/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Vindmøller - svaret førte til endnu et spø~
Fra : Ingelsen


Dato : 01-09-05 10:00

Jeg fik svar på hvorfor Vindmøller næsten altid har 3 vinger (i tidligere
tråd.)

Dette er et udklip af svaret:

Det et indviklet problem at besvare, da der har eksisteret møller med
fra 1 til 15 eller mange flere vinger.

Men vingerne får luften til at blæse uden om møllen så at man ikke kan
udnytte vinden.

Så det optimale er en vinge. Men vindens styrke er dobbelt så stor over
navet som under.

NYT SPØRGSMÅL!
Hvorfor er styrken præcist dobbelt så stor over navet som under??
Er det noget med højden eller hvordan finder man frem til det??


Og en mølle med kun en eller to vinger vil derfor køre hurtigt når
vingerne er oppe og langsomt når de er nede.

NYT SPØRGSMÅL!
2 vinger... Så kan vingerne da aldrig være nede eller oppe....
Enten en på vej ned og en på vej op, en nede og en oppe eller en i hver
side...
Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

Hilsen Jan



 
 
Martin Petersen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 02-09-05 17:02

Ingelsen (SLET@mig.dk) skrev i
4316c316$0$43437$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Jeg fik svar på hvorfor Vindmøller næsten altid har 3 vinger (i
> tidligere tråd.)
>
> Dette er et udklip af svaret:
>
> Det et indviklet problem at besvare, da der har eksisteret møller med
> fra 1 til 15 eller mange flere vinger.
>
> Men vingerne får luften til at blæse uden om møllen så at man ikke kan
> udnytte vinden.
>
> Så det optimale er en vinge. Men vindens styrke er dobbelt så stor
> over navet som under.
>
> NYT SPØRGSMÅL!
> Hvorfor er styrken præcist dobbelt så stor over navet som under??
> Er det noget med højden eller hvordan finder man frem til det??
>
>
> Og en mølle med kun en eller to vinger vil derfor køre hurtigt når
> vingerne er oppe og langsomt når de er nede.
>
> NYT SPØRGSMÅL!
> 2 vinger... Så kan vingerne da aldrig være nede eller oppe....
> Enten en på vej ned og en på vej op, en nede og en oppe eller en i
> hver side...
> Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

Tænk på at der er et tårn de skal forbi. Når vingen er ud for tårnet er der
mindre vind end ellers.

> Hilsen Jan

--
Martin Petersen



Peter Ole Kvint (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 03-09-05 01:02



Ingelsen wrote:
>
> Jeg fik svar på hvorfor Vindmøller næsten altid har 3 vinger (i tidligere
> tråd.)
>
> Dette er et udklip af svaret:
>
> Det et indviklet problem at besvare, da der har eksisteret møller med
> fra 1 til 15 eller mange flere vinger.
>
> Men vingerne får luften til at blæse uden om møllen så at man ikke kan
> udnytte vinden.
>
> Så det optimale er en vinge. Men vindens styrke er dobbelt så stor over
> navet som under.
>
> NYT SPØRGSMÅL!
> Hvorfor er styrken præcist dobbelt så stor over navet som under??
> Er det noget med højden eller hvordan finder man frem til det??

Det er sådan at vindens pres siger voldsomt med vindhastigheden
Da vinden er svagest ved jordoverflade og tiltager i højden så
vil der være et sted under akselen hvor vindens pres er precist
den halve af vindens pres et sted over navet. (medmindre at tårnet er
særligt højt og vingerne korte)
Dette selv om forskelen vindhastighed kun er 41% større


>
> Og en mølle med kun en eller to vinger vil derfor køre hurtigt når
> vingerne er oppe og langsomt når de er nede.
>
> NYT SPØRGSMÅL!
> 2 vinger... Så kan vingerne da aldrig være nede eller oppe....
> Enten en på vej ned og en på vej op, en nede og en oppe eller en i hver
> side...
> Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

ja, det gør de

Med tre blade så køre de hurtigst hver gang et blad er i top,
men det kan være svært at se. Men prøv at se efter i svag vind.

