/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Sudoku
Fra : Torben Frandsen


Dato : 18-08-05 12:50

Sudoku er en pusleopgave hvor man har et kvadrat, der er inddelt i 9x9
felter. Samtlige cifre fra 1-9 skal forekomme i alle rækker og søjler.
Kvadratet er yderligere inddelt i 9 kvadrater á 3x3 felter, og i disse
kvadrater skal samtlige cifre også forekomme. Til at begynde med er der
fyldt nogle tal på, og opgaven består blot i at finde resten. Interesserede
kan forsøge sig med den vanedannende leg på www.websudoku.com.

Den slags opgaver tigger nærmest om at blive genereret af et stykke
software, og her må man vel starte med at generere løsningen, hvilket ikke
giver anledning til migræne. Herefter må man fjerne en passende mængde af
tallene således at:

1) Der stadig kun findes netop én løsning.
2) Løsningen kan findes uden at gætte.
3) Opgaven er så tilpas vanskelig, at det stadig er sjovt.

Hvordan får vi computeren til det?

Torben
--
I teleported home one night
With Ron and Sid and Meg.
Ron stole Meggie's heart away
And I got Sidney's leg.



 
 
Uffe Kousgaard (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 18-08-05 13:02

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> wrote in message
news:430474d0$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvordan får vi computeren til det?

F.eks. ved at have et program som kan løse opgaven med logik. Kan den ikke
løses, så <FEJL>. Afhængig af hvor mange / komplicerede logiske metoder, der
skal anvendes, kan opgaven kategoriseres som mere eller mindre svær. Er den
let at løse, så fjerner man blot nogle flere tal og checker, om det blev
bedre (altså sværere og stadig muligt).

Jeg har skrevet et, som indtil videre har kunnet løse alle dem, som JP har
haft på bagsiden bortset fra én (af højeste sværhedsgrad). Det indeholder 4
metoder.

hilsen
Uffe



Esben von Buchwald (19-09-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 19-09-05 22:10

>
> Jeg har skrevet et, som indtil videre har kunnet løse alle dem, som JP har
> haft på bagsiden bortset fra én (af højeste sværhedsgrad). Det indeholder 4
> metoder.
>
> hilsen
> Uffe
>
>
Må vi evt få lov at se det program du har skrevet? altså dine
algoritmer?

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Uffe Kousgaard (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 23-09-05 16:59


"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message
news:432f2927$0$94439$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> Jeg har skrevet et, som indtil videre har kunnet løse alle dem, som JP
>> har haft på bagsiden bortset fra én (af højeste sværhedsgrad). Det
>> indeholder 4 metoder.
>>
>> hilsen
>> Uffe
>>
>>
> Må vi evt få lov at se det program du har skrevet? altså dine algoritmer?
>

Gerne, send mig en privat e-mail. Den er du sikkert klog nok til at finde.



jenspolsen@hotmail.c~ (18-08-2005)
Kommentar
Fra : jenspolsen@hotmail.c~


Dato : 18-08-05 14:07


Uffe Kousgaard wrote:
> Jeg har skrevet et, som indtil videre har kunnet løse alle dem, som JP har
> haft på bagsiden bortset fra én (af højeste sværhedsgrad). Det indeholder 4
> metoder.

Hvad mener du? Et program der virker, kan enten løse alle opgaver,
eller også virker programmet ikke.
Programmer undersøger simplethen om de begrænsninger der ligger giver
anledning til en og kun en løsning (f.eks. ved at gennemløb et
søgetræ defineret af de opsatte begrænsninger på løsingen).

J.O.


Uffe Kousgaard (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 18-08-05 15:38

<jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
news:1124370445.960548.168910@g44g2000cwa.googlegroups.com...

> Hvad mener du? Et program der virker, kan enten løse alle opgaver,
> eller også virker programmet ikke.

Det kommer da an på, hvilken metode man anvender.

> Programmer undersøger simplethen om de begrænsninger der ligger giver
> anledning til en og kun en løsning (f.eks. ved at gennemløb et
> søgetræ defineret af de opsatte begrænsninger på løsingen).

Du snakker om at afprøve alle mulige kombinationer. Sådan er der ingen
mennesker, der løser opgaverne. De kigger efter bestemte mønstre og
udelukker efterhånden visse muligheder, hvorefter skemaet bliver udfyldt.
Hvis de ikke leder efter de rigtige mønstre, kan mennesker ikke løse visse
opgaver. Mit program er lavet på samme måde - det gætter ikke.

hilsen
Uffe




-USH- (19-08-2005)
Kommentar
Fra : -USH-


Dato : 19-08-05 11:08

Uffe Kousgaard skrev:
> <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
> news:1124370445.960548.168910@g44g2000cwa.googlegroups.com...
>
>> Hvad mener du? Et program der virker, kan enten løse alle opgaver,
>> eller også virker programmet ikke.
>
> Det kommer da an på, hvilken metode man anvender.
>
>> Programmer undersøger simplethen om de begrænsninger der ligger giver
>> anledning til en og kun en løsning (f.eks. ved at gennemløb et
>> søgetræ defineret af de opsatte begrænsninger på løsingen).
>
> Du snakker om at afprøve alle mulige kombinationer. Sådan er der ingen
> mennesker, der løser opgaverne. De kigger efter bestemte mønstre og
> udelukker efterhånden visse muligheder, hvorefter skemaet bliver
> udfyldt. Hvis de ikke leder efter de rigtige mønstre, kan mennesker
> ikke løse visse opgaver. Mit program er lavet på samme måde - det
> gætter ikke.

http://www.sudoku.org.uk/helper.htm ligger der et program som bruger
menneskelige metoder og ikke gætter, og som efter sigende kan løse alle
logiske sudoku, hvor der ikke er brug for at gætte.

Er det noget a la det samme du har lavet?

--
Venlig hilsen
-Ulrik-



Uffe Kousgaard (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 19-08-05 12:28

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote in message
news:4305af9b$0$18645$14726298@news.sunsite.dk...

> På http://www.sudoku.org.uk/helper.htm ligger der et program som bruger
> menneskelige metoder og ikke gætter, og som efter sigende kan løse alle
> logiske sudoku, hvor der ikke er brug for at gætte.
>
> Er det noget a la det samme du har lavet?

Ja, det er det nok. Jeg fandt også tidligere et program, som virkede efter
samme metode og det kunne, ligesom mit, heller ikke løse alle sammen.
Desværre kan jeg ikke finde linket igen, men det var via et forum et eller
andet sted.

Det her ligner faktisk ret meget:
http://www.scanraid.com/sudoku.htm

hilsen
Uffe



Martin Larsen (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 18-08-05 14:39

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse news:430474d0$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvordan får vi computeren til det?
>
> Torben
>
Hvis du følger det link du selv gav, kommer du til
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudoku
hvor der som sædvanlig er en ret god beskrivelse.

Mvh
Martin



Torben Ægidius Mogen~ (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 18-08-05 15:27

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> writes:

> Sudoku er en pusleopgave hvor man har et kvadrat, der er inddelt i 9x9
> felter. Samtlige cifre fra 1-9 skal forekomme i alle rækker og søjler.
> Kvadratet er yderligere inddelt i 9 kvadrater á 3x3 felter, og i disse
> kvadrater skal samtlige cifre også forekomme. Til at begynde med er der
> fyldt nogle tal på, og opgaven består blot i at finde resten. Interesserede
> kan forsøge sig med den vanedannende leg på www.websudoku.com.
>
> Den slags opgaver tigger nærmest om at blive genereret af et stykke
> software, og her må man vel starte med at generere løsningen, hvilket ikke
> giver anledning til migræne. Herefter må man fjerne en passende mængde af
> tallene således at:
>
> 1) Der stadig kun findes netop én løsning.
> 2) Løsningen kan findes uden at gætte.

Hvad vil det sige at gætte?

> 3) Opgaven er så tilpas vanskelig, at det stadig er sjovt.

Det er svært at afgøre, hvor svær en opgave er for mennesker. Men man
kan måske sige, at jo færre tal, der er givet på forhånd, jo sværere
er opgaven.

Torben




jenspolsen@hotmail.c~ (18-08-2005)
Kommentar
Fra : jenspolsen@hotmail.c~


Dato : 18-08-05 15:44


Uffe Kousgaard wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
> news:1124370445.960548.168910@g44g2000cwa.googlegroups.com...
>
> > Hvad mener du? Et program der virker, kan enten løse alle opgaver,
> > eller også virker programmet ikke.
>
> Det kommer da an på, hvilken metode man anvender.

Ja, om man anvender en metode eller om man ikke anvender en metode.

> > Programmer undersøger simplethen om de begrænsninger der ligger giver
> > anledning til en og kun en løsning (f.eks. ved at gennemløb et
> > søgetræ defineret af de opsatte begrænsninger på løsingen).
>
> Du snakker om at afprøve alle mulige kombinationer.

Nej.

> Sådan er der ingen
> mennesker, der løser opgaverne. De kigger efter bestemte mønstre og
> udelukker efterhånden visse muligheder, hvorefter skemaet bliver udfyldt.

