hvordan reager messing i en swimingpoo med~
Fra : Bo Carøe

Dato : 22-08-05 18:05

Hej.
Da jeg skal have en varmeveksler påmonteret min swimmingpool i
forbindelse med solvarme, ville jeg lige høre om messing fittings kan
bruges uden, at den nedbrydes eller afgiver noget til vandet i poolen.

Normalt bruger man vist enten pvc eller rustfri, men nu har jeg en del
fittings liggende i messing.

Vandet i poolen måler ca. følgende:

Ph ca. 7,2 - 7.6
Saltindhold mellem 2500 til 3500ppm
klor ca. 1 ppm - 3ppm
Total alkalinity ca 150ppm

mvh Bo Carøe

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 23-08-05 21:47

Bo Carøe wrote:
> [...]
> bruges uden, at den nedbrydes eller afgiver noget til vandet i poolen.
>
> Normalt bruger man vist enten pvc eller rustfri, men nu har jeg en del

Den vil nok nedbrydes med tiden, miljøet er ikke ligefrem metalvenligt.
Men messing skulle være rimelig korrosionsbestandigt. Du vil nok især få
problemer, hvis du fitter direkte til et andet metal. Derved kan du få
noget interessant elektrokemi, der i sidste ende vil forøge
korrosionshastigheden.

mvh
Jeppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-08-05 23:03

"Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev
>Du vil nok især få
> problemer, hvis du fitter direkte til et andet metal. Derved kan du få
> noget interessant elektrokemi, der i sidste ende vil forøge
> korrosionshastigheden.

Ja, under saltvand i direkte kontakt, forsvinder det ene metal på så kort
tid, at det ikke skal overvejes om det går, for det gør det ikke.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-08-05 14:07

> "Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> skrev
>
> Ja, under saltvand i direkte kontakt, forsvinder det ene metal på så kort
> tid, at det ikke skal overvejes om det går, for det gør det ikke.

Rigtigt - selv uden kontakt mellem to metaller er miljøet så oxiderende at
man anvender særlige typer af rustfri stål og ikke "almindelige" fordi de
ikke ville kunne holde sig pæne.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-08-05 14:35

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> Rigtigt - selv uden kontakt mellem to metaller er miljøet så oxiderende at
> man anvender særlige typer af rustfri stål og ikke "almindelige" fordi de
> ikke ville kunne holde sig pæne.

Rigtigt - rustfrit stål er ikke modstandsdygtigt mod oxidation i alle
tilfælde.

Jeg hørte forleden af en kommende lejer, at der eksisterer en særlig
uddannelse til RUSTFAST KLEINSMED vedr brug af stål, der ikke skæmmes af
rustdannelse under sære forhold. Hvortil klorvand i pools hører.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-08-05 14:42

> [...]
> uddannelse til RUSTFAST KLEINSMED vedr brug af stål, der ikke skæmmes af
> rustdannelse under sære forhold. Hvortil klorvand i pools hører.

I Australien (og andre steder med stærk sol vil jeg tro) kan de slet ikke
bruge de særlige typer vi anvender til pools, hvorfor de så har så at sige
har nogle ekstra særlige typer.

Noget af det en rustfast kleinsmed har særligt styr på er at svejdse uden at
svække metallet samtidigt. Min fætter arbejder med dette, hvor produkterne
typisk afsættes i fødevareindustrien.

Fra : Bo Carøe

Dato : 24-08-05 19:43

Tak for svar.

Så kan jeg forstå på det hele, at jeg skal bruge PVC rør/fittings til
poolen.

Mvh Bo