Matricer og summationstegn
Fra : Paminu

Dato : 30-08-05 12:49

Jeg har læst at man kan udtrykke en vilkårlig m x n matrix "A" på følgende
måde:

http://photos1.blogger.com/blogger/3626/1346/1600/Unavngivet.jpg

Hvor "I" er en elementær matrix (1 på j,k's plads og 0 ellers).

Men hvorfor anvendes summationstegnet? Der er jo ikke angivet nogen øvre
grænse så der er ved kun produktet imellem de 2 matricer der regnes ud?

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-08-05 18:18

Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> http://photos1.blogger.com/blogger/3626/1346/1600/Unavngivet.jpg

> Men hvorfor anvendes summationstegnet? Der er jo ikke angivet nogen øvre
> grænse så der er ved kun produktet imellem de 2 matricer der regnes ud?

Summationstegnet angiver at man summerer over alle de kombinationer
for i og j der giver mening.

Kroppen af summen er i øvrigt ikke et matrixprodukt, men en skalar
gange en matrix.

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an

Fra : Paminu

Dato : 30-08-05 21:41

> [...]
> for i og j der giver mening.
>
> Kroppen af summen er i øvrigt ikke et matrixprodukt, men en skalar

Er skalarproduktet ikke kun defineret for vektorer?

Fra : Paminu

Dato : 30-08-05 21:55

> [...]
> for i og j der giver mening.
>
> Kroppen af summen er i øvrigt ikke et matrixprodukt, men en skalar

I bogen bliver en matrisse A defineret til at være lig med (a[ij])

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-08-05 07:40

Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> Er skalarproduktet ikke kun defineret for vektorer?

Nej, man kan sagtens gange en matrix med en skalar. Så ganger man
skalaren på samtlige elementer i matricen.

Mængden af alle matricer af en given størrelse udgør på den måde et
vektorrum.

--
Henning Makholm The burning swoosh shall be our emblem, and
we shall laugh in the face of trademark lawyers.

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-08-05 07:45

Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> I bogen bliver en matrisse A defineret til at være lig med (a[ij])

Parenteserne er væsentlige i den notation. De siger at man skal lave
en matrix hvor hvert element udgøres af parentesens indhold, når man
indsætter passende værdier for i og j.

Nærmere bestemt:

"a_ij" er en skalar, og det bør fremgå af sammenhængen hvad i og j er.

"(a_ij)_ij" er en matrix, det bør fremgå af sammenhængen hvad a_11,
a_21, a_31, ..., a_12, a_22, ... er. Derimod behøver i og j ikke at
fremgå af omgivelserne; de bliver bundet af fortegnet på parentesen.

"(a_ij)" er en sjusket skrivemåde for "(a_ij)_ij", og man bliver
nødt til at kunne gennemskue ved hjælp af sin matematiske erfaring
hvilke parenteser der er magiske på denne måde. Heldigvis bruges
denne form for sjusk for det meste kun når parentesen står direkte
rundt om en skalarvariabel med fodtegn og derfor ikke har andre
mulige funktioner.

Hjalp det?

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Paminu

Dato : 31-08-05 08:17

> Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> Parenteserne er væsentlige i den notation. De siger at man skal lave
> en matrix hvor hvert element udgøres af parentesens indhold, når man
> indsætter passende værdier for i og j.

For at være helt sikker på hvad du mener har jeg lavet et link til
formlerne:

http://photos1.blogger.com/blogger/3626/1346/1600/Unavngivet2.JPG

Når der i det øverste udtryk står at A matricen er lig med "(a_ij)" så skal
det altså forstås som at for en bestemt værdi for i og j er (a_ij) lig med
et element fra A matricen? Dvs at (a_ij) er et tal (skalar).

I summationen hvis man lader jk løbe fra 11 til mn så svarer a_jk vel til en
matrice og ikke kun en skalar.

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-08-05 13:06

> [...]

