Hvorfor har Vindmøller næsten altid 3 ving~
Fra : Ingelsen

Dato : 29-08-05 15:38

Jeg har undret mig meget over at vindmøllerne næsten altid har 3 vinger...

Jeg mener, jo flere vinger jo mere vind kraft.. Eller er jeg galt på den??

Hilsen Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-05 15:46

Ingelsen skrev:

> Jeg har undret mig meget over at vindmøllerne næsten altid har 3 vinger...

Der er blevet spurgt om det før.

> Jeg mener, jo flere vinger jo mere vind kraft.. Eller er jeg galt på den?

Ikke helt, men du glemmer at jo flere vinger, jo tungere vægt
skal der svinges rundt, jo kraftigere komponenter skal hele
skidtet laves af, og jo dyrere bliver det i materialer og
vedligeholdelse.

Tre vinger er åbenbart ideelt - tallet skal være ulige for at
modvirke uheldige svingninger (vistnok).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-08-05 11:01

In <zm3fu97bkah7$.ec1pze25ha37$.dlg@40tude.net> Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> [...]

>vedligeholdelse.

>Tre vinger er åbenbart ideelt - tallet skal være ulige for at
>modvirke uheldige svingninger (vistnok).

Der findes nu ellers en del vindmoeller i Danmark med to vinger.

/Martin

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-08-05 15:53

On Mon, 29 Aug 2005 16:38:27 +0200
"Ingelsen" <SLET@mig.dk> wrote:

> Jeg har undret mig meget over at vindm_llerne n_sten altid har 3
> vinger...
>
> Jeg mener, jo flere vinger jo mere vind kraft.. Eller er jeg galt p_
> den??

nu er problemet faktisk ikke at få vindkraft nok - vist tvært imod. En
vindmølle bygger fra vestas fortalte mig engang at de faktisk har så
meget energi ud af de møller de har nu så de simpelten afsætter noget
af det på at bremse vingerne. Dette skulle være noget med at de så vidt
muligt skal give en konstant jævn energistrøm og ikke noget som svinger
op og nede for hvert vindpust.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-08-05 16:36

Ingelsen skrev:
> Jeg har undret mig meget over at vindmøllerne næsten altid
> har 3 vinger...
>
> Jeg mener, jo flere vinger jo mere vind kraft.. Eller er jeg galt
> på den??

Det afhænger af, hvad møllen skal bruges til. En typisk hollandsk
kornmølle havde fire vinger. Men det var ikke, hvad vi i dag kalder
en 'hurtigløber'. En mindre vindmølle, der skal drive en vandpumpe
ude på en mark, kan typisk være en 'vindrose' med mange små
"vinger" i en rosét. Her er hastigheden ikke det vigtigste, som det
er ved el-produktion.

Tre vinger er vist det optimale, når det handler om en såkaldt
'hurtigløber' til el-produktion.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Riverwind

Dato : 29-08-05 20:47

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har undret mig meget over at vindmøllerne næsten altid har 3 vinger...
>
> Jeg mener, jo flere vinger jo mere vind kraft.. Eller er jeg galt på den??
>
> Hilsen Jan

Prøv at kigge på http://www.windpower.org/da/tour/design/concepts.htm

/Riverwind

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-08-05 21:24

Ingelsen wrote:

> Jeg har undret mig meget over at vindmøllerne næsten altid har 3 vinger...
>
> Jeg mener, jo flere vinger jo mere vind kraft.. Eller er jeg galt på den??
>
> Hilsen Jan

Det et indviklet problem at besvare, da der har eksisteret møller med
fra 1 til 15 eller mange flere vinger.

Men vingerne får luften til at blæse uden om møllen så at man ikke kan
udnytte vinden.

Så det optimale er en vinge. Men vindens syrke er dobbelt så stor over
navet som under.
Og en mølle med kun en eller to vinger vil derfor køre hurtigt når
vingerne er oppe og langsomt når de er nede.

Det mindste antal vinger hvor halvdenen af vinderne er over navet er tre
vinger.

Med fire vinger så er der det problem at den øverste vinge trækker mest
når den nederste vingen trækker mindst, og møllen kan derfor ryste.
Dette kan undgå ved at gøre akseln skrå, så at den øverste vinge ikke
tækker så godt.

Det er muligt at lave møller med fem vinger, men det skal være en meget
stor mølle, som skal kunne køre i svager vindstyrker i forhold til
størrelsen end normalt.