Blik til dåser
Fra : Trans

Dato : 11-08-05 20:23

Hvad er det for en slags blik, der bruges til dåser til Coca-Cola, øl
o.lign.? Er det aluminium eller stål? Hvilken legering? Hvilken
overfladebehandling har blikket? Hvor tyk er blikket? Hvor ligger det
vigtigste blikvalseværk?

Bent

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 11-08-05 20:27

Trans wrote:
> dåser til Coca-Cola, øl o.lign.? Er det
> aluminium eller stål?

Det er aluminium.

Prøv at læse lidt tilbage i denne gruppe, kig efter emnet med overskriften
"Dåser" fra d. 8/8

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-08-05 20:46

Trans skrev:

> Hvad er det for en slags blik, der bruges til dåser til Coca-Cola, øl
> o.lign.? Er det aluminium eller stål? Hvilken legering?

Det er aluminiumblik. Legeringen indeholder 1-2 % magnesium og
1 % mangan, der tilsammen giver de tyndvæggede beholdere den
fornødne styrke.

> ... Hvor tyk er blikket?

0,12-0,20 mm.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- med SDE som kilde

Fra : Q

Dato : 11-08-05 23:29

> Det er aluminiumblik. Legeringen indeholder 1-2 % magnesium og
> 1 % mangan, der tilsammen giver de tyndvæggede beholdere den
> fornødne styrke.

Nu har jeg lige siddet og leget med en tysk Pepsi-dåse og en magnet, og må
konstatere at dåsen er magnetisk.. Sammenligner jeg men en stump køleprofil
i aluminium er den ikke magnetisk ( passer også med hvad jeg lærte i skolen
..

På siden af dåsen er der en "genbrugstrekant" hvor der står Fe.. Såvidt jeg
husker betyder det at emballagen er lavet i jern..

En meget stor del af de dåser ( mad, drikkevarer mv. ) der laves til brug i
skandinavien kommer herfra: http://www.gludmarstrand.dk som har flere
fabrikker rundt om..

/peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-08-05 07:35

Q skrev:

> [...]
> Såvidt jeg husker betyder det at emballagen er lavet i jern..
>
> En meget stor del af de dåser ( mad, drikkevarer mv. ) der laves til

Ja, mine oplysninger om aluminiumsblik til drikkevarer, var fra SDE;
og det bind, det stod i, er fra 1995.

Men jeg har flere nyere øldåser stående, hvor der står *ALU* i
genbrugsmærket. Fx en Tuborg-dåse, som er "canned" på bryggeriet
i DK. Jeg kan ikke finde nogle magnetiske øldåser i "samlingen".
Men jeg indrømmer at jeg også har set nogle øldåser nede ved
stranden, som så rustne ud, efter at have ligget der nogen tid.

P.s. 'Hvidblik' er jernblik, der er overtrukket med et tyndt lag tin.
Kan det være det, som nogle er begyndt at bruge i stedet for
aluminium?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Q

Dato : 12-08-05 12:24

> P.s. 'Hvidblik' er jernblik, der er overtrukket med et tyndt lag tin.
> Kan det være det, som nogle er begyndt at bruge i stedet for
> aluminium?

Passer ihvertfald fint med det info som Glud & Marstrand har liggende på
deres dåser til drikkevarer..

/peter

Fra : Ivar

Dato : 13-08-05 09:45

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> P.s. 'Hvidblik' er jernblik, der er overtrukket med et tyndt lag tin.
> Kan det være det, som nogle er begyndt at bruge i stedet for
> aluminium?

Jern til øldåser er ikke noget nyt. Tidligere var alle dåser lavet
af jern. En jerndåse er normalt samlet af flere dele. Da det blev
muligt at presse en aluminiumsdåse op, overtog den stort set hele
markedet. Måske kan du huske de høje Faxe Fad-dåser fra før
"forbudstiden", de var lavet på samme måde som konservesdåser
er blevet i mange år (fx. dem med ferskner og frugt). Selve
hylsteret er lavet af blik der er valset rundt og loddet sammen.
Derefter er der påloddet bund og top. Aluminiumsdåse er bund
og sider lavet i en arbejdsgang. Dette samt det lavere
materialeforbrug, har gjort aluminiumsdåsen populær.

