|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Trykket i en flykabine? Fra : Frank K. Jensen
 | 
 Dato :  11-08-05 12:54
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til 
 trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu 
 man er i gang? (jeg spørger, da jeg havde været godt og grundig forkølet før 
 sommerferien og derfor kunne trykket i mit ene øre åbenbart ikke udlignes, 
 hvilket til sidst resulterede i hul på tromhinden    ).
 mvh Frank 
            
             |  |  | 
  Uffe Kousgaard (11-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Kousgaard
 | 
 Dato :  11-08-05 13:24
 | 
 |  | "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> wrote in message
 news:42fb3bf1$0$1158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Hejsa
 >
 > Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
 > trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
 > man er i gang?
 
 Kabinen er ikke helt lufttæt, så der siver hele tiden luft ud og det skal en
 pumpe kompensere for ved at pumpe nyt ind og det kræver energi = brændstof =
 penge.
 
 Jeg har i øvrigt flere gange for sjov skyld haft en højdemåler (barometer)
 med i kabinen og trykket falder til noget der ligner 2500-3000 m.o.h. hvis
 jeg husker rigtigt.
 
 hilsen
 Uffe
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Makholm (11-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  11-08-05 13:20
 | 
 |  | Scripsit "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk>
 
 > Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
 > trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu
 > man er i gang?
 
 Fordi så ville trykforskellen mellem kabine og yderside blive større,
 og det skulle flyskroget designes kraftigere og tungere for at holde
 til. Og tungere fly betyder større brændstofforbrug.
 
 --
 Henning Makholm                                              # good fish ...
 # goodfish, goodfish ...
 # good-good FISH! #
 
 
 |  |  | 
  Frank K. Jensen (11-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frank K. Jensen
 | 
 Dato :  11-08-05 13:25
 | 
 |  | 
 
            "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse 
 news:87y878zmvy.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
 > Scripsit "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk>
 >
 >> Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til
 >> trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. 
 >> nu
 >> man er i gang?
 >
 > Fordi så ville trykforskellen mellem kabine og yderside blive større,
 > og det skulle flyskroget designes kraftigere og tungere for at holde
 > til. Og tungere fly betyder større brændstofforbrug.
 Ja, det er selvfølgelig er rimeligt godt argument    mvh Frank 
            
             |  |  | 
  Svend Erik Jensen (11-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Svend Erik Jensen
 | 
 Dato :  11-08-05 14:04
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 11 Aug 2005 13:53:43 +0200, Frank K. Jensen wrote in
 dk.videnskab <42fb3bf1$0$1158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
 >Hejsa
 >
 >Hvorfor falder trykket i en flykabine? Jeg mener, det falder jo ikke til 
 >trykket uden for kabinen, så hvorfor holder man det ikke bare på 1 atm. nu 
 >man er i gang?
 Så vidt jeg husker holdes trykket i trykkabinen til trykket i 7000 fods
 højde, for at reducere de mekaniske påvirkninger på fuselagen (flyets
 kabinevægge)
 -- 
 Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
 Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/ |  |  | 
  TA (12-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  12-08-05 14:31
 | 
 |  | 
 "Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> wrote in message
 news:c1jmf1d9faj3iu77ncootjtmmcuglp1lig@dtext.news.tele.dk...
 >
 > Så vidt jeg husker holdes trykket i trykkabinen til trykket i 7000 fods
 > højde, for at reducere de mekaniske påvirkninger på fuselagen (flyets
 > kabinevægge)
 Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at passagerne
 oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og mindre iltindhold.
 Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine medmindre
