Trykket i en flykabine?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-05 12:54

Hejsa

Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
man er i gang? (jeg spørger, da jeg havde været godt og grundig forkølet før
sommerferien og derfor kunne trykket i mit ene øre åbenbart ikke udlignes,
hvilket til sidst resulterede i hul på tromhinden ).

mvh Frank

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-08-05 13:24

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu

Kabinen er ikke helt lufttæt, så der siver hele tiden luft ud og det skal en
pumpe kompensere for ved at pumpe nyt ind og det kræver energi = brændstof =
penge.

Jeg har i øvrigt flere gange for sjov skyld haft en højdemåler (barometer)
med i kabinen og trykket falder til noget der ligner 2500-3000 m.o.h. hvis
jeg husker rigtigt.

hilsen
Uffe

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-08-05 13:20

Scripsit "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk>

> Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
> trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
> man er i gang?

Fordi så ville trykforskellen mellem kabine og yderside blive større,
og det skulle flyskroget designes kraftigere og tungere for at holde
til. Og tungere fly betyder større brændstofforbrug.

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-05 13:25

> [...]
> og det skulle flyskroget designes kraftigere og tungere for at holde
> til. Og tungere fly betyder større brændstofforbrug.

Ja, det er selvfølgelig er rimeligt godt argument

mvh Frank

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 11-08-05 14:04

On Thu, 11 Aug 2005 13:53:43 +0200, Frank K. Jensen wrote in
dk.videnskab <42fb3bf1$0$1158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

> [...]
>trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu

Så vidt jeg husker holdes trykket i trykkabinen til trykket i 7000 fods
højde, for at reducere de mekaniske påvirkninger på fuselagen (flyets
kabinevægge)

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : TA

Dato : 12-08-05 14:31

"Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> wrote in message

> Så vidt jeg husker holdes trykket i trykkabinen til trykket i 7000 fods
> højde, for at reducere de mekaniske påvirkninger på fuselagen (flyets
> kabinevægge)

Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at passagerne
oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og mindre iltindhold.
Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine medmindre
der anvendes ilt-maske. Når hjernen mangler ilt ("hypoxia") svinder
dømmekraften uden man er bevidst derom, og såfremt det sker for piloten, kan
det have katastrofale følger, se evt mere herom på
<http://www.avweb.com/news/aeromed/181893-1.html>.

--
TA

Fra : Torben Frandsen

Dato : 12-08-05 15:54

TA wrote:

> [...]
> mindre iltindhold. Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly
> uden trykkabine medmindre der anvendes ilt-maske.

Det skal nok passe.

En af mine tidligere kolleger, som er forhen- og nuværende ruteflykaptajn
fortalte mig, at han ved enkelte lejligheder har hævet kabinen - altså
sænket lufttrykket - manuelt. Det er et effektivt virkemiddel hvis man har
en gruppe berusede passagerer, som udviser truende eller voldelig adfærd.

Torben

Fra : Brian Olesen

Dato : 12-08-05 21:07

Hej

> [...]
> kan
> det have katastrofale følger, se evt mere herom på

Tak for en fed artikel.

Mvh. Brian

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-08-05 00:26

TA wrote:
> [...]
> Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine medmindre

Jeg har også hørt, fra folk der har været der, at det lave lufttryk i
Bolivias hovedstad, La Pas, giver problemer, ikke kun for besøgende men
også for dem der har boet i byen hele deres liv.

Den skulle ligge 3,5 eller 4 km over havets overflade, eller noget i den
stil.

Peter Knutsen
sagatafl.org