Ivar Magnusson

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-08-05 14:49

Ivar skrev:

> [...]
> og sider lavet i en arbejdsgang. Dette samt det lavere
> materialeforbrug, har gjort aluminiumsdåsen populær.

Faxe og Ceres laver nu 1 liters jerndåser som du beskrev dem.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-08-05 15:18

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Faxe og Ceres laver nu 1 liters jerndåser som du beskrev dem.

Jeg drak lige et par dåse-Fanta'er igår, og de var faktisk i jerndåser. Jeg
var ellers sikker på det var alu, de var lette og lavet i ét stykke, bortset
fra låget, og virkede bløde og 'alu-agtige'. Men der stod FE i trekanten, og
de var magnetiske.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-08-05 15:42

Niels Elgaard Larsen skrev:

> Faxe og Ceres laver nu 1 liters jerndåser som du beskrev dem.

Med andre ord: Danske bryggerier og aftappere har fået lov til
at sabotere hele ideen med en miljøvenlig genbrugsordning for
dåser, ved at jern og aluminium nu bliver blandet i returfasen.

*OT*: Sikken noget forbandet miljøsvineri. Og så har vi ikke
en gang en rigtig miljøminister og et rigtigt miljøministerium mere.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-08-05 16:44

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Med andre ord: Danske bryggerier og aftappere har fået lov til
> at sabotere hele ideen med en miljøvenlig genbrugsordning for
> dåser, ved at jern og aluminium nu bliver blandet i returfasen.

De er nemme at sortere.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 13-08-05 09:52

Q skrev:

> [...]
> i aluminium er den ikke magnetisk ( passer også med hvad jeg lærte i skolen

Du skal passe lidt på med at bruge en magnet til materialebestemmelse.
Fx tror mange at man kan bruge en magnet til at bestemme om stål
er rustfrit eller ej. Hvis du tester bestik med en magnet, vil du
opdage at det normalt er magnetisk.

Ivar Magnusson

Fra : Q

Dato : 13-08-05 10:29

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fx tror mange at man kan bruge en magnet til at bestemme om stål
> er rustfrit eller ej. Hvis du tester bestik med en magnet, vil du

Kommer an på hvilken legering af rustfrit stål det er, men lige i det
ovenstående tilfælde tror jeg ikke der er så mange fejlkilder

/peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-08-05 13:59

Q wrote:
> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Kommer an på hvilken legering af rustfrit stål det er, men lige i det
> ovenstående tilfælde tror jeg ikke der er så mange fejlkilder

Ferritiske rustfaste stål er magnetiske (og de billigste), austenitiske
rustfaste stål er umagnetiske.

Fra : Ivar

Dato : 13-08-05 21:42

Erik Olsen skrev:

> Ferritiske rustfaste stål er magnetiske (og de billigste), austenitiske
> rustfaste stål er umagnetiske.

Så simpelt er det ikke. Rustfast stål er mange ting. Fx. laver Armco
stål der magnetisk. Jeg tør ikke sige om det er ferritisk, austenitisk,
artensitisk, austenitisk-ferritisk eller noget helt femte. Men jeg ved,
at det er lang fra billigt.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-08-05 22:59

Ivar wrote:

> Så simpelt er det ikke. Rustfast stål er mange ting. Fx. laver Armco

Jo, da.

> stål der magnetisk. Jeg tør ikke sige om det er ferritisk, austenitisk,

Så er det nok ferritisk stål.

> artensitisk, austenitisk-ferritisk eller noget helt femte. Men jeg ved,
> at det er lang fra billigt.

Har du et link, så vi kan se hvad det er for noget?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ivar

Dato : 16-08-05 20:23

Martin Jørgensen skrev:

> Så er det nok ferritisk stål.

Det kan være, jeg ved ikke præcist hvad det er.
Krom-nikkel-stål er austenitisk, men bliver magnetisk ved fx. valsning.
Det er ikke rigtigt, at det kun er billigt stål der er magnetisk.
Bestik af 18/8-stål er magnetisk. Man kan ikke med en magnet
bestemme om det er lavet af billig ferritisk krom-stål eller
af en god kvalitet austenitisk krom-nikkel-stål der er valset.
Bestik er normalt lavet af valset stål, hvis det ikke var valset
ville det være så blødt, at man ville bøje gaflen i en sej bøf

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-08-05 22:18

Ivar wrote:

> [...]
> Bestik er normalt lavet af valset stål, hvis det ikke var valset
> ville det være så blødt, at man ville bøje gaflen i en sej bøf

Rustfaste stål indeholder alle krom, og langt størstedelen også nikkel.
Ved kromindhold over 18% tilligemed nikkelindhold iver 8% er stålene
austenitiske.