Når møllen går i stå så er to vinger som regl oppe og en er foran tårnet

Ivar Madsen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 03-09-05 06:25

Ingelsen wrote:

> NYT SPØRGSMÅL!
> Hvorfor er styrken præcist dobbelt så stor over navet som under??

Jeg kan så tilføje, at det er mere kompleks end det, vinden er ikke en
stabil størelse, der skaber et konstant pres, målt på et punkt, den kommer
altid i stød, nogen gange kraftiger stød end andre gange.

For at holde en konstant fart på vingerne, så fungere generatoren som motor
når vinden er svag, for at holde vingerne i gang.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Preben Riis Sørensen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 03-09-05 10:39


"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev> For at holde en konstant fart
på vingerne, så fungere generatoren som motor
> når vinden er svag, for at holde vingerne i gang.

Så er det derfor det evig og altid blæser.

Hvem sponsorerer strømmen til det?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Per A. Hansen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 02-09-05 19:24


"Ingelsen" <SLET@mig.dk> skrev i en meddelelse
news:4316c316$0$43437$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg fik svar på hvorfor Vindmøller næsten altid har 3 vinger (i tidligere
> tråd.)
>
> Dette er et udklip af svaret:
>
> Det et indviklet problem at besvare, da der har eksisteret møller med
> fra 1 til 15 eller mange flere vinger.
>
> Men vingerne får luften til at blæse uden om møllen så at man ikke kan
> udnytte vinden.

Det er faktisk en naturlov - når en luftsøjle har har passeret vingerne
falder vindhastigheden,
som igen bevirker at luftsøjlen skal have større diameter for at indeholde
den samme
luftmængde.
Antallet af vinger afhænger af vingernes diameter. Jo mindre diameter, des
færre
vinger. For mange vinger medfører et for stort tryk på konstruktionen jfr.
Vindrøsen, der
knækkede sammen i stormvejr.

> NYT SPØRGSMÅL!
> 2 vinger... Så kan vingerne da aldrig være nede eller oppe....
> Enten en på vej ned og en på vej op, en nede og en oppe eller en i hver
> side...
> Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

Uanset vingernes stilling og vingetallet er vingesystemet i balance
m.h.t. rotationen.
Sideværts er der ikke balance.
Vingerne vil i nederste stilling påvirkes mindre af vinden (lævirkning fra
tårnet, mindre
vindhastighed nederst). For hver omdrejning sker der en slags
pendulbevægelse af
vingerne. Det ses tydeligt på f.eks. vindmøllerne på Horns Rev.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen


Ivar Madsen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 03-09-05 17:41

Per A. Hansen wrote:

> Vingerne vil i nederste stilling påvirkes mindre af vinden (lævirkning fra
> tårnet, mindre vindhastighed nederst).

Sider vingerne bag tårnet? Jeg troede at de sad foran.

Jeg ved at i gamle dage, så sad de på den ene side, men man har fundet udaf
at det giver mindre støj at placere dem på den anden side. Jeg kan bare
ikke huske, om man flyttede dem foran, eller bagved.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------

Peter Ole Kvint (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 03-09-05 19:38



Ivar Madsen wrote:
>
> Per A. Hansen wrote:
>
> > Vingerne vil i nederste stilling påvirkes mindre af vinden (lævirkning fra
> > tårnet, mindre vindhastighed nederst).
>
> Sider vingerne bag tårnet? Jeg troede at de sad foran.
>
> Jeg ved at i gamle dage, så sad de på den ene side, men man har fundet udaf
> at det giver mindre støj at placere dem på den anden side. Jeg kan bare
> ikke huske, om man flyttede dem foran, eller bagved.

Der er læ på både for og bag side af tårnet. Men da der mindst læ på
forsiden så
går vingerne der.

Man har også forsøgt sig med vinger bag tårnet, men det duede ikke.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste