Gyroskoper
Fra : Michael Berg

Dato : 28-08-05 15:49

Hej NG,

Sad og så lidt af en udsendelse om Eric Laithwaite og hans arbejde med bl.a.
gyroskoper, og fik i den forbindelse mod på selv at eksperimentere lidt med
det. Men jeg kan ikke rigtig finde et godt sted her i Danmark hvor man kan
købe gyroskoper til eksperimentalformål. Hvor skal man kigge efter sådan
noget henne?

/Michael

Fra : Ove

Dato : 28-08-05 19:55

figure it out wrote:

> [...]
> lidt med det. Men jeg kan ikke rigtig finde et godt sted her i Danmark
> hvor man kan købe gyroskoper til eksperimentalformål. Hvor skal man kigge

Du kan prøve her www.elfa.se varer nr. 73-080-42.

Ove

Fra : Michael Berg

Dato : 30-08-05 08:14

Hej,

> Du kan prøve her www.elfa.se varer nr. 73-080-42.

Interessant sted må jeg sige - smådyre men har stort set alt hvad man kan
forestille sig af elektroniske dimser.

Det varenummer du henviser til er en gyroskopisk sensor, hvilket er perfekt
hvis man skal lave sig en Segway (http://www.tlb.org/scooter.html). Men jeg
forestillede mig noget mere "grov-eksperimentelt", dvs. fysiske gyroskoper
monteret i gimbals (hvad hedder det på dansk), svinghjul og den slags. Jeg
har kigget men de fører ikke den slags varer.

Any ideas?

/Michael

Fra : torp.kde@webspeed.dk

Dato : 30-08-05 11:07

figure it out wrote:

> [...]
> "grov-eksperimentelt", dvs. fysiske gyroskoper monteret i gimbals (hvad
> hedder det på dansk), svinghjul og den slags. Jeg har kigget men de

Hej prøv her
http://www.experimentikken.dk/product.asp?product=33&sub=0&page=1
elle grøv google

Fra : Michael Berg

Dato : 31-08-05 07:59

Hej,
> Hej pr v her
> http://www.experimentikken.dk/product.asp?product=33&sub=0&page=1

Super - tak for det.

/Michael

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 31-08-05 11:59

In <4315553b$0$95923$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> writes:

>Hej,

>Super - tak for det.

>/Michael

Bemærk at det er et legetøjsgyroskop. Af en eller anden underlig
grund er det kun bittesmå legetøjsgyroer, der er til salg i diverse
af den slags science shops. De er allesammen af typen: Træk i en
lille yoyosnor og kig på din gyro i et halvt minut inden den taber
pusten og falder ned. Efter et par timers brug begynder de at gå
dårligt og så har man dem liggende i en skuffe til man smider dem
ud under næste forårsrengøring.

Lidt ondt formuleret, men det er nu min erfaring til dato.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-05 12:51

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:df42ho$lbo$1@news.net.uni-c.dk...

> Lidt ondt formuleret, men det er nu min erfaring til dato.

Prøv at kigge her til trøst:
http://www.gyroscopes.org/gallery.asp

Mvh
Martin

Fra : Michael Berg

Dato : 03-09-05 16:02

Hej Birger,

> Bemærk at det er et legetøjsgyroskop. Af en eller anden underlig

Ja jeg synes også det er besynderligt at der ikke er bare et lidt større
udvalg.

Jeg har købt en PowerBall som er en plastickugle på størrelse med en
tennisbold med et gyroskop indeni. Man spinner den op med en snor, og bruger
så håndleddet til at give gyroskopet mere og mere fart på (via en slags
tvungen præcession uden jeg skal gøre mig klog på det). Det er ganske
morsomt og jeg kan varmt anbefale det til folk som lider af museskader i
håndled og skulder.

Min rekord er 10.984 rpm...

/Michael