Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:
>> På ryggen af en Boeing 747:
>
>På en ud af to 747'ere der er specielt modificeret til
>formålet. Russerne designede Antonov An-225 til deres rumfærgeprojekt,
>men bruges nu til tunge og store fragtemner. De er vist lige ved at
>bygge den anden An-225'er færdig, så der må være et marked til det.
AN-225 kan i øvrigt ses med rumfærge på
http://www.airfoyle.co.uk/services/an225.asp?tab=pics&pic=06&w=300&h=210&type=aer.
Jeg har gået rundt i og omkring en AN-124, som er 'lillebroderen' med
en lasteevne på 120 ton, og fire mandshøje jetmotorer. Og det er godt
nok en stor flyvemaskine.
Men AN-225 kan løfte cirka det dobbelte i vægt, har seks jetmotorer og
et vingespænd på 88,4 meter!
I øvrigt stod jeg ganske tæt på lændingsbanen da 124'eren landede, og
lyden da den passerede ville passe perfekt til en space-fiction film.
Det er lige præcis sådan, et gigantisk rumskib skal lyde, når det
glider over lærredet i biografen
Mine nakkehår rejste sig i hvert
fald!
--
Kåre