Det er det man systematiserer via et søgetræ.

> Hvis de ikke leder efter de rigtige mønstre, kan mennesker ikke løse visse
> opgaver. Mit program er lavet på samme måde - det gætter ikke.

Men åbenbart har du ikke forstået at få søgningen systematiseret.

J.O.


Uffe Kousgaard (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 18-08-05 15:57

<jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
news:1124376262.128663.278430@g47g2000cwa.googlegroups.com...

> Men åbenbart har du ikke forstået at få søgningen systematiseret.

Mit mål har været at lave et program, som efterligner de metoder mennesker
anvender til at løse med. Du snakker om, at lave et søgetræ og det er 2
forskellige ting. Hvis du stadig ikke har forstået forskellen, så vil jeg
ikke anvende yderligere energi på dig.

hilsen
Uffe



jenspolsen@hotmail.c~ (18-08-2005)
Kommentar
Fra : jenspolsen@hotmail.c~


Dato : 18-08-05 16:51


Uffe Kousgaard wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
> news:1124376262.128663.278430@g47g2000cwa.googlegroups.com...
>
> > Men åbenbart har du ikke forstået at få søgningen systematiseret.
>
> Mit mål har været at lave et program, som efterligner de metoder mennesker
> anvender til at løse med. Du snakker om, at lave et søgetræ og det er 2
> forskellige ting. Hvis du stadig ikke har forstået forskellen, så vil jeg
> ikke anvende yderligere energi på dig.

Jeg forstår fint forskellen og hvad du har gjort. Jeg forstår bare
ikke formålet. Så jeg anså det helt naturligt for uformåenhed til
at lave en fornuftig brugbar løsning.

J.O.


Niels L Ellegaard (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels L Ellegaard


Dato : 20-08-05 11:50

> Det er svært at afgøre, hvor svær en opgave er for mennesker. > Men man kan måske sige, at jo færre tal, der er givet på
> forhånd, jo sværere er opgaven.

Her er en ide:

Lad os nu kigge på en situation hvor en person løser sodukoopgaven
X[1]: Hun starter at tilføje et enkelt tal. Dette giver hende
sodukopgaven X[2]. Derefter tilføjer hun endnu et tal for at få
soduko-opgaven X[3]. Sådan kan hun fortsætte indtil der ikke er flere
tomme felter. Hun må selvfølgelig ikke tilføje et tal før hun er
helt sikker på at det er rigtigt.

Hver gang hun tilføjer et tal bruger hun en slags søgetræ-
algoritme. Vi kan lade tallet n[i] angive hvor dybt et søgetræ hun
bruger for at komme fra tilstand X[i] til tilstand X[i+1]. Med andre
ord angiver n[i] hvor mange træk hun er nødt til at tænke frem for
at tilføje et enkelt tal. Hele løsningsprocessen beskrevet ved et
array af søgetræsdybder: n[1],n[2],n[3],n[4]...

Vi kan give en bedre beskrivelse af løsningsprocessen hvis vi tegner
et histogram over søgetræsdybderne:.

N(n) = sum_i delta(n,n[i])

(Her opfylder Kroneckers deltafunktion delta(i,j)= 1 for i=j og
delta(i,j)= 0 for i!=j)
http://mathworld.wolfram.com/KroneckerDelta.html

Vi kan sammenligne to løsningsprocesser, A og B ved at sammenligne
deres dybdehistogrammer. Lad os sige at løsningsprocesen, A, er
beskrevet ved dybde-histogrammet NA(n) mens løsningsprocessen, B, er
beskrevet ved dybdehistogrammet NB(n). Jeg definerer A til at være
smartere end B hvis (og kun hvis) der eksisterer et naturligt tal m,
således at

NA(m) < NB(m) og
NA(n) = NB(n) for alle n>m

Desuden kalder jeg kalder løsningen A for optimal, hvis A er smartere
end alle andre løsningsprocesser (til den samme opgave). Jeg tror at
man kan give en god beskrivelse af hvor svær en sodukoopgave er ved at
finde den optimale løsningsproces og tegne det tilsvarende
dybdehistogram.

Nu har jeg tre spørgsmål til gruppen

1) Hvordan kan jeg konstruere en soduko-opgave, der har en optimal
løsning med søgedybderne n[1],n[2],n[3]...?

2) Hvordan kan jeg konstruere en soduko-opgave, der har en optimal
løsning med dybdehistogrammet N(n)?

3) Vil en "bredde først"-søgning altid resultere i en optimal
løsning? -Findes der et modeksempel?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste