er

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 12:19

> Bemærk at der er en side med længden 1.

Ja det har jeg set.

> Resten er SVJKS anvendelse af definitionen på cos og sin i en retvinklet
> trekant.

Er du enig i placeringen af pilen til sin(/a/)? Og hvorfor vender det
"modsat"?

Jacob

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-05 12:31

Jacob Jensen fortalte:

> Ja det har jeg set.

> Er du enig i placeringen af pilen til sin(/a/)?

Ja

> Og hvorfor vender det "modsat"?

?

Der er intet vanskeligt. Prøv selv at tænke.

Mvh
Martin

--
Mundus vult decipi, ergo decipiatur

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 16:31

> Der er intet vanskeligt. Prøv selv at tænke.

Nu tror jeg at jeg er med på alle værdierne på tegningen, men følgende giver
stadig ikke mening:

/a/ = sin(/a/) / cos(/a/+/b/)

Hvordan ser man det? Hvilken identitet bruges?

Jacob

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-05 16:41

Jacob Jensen fortalte:

> Nu tror jeg at jeg er med på alle værdierne på tegningen, men
> følgende giver stadig ikke mening:
>
> /a/ = sin(/a/) / cos(/a/+/b/)
>
> Hvordan ser man det? Hvilken identitet bruges?

Den side i den lille 3-kant som pilen peger på er *også* cos(/a/+/b/)*a
Jeg gruer for dine spørgsmål når du når længere ned på siden.
Måske er det nemmere at gå ned til tegningen ved (45)

Mvh
Martin
--
Den pølse revner ikke, som er åben i begge ender

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 20:19

> Den side i den lille 3-kant som pilen peger på er *også* cos(/a/+/b/)*a
> Jeg gruer for dine spørgsmål når du når længere ned på siden.
> Måske er det nemmere at gå ned til tegningen ved (45)

Jeg synes du er meget kortfattet. Jeg må desværre nok opgive uden videre
forklaring. Jeg har virkeligt brug for en step-by-step gennemgang af det.

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 20:46

> Jeg synes du er meget kortfattet. Jeg må desværre nok opgive uden videre
> forklaring. Jeg har virkeligt brug for en step-by-step gennemgang af det.

Oh my. Jeg har set forkert af a og alpha på venstresiden af 30. Det står da
også med kursiv og det gør det ikke på tegningen. Jeg prøver lige igen.

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 21:04

> Oh my. Jeg har set forkert af a og alpha på venstresiden af 30. Det står
> da også med kursiv og det gør det ikke på tegningen. Jeg prøver lige igen.

Det ledte mig ned til 35. Hjælp.

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 20:26

> Måske er det nemmere at gå ned til tegningen ved (45)

Jeg har også kigget på tegningen ved 45. Jeg forstår godt udregningen lige
under, men her kan jeg til gengæld ikke gennemskue alle de vinkler og
længder, så det er lidt det omvendte problem :)

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-05 20:34

> Jeg har også kigget på tegningen ved 45. Jeg forstår godt udregningen lige
> under, men her kan jeg til gengæld ikke gennemskue alle de vinkler og
> længder, så det er lidt det omvendte problem :)

Nu har jeg gransket tegningen ved 45, og det er faktisk kun følgende længde
jeg ikke er med på:

( sin(/b/) * cos(/a/) ) / sin(/a/)

Jacob