At austenitiske rustfaste skulle kunne blive magnetiske ved valsning,
har jeg ligegodt aldrig hørt før. K. Offer Andersen "Metallurgi for
ingeniører" 5. udgave angiver da også (side 456) at "stålene er
austenitiske og dermed umagnetiske ved alle temperaturer op til
smeltepunktet og ned til det absolutte nulpunkt."

Hvad er din kilde?

Fra : Ivar

Dato : 16-08-05 22:55

Erik Olsen skrev:

> At austenitiske rustfaste skulle kunne blive magnetiske ved valsning, har jeg
> ligegodt aldrig hørt før.

Så prøv at søg på google med: magnetic austenitic cold worked

Så kan du finde tekster som denne:
"Wrought, austenitic stainless steels, such as 304 and 316, are
generally regarded as non-magnetic in the annealed condition, ie they
are not attracted significantly by a magnet. However, if they are cold
worked they will be attracted to a permanent magnet. The change occurs
because the cold work deformation induces a transformation of the
microstructure from austenite to martensite"

Alternativt kan du tjekke "mors" fine 18/8-bestik med en magnet.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 16-08-05 23:09

Ivar skrev:

> Alternativt kan du tjekke "mors" fine 18/8-bestik med en magnet.

Jeg kan lige tilføje, at ved finere rustfrit bestik er knivene ofte
lavet af to stykker, hæfte og blad, hvor kun bladet er valset.
Hæftet er hult, for at kunne have en vis fylde uden at blive
for tungt. En magnet afslører, at kun bladet er magnetisk.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-08-05 19:30

Ivar wrote:

> [...]
> because the cold work deformation induces a transformation of the
> microstructure from austenite to martensite"

Og i dette øjeblik, er stålet ikke længere (ihvertfald rent) austenitisk
men derimod martensitisk. Det er det som den sidste sætning fortæller.
Det kommer egentligt også bag på mig at det skulle kunne ske ved
koldvalsning, men ok.

> Alternativt kan du tjekke "mors" fine 18/8-bestik med en magnet.

Behøves slet ikke, jvf. ovenstående som vist giver Erik Olsen ret. Nu
har jeg ikke gidet at slå noget op, men såvidt jeg husker er forskellen
på ferritisk og martensitisk struktur, at strukturerne er hhv. bcc og
bct. Bct er er stort set ligesom bcc men forskudt lidt længere i den ene
af de 3 retninger. Ergo, passer det fint med at ferritisk og
martensitisk begge er magnetiske.

Fra : Ivar

Dato : 17-08-05 22:31

Martin Jørgensen skrev:
> Ivar wrote:

> Og i dette øjeblik, er stålet ikke længere (ihvertfald rent) austenitisk men
> derimod martensitisk. Det er det som den sidste sætning fortæller.

Hvilket ikke er i modstrid med hvad jeg har skrevet. (Det er heller
ikke
forkert at sige, at is bliver vådt, hvis man varmer det op)

> jvf. ovenstående som vist giver Erik Olsen ret.

Nu skal vi lige være enige om, hvad det er vi diskuterer. Min agenda
er at fortælle, at man ikke kan kvalitets bestemme rustfrit stål med en
magnet. Det er forkert at påstå, at det kun er det billige krom-stål
der er magnetisk. Krom-nikkel-stål og mange andre (også mere
avancerede) former for rustfrit stål kan også være magnetiske.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-08-05 06:53

Ivar wrote:

> Hvilket ikke er i modstrid med hvad jeg har skrevet. (Det er heller ikke
> forkert at sige, at is bliver vådt, hvis man varmer det op)

Tjaah, det kan man jo diskutere. Mest korrekt ville det jo nok være at
sige at isen smelter og det er derfor ikke isen, derimod vandet (fra
faseskiftet) der er vådt. Rent is er jo egentligt ikke vådt...