> det altså forstås som at for en bestemt værdi for i og j er (a_ij) lig med

Nej, det skal forstås som at "(a_ij)" er en forkortelse for den større
matrix med "..." mellem lighedstegnene.

> Dvs at (a_ij) er et tal (skalar).

Nej! Det er jo det jeg siger! (a_ij) er en skrivemåde for *hele* matricen.

> I summationen hvis man lader jk løbe fra 11 til mn så svarer a_jk vel til en
> matrice og ikke kun en skalar.

Nej. I summationen er der m*n led - hvert af leddene består af en
skalar ganget med en "enhedsmatrix".

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Paminu

Dato : 31-08-05 15:42

> [...]
> matrix med "..." mellem lighedstegnene.

> Nej! Det er jo det jeg siger! (a_ij) er en skrivemåde for *hele* matricen.

(a_ij) = hele matricen

a_ij = ét element fra matricen = den skalar der ganges på den elementære
matrisse I

??

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 31-08-05 17:31

Paminu wrote:

> (a_ij) = hele matricen

(a_ij) er elendig notation for en matrix, hvis du spørger mig. Notation
for en matrix som du selv skriver kan f.eks være "a" eller "A" begge med
to streger under.

> a_ij = ét element fra matricen = den skalar der ganges på den elementære
> matrisse I

Nej. Den elementære matrix I - (eller I_n, for at præcisere dimensionen
hvis den ikke fremgår entydigt af sammenhængen) - er en nxn matrix med
1-taller i diagonalen og nuller for resten. De matricer I_ij, som bliver
brugt i dit eksempel er matricer hvor alle indgange er 0 pånær den ij'te
som er 1. Dvs s*I_ij er en matrix hvor den ij'te indgang har værdien s
(underforstået at s er en skalar) og resten af indgangene er 0.

Summen over i'er og j'er af a_ij*I_ij er altså en matrix hvor den ij'te
indgang har værdien a_ij - skrevet kort "A med to streger under", eller
(a_ij) om du vil.

mvh.
Søren Dideriksen

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-05 19:35

"Søren Dideriksen" <sdide@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4315db5b$0$2359$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nej. Den elementære matrix I - (eller I_n, for at præcisere dimensionen hvis den ikke fremgår entydigt af sammenhængen) - er en
> nxn matrix med 1-taller i diagonalen og nuller for resten.

Den har jeg altid kaldt "enhedsmatricen" - mon ikke det
stadig er det rette navn?

Gad vide om Paminus I_ij matrice har et officielt navn?

Mvh
Martin

Fra : Paminu

Dato : 31-08-05 20:04

> "Søren Dideriksen" <sdide@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Den har jeg altid kaldt "enhedsmatricen" - mon ikke det
> stadig er det rette navn?
>
> Gad vide om Paminus I_ij matrice har et officielt navn?

I bogen kaldes den for en "elementær matrice".

Såvidt jeg har forstået så er en enhedsmatrice en matrice hvor alle
diagonalelementer er lig 1.

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 31-08-05 21:01

Martin Larsen wrote:
> "Søren Dideriksen" <sdide@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4315db5b$0$2359$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Den har jeg altid kaldt "enhedsmatricen" - mon ikke det
> stadig er det rette navn?

Joe - jeg fokuserede nok mest på at han havde kaldt den I - som man
typisk bruger om det neutrale element. Jeg kender den bedst som
"Identity matrix."

Søren Dideriksen

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-08-05 17:51

Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> (a_ij) = hele matricen
>
> a_ij = ét element fra matricen = den skalar der ganges på den elementære
> matrisse I

Ja.

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-08-05 17:55

Scripsit Søren Dideriksen <sdide@webspeed.dk>

> (a_ij) er elendig notation for en matrix, hvis du spørger
> mig.

Javist, men eftersom den nu engang fremgik af "Paminu"s bog, fortjener
han en forklaring på den.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"