gennemsnitlig vinkel
Fra : Hansen

Dato : 18-08-05 12:51

Hvordan udregner man en gennemsnitlig vindretning over f.eks. 10 målinger
hvis måleren står og passere 0 til den ene og den anden side?

Jeg synes umiddelbart at det lugter af noget cos eller sin (eller begge),
men kan ikke lige gennemskue hvordan

-Mvh
Søren

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-08-05 13:32

"Hansen"
> Hvordan udregner man en gennemsnitlig vindretning over f.eks. 10 målinger
> hvis måleren står og passere 0 til den ene og den anden side?

Man adderer eller subtraherer 360 til sine maaleresultater saa alle
maalinger ligger i et interval mindre end 180 grader. Derefter udregner man
middelværdien og korrigerer evt. denne med +-360 grader.

Aage

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-08-05 15:37

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse news:43047fce$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> udregner man middelværdien og korrigerer evt. denne med +-360 grader.

Lad os sige du har 90 og -100, så giver din metode -5, men det
rigtige er 175. Som en anden siger er vi nok nødt til at tage
vektorsummen, hvilket gøres nemmest, hvis man kan regne med
komplekse tal.
Iøvrigt er beregningen jo absurd hvis der et sted altid er enten
vest- eller østenvind.

Mvh
Martin

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-08-05 16:17

"Martin Larsen>>

> [...]
> komplekse tal.
> Iøvrigt er beregningen jo absurd hvis der et sted altid er enten

Min metode giver (90 + (-100 + 360)) / 2 = 175

Som jeg skriver korrigeres vinklerne paa passende maade til de alle ligger i
et interval der er mindre end 180, altsaa forskellen mellem størsteværdi og
mindsteværdi er mindre end 180. I dit eksempel adderes 360 til -100 og de to
vinkler bliver derefter 90 og 260 med middelværdien 175.

middelværdien af stik øst og stik vest er naturligvis et absurd
grænsetilfælde.
Men hvis een af værdierne afviger infinitesimalt fra disse eksakte værdier,
saa er middelværdien veldefineret

Aage

Fra : Mads

Dato : 18-08-05 15:05

Hansen wrote:
> [...]
> hvis måleren står og passere 0 til den ene og den anden side?
>
> Jeg synes umiddelbart at det lugter af noget cos eller sin (eller begge),

En anden måde at anskue problemet på er at finde den gennemsnitlige vind
vektor (altså hastighed og retning kombineret). På den måde undgår man
problematikken med 0° = 360°.
I stedet addere man bare hver enkelt vind vektor.

Om det kan bruges i dit tilfælde ved jeg ikke. Man skal huske at metoden
gør at et kraftigt vindstød fra vest vil få større indflydelse på
retningen af resultatet, end et lille vindpust fra nord. Så det vil ikke
være det man normalt forstår ved et gennemsnit, hvor alle målinger har
lige stor indflydelse. Men i nogle tilfælde er det jo heller ikke det
man vil have.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Mads

Dato : 19-08-05 09:02

Mads wrote:

> [...]
> problematikken med 0° = 360°.
> I stedet addere man bare hver enkelt vind vektor.

Er der nogen der ved hvilken metode DMI og andre meterologiske centre
bruger?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-08-05 10:22

"Mads" <mads@iname.com> skrev i en meddelelse news:430591d6$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Er der nogen der ved hvilken metode DMI og andre meterologiske centre bruger?

Ja:
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/report/enviro/eis-0217/0217f3-8.gif
men man kan også lave et gement histogram.

Mvh
Martin