Omregning af testresultat fra amerikansk t~
Fra : Sorgenfri

Dato : 26-08-05 18:08

Jeg skal have sammenlignet nogle lungefunktionstestresultater fra USA med
nogle resultater her fra Danmark.
Det drejer sig om en angivelse af lungernes diffusionskapacitet - som
bestemmes ved brug af gassen CO (Carbonmonoxid).

Fra amerikansk side lyder en af normalværdierne for den såkaldte DLCO på
20.26 mL/min/mmHg.
I Danmark står en nogenlunde tilsvarende værdi angivet som 7,8 mmol/kPa.min

Den værdi, som jeg reelt skal have omregnet jf. dansk angivelse, er 8.46
mL/min/mmHg - som udtrykker ret ringe kapacitet.

Hvordan omregner man fra mL/min/mmHg til mmol/kPa.min?

Håber, at nogen kan hjælpe mig!

Mange hilsener, Sorgenfri

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-08-05 18:46

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mL/min/mmHg - som udtrykker ret ringe kapacitet.
>
> Hvordan omregner man fra mL/min/mmHg til mmol/kPa.min?

Der er ikke tale om deciderede danske eller amerikanske enheder.
For at lave en omregning er det nødvendigt at kende en værdi for antal mol
pr rumfang.
Hvad jeg ikke kan forstå er at den ene enhed er pr tid mens den anden er
over tid. Sådanne to størrelser kan man umiddelbart ikke konvertere til det
samme, uagtet anvendte enheder.
Men det kan være det er mig der ikke læser enhederne som de er tiltænkt.
Hvis de skal skrives:
mL/(min*mmHg)
mmol/(kPa*min)
Giver det mere mening.
I såfald er der tale om samme størrelser, men det er stadigt nødvendigt at
vide et antal stof pr rumfang (mol/L) for den aktuelle situation.

Fra : Sorgenfri

Dato : 26-08-05 19:06

"Jonas Kofod" skrev

> mmol/kPa.min

> Der er ikke tale om deciderede danske eller amerikanske enheder.

Nej, det ved jeg såmænd godt. Det var bare baggrunden for, at jeg står med
dette "problem".

> [...]
> det
> samme, uagtet anvendte enheder.
> Men det kan være det er mig der ikke læser enhederne som de er tiltænkt.

Det er bestemt muligt, at det er sådan. Jeg ved nu ikke, hvad * skal
betegne. Jeg har bare skrevet direkte af fra de udprints, jeg sidder med, og
angivelserne dér er vel ikke nødvendigvis helt korrekte.

> I såfald er der tale om samme størrelser, men det er stadigt nødvendigt at
> vide et antal stof pr rumfang (mol/L) for den aktuelle situation.

Jeg ved blot, at stoffet er CO, og mon ikke det er ved 1 atm. tryk og 20
grader C?

Hjælper det noget? *krydser fingre*

Mvh. Sorgenfri

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-08-05 19:44

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJERN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas Kofod" skrev

> Nej, det ved jeg såmænd godt. Det var bare baggrunden for, at jeg står med
> dette "problem".

Fair nok. Bare at vi ikke stod og troede det var en metrisk kontra engelske
enheder ting.

> [...]
og
> angivelserne dér er vel ikke nødvendigvis helt korrekte.

Med * mener jeg multiplikation.

> Jeg ved blot, at stoffet er CO, og mon ikke det er ved 1 atm. tryk og 20
> grader C?

I så fald er det jo overkommeligt. Såfremt at det er CO i 100 %
concentration.
Så burde det være nok at tage idealgasligningen frem. P * V = n * R *T. Med
den kan du komme fra liter til mol.

> Hjælper det noget? *krydser fingre*

Ja hvis mit "i såfald" og "såfremt" er som jeg vil have hvis det skal være
"nemt" så kan det lade sig gøre. Men jeg kender desværre ikke noget til den
praktiske baggrund for forsøget.

Fra : N. Foldager

Dato : 26-08-05 20:26

Sorgenfri:

> [...]
> mL/min/mmHg - som udtrykker ret ringe kapacitet.
>
> Hvordan omregner man fra mL/min/mmHg til mmol/kPa.min?

Det er

ml / ( min mmHg) = milliliter per minut per mmHg,

du ønsker omregnet til

mmol / (min kPa) = millimol per minut per kiloPascal.

-------------------------------------

Et mol fylder 22,4 ltr ved standardbetingelser:

8,46 ml / (min mmHg) =

8,46/22,4 mmol / (min mmHg)

0,37768 mmol / (min mmHg)

------

760 mmHg svarer til 101,325 kPa:

0,37768 * 760/101,325 mmol / (min kPa) =

2,83 mmol / (min kPa)

------------------------------------

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Sorgenfri

Dato : 27-08-05 09:30

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ------
>
> 760 mmHg svarer til 101,325 kPa:
>
> 0,37768 * 760/101,325 mmol / (min kPa) =

Tusind tak for hjælpen! Det var lige sådan en opklarende fremgangsmåde, jeg
havde brug for. Hvor ville det i øvrigt være dejligt, hvis diverse
test-angivelser var helt standardiserede.

Mange venlige hilsener
Sorgenfri