> Nu skal vi lige være enige om, hvad det er vi diskuterer. Min agenda
> er at fortælle, at man ikke kan kvalitets bestemme rustfrit stål med en
> magnet. Det er forkert at påstå, at det kun er det billige krom-stål

Ok. Det er sikker rigtigt, men uden at være ekspert så tror jeg ikke at
bestik normalt bliver lavet i martensitisk stål, fordi det mere er
beregnet til slidstyrke-dele (mig bekendt). Men det kan da godt være.

> der er magnetisk. Krom-nikkel-stål og mange andre (også mere

Ok, det var måske en anelse generaliseret, men ok jeg forstår hvad i
begge mener.

> avancerede) former for rustfrit stål kan også være magnetiske.

Jaja. Men selve austenitstrukturen er ihvertfald ikke i sig selv
magnetisk og det tror jeg er det som er Erik's "agenda" jvf. sit citat
(mærkeligt ord, "agenda")...

Erik forudsatte jo at stålet blev ved med at være austenitisk, også
efter valsningen... Det var der vi "røg af sporet".

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-08-05 09:46

Martin Jørgensen wrote:

> Erik forudsatte jo at stålet blev ved med at være austenitisk, også
> efter valsningen...

Korrekt, og jeg er stadig skeptisk, men undersøger det nærmere.

Det lader dog ikke til at Ivar har meget begreb og rastfaste ståls
struktur og styrkeegenskaber. At forestille sig at et rustfast stål uden
at være kolddeformeret "ville det være så blødt, at man ville bøje
gaflen i en sej bøf", er jo forrykt. (Message-ID:

Fra : Ivar

Dato : 21-08-05 11:18

Erik Olsen skrev:

> Korrekt, og jeg er stadig skeptisk, men undersøger det nærmere.

Du kan starte med disse links (søg evt. i tekst efter 'magnetic')
http://ajh-knives.com/metals-ss.html
http://www.asminternational.org/pdf/datasheets/ss896.pdf
http://www.aksteel.com/markets_products/stainless.asp
http://www.industrialscrew.com/index.cfm?page=tech&id=2
http://www.efunda.com/materials/alloys/stainless_steels/stainless.cfm

Med google kan du finde mange flere beskrivelser af austenitiske
stål-typer, der bliver magnetiske ved kold-valsning. Du kan også
finde austenitiske stål-typer, der ikke bliver magnetiske, men
det er undtagelser og ofte en salgsparameter for denne stål-type.

> [...]
> kolddeformeret "ville det være så blødt, at man ville bøje gaflen i en sej

Nu begynder det at ligne mudderkastning. Selvfølgelig kan man lave en
gaffel der ikke bøjer uden at den er kold-bearbejdet, hvis blot den
er dimensioneret tyk nok. Austenitisk krom-nikkel-stål kan ikke
hærdes ved en varmeproces som jern og krom-stål. Men ved fx. at
blive kold-valset kan det blive mindre bøjeligt - og så bliver
det normalt magnetisk!

Ivar Magnusson

Fra : Bo Warming

Dato : 13-08-05 17:59

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> [...]
> husker betyder det at emballagen er lavet i jern..
>
> En meget stor del af de dåser ( mad, drikkevarer mv. ) der laves til brug

Hvordan hænger JERN og GENBRUG sammen?. Hvis der er et råstof, som der er
overproduktion af og aldrig bliver mangel på, så er det da jern.

Er tysk og dansk genbrugspolitik( som burde harmoniseres) forskellige vedr
kemisk rationalitet.?

Overtro om at bulede dåser skulle være farlige er vel skrivebordsteori fra
jerndåsernes tid - og rust er vel snart ukendt vedr konservesdåser og var
aldrig farligt???
Kunne nogen dåser få huller pr rust eller stød, så der kunne komme
botulismebakterier ind?

Sydpolsekspeditioner havde blydåser med henkogt kød med - men kan man få
sygdom af det? opløsning i stiv mad fører næppe til meget tungmetal i maden
?
Kun det yderste af kødet nær dåsen ku blive lidt blyholdigt. Havde de
medbragt drikkevarer eller suppe havde gift diffunderet ind i midten?