Hvad er det her ? -mystisk sted i mexico v~
Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-08-05 16:14

Sad lige og morede mig med googleearth, og rendte ind i det her:
http://tinyurl.com/bhkoa

http://maps.google.com/maps?q=19+34+14.70N+99+00+09.98W&spn=0.022856,0.024666&t=k&hl=en

Nogen der har den fjerneste ide om hvad det er ?
Det er en perfekt spiral, så det virker menneskeskabt, men den er dælme
stor..ca.3 km i diameter.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Holst

Dato : 11-08-05 16:45

Sune Storgaard wrote:

> [...]
>
> Nogen der har den fjerneste ide om hvad det er ?
> Det er en perfekt spiral, så det virker menneskeskabt, men den er dælme

Kan det være en åben mine, hvor spiralen er vejen ned til bunden af
minen? Kun et gæt - kiggede ikke særlig længe på billedet.

Fra : Holst

Dato : 11-08-05 16:48

Holst wrote:

> Kan det være en åben mine, hvor spiralen er vejen ned til bunden af
> minen? Kun et gæt - kiggede ikke særlig længe på billedet.

Fandet det lige i Google Earth og slog Keyhole Community BBS til,
hvorefter der fromkommer et 'i' på stedet med følgende information:

Caracol de Texcoco
Posted by directorTV
This Place was a drying system to
make NAOH Caustic Soda

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-08-05 17:08

Holst wrote:
> [...]

Hvis man skal tage google's "højdemåler" for gode varer, så er den vist
flad.

> Fandet det lige i Google Earth og slog Keyhole Community BBS til,
> hvorefter der fromkommer et 'i' på stedet med følgende information:

> [...]

Ah, det burde jeg selv have fundet ud af :)

Ikke at jeg aner en daddel om produktion af kaustisk soda, men jeg synes det
virker ret stort til det ?

Tak for svaret uanset :)

Fra : Holst

Dato : 11-08-05 18:23

Sune Storgaard wrote:

> Ah, det burde jeg selv have fundet ud af :)

Ja.

> Ikke at jeg aner en daddel om produktion af kaustisk soda, men jeg synes det
> virker ret stort til det ?

Natriumhydroxid fremstilles sædvanligvis ved elektrolyse af en opløsning
af natriumchlorid, hvorved der dannes chlor og en
natriumhydroxidopløsning. Natriumhydroxidet udvindes herefter ved
fordampning af vandet ved fraktioneret krystallisation (dvs. man lader
eventuelt resterende natriumchlorid krystallisere ud først, hvorefter
den ny rene natriumhydroxiopløsning føres videre til næste trin, hvor
resten af vandet fordampes, så natriumhydroxidet krystalliserer ud).

Lader man fordampningen ske af sig selv, så vil det naturligvis kræve
nogle store arealer - i hvert fald hvis man ønsker en stor produktion.

Fra : Q

Dato : 18-08-05 21:06

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ah, det burde jeg selv have fundet ud af :)
>
> Ikke at jeg aner en daddel om produktion af kaustisk soda, men jeg synes
det
> virker ret stort til det ?

Det kommer vel an på kapaciteten på "fabrikken" ?.... Der bruges enorme
mængder NaOH i industrien.. F.eks bruger man i mejeribruget NaOH som
rengøringsmiddel i 2% opløsning.. Et af stederne jeg har arbejdet blev der
brugt opmod 500 kg NaOH i døgnet til rengøring..

Man kunne forestille sig at "anlægget" du har spottet er til inddampning,
lidt i stil med den måde man udvinder havsalt i nogle lande..

/peter

Fra : Q

Dato : 18-08-05 21:33

"Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Fandet det lige i Google Earth og slog Keyhole Community BBS til,
> hvorefter der fromkommer et 'i' på stedet med følgende information:

Nu vi er igang, hvad dælen er dette så?---

http://maps.google.com/maps?q=55.671189,+37.676117&spn=0.004006,0.009795&t=h&hl=en

Og i nærheden: 55.394379, 37.413545 ligger tæt ved noget der ligner et
enormt rensningsanlæg.. Biogas anlæg ?

Google Earth er genialt!..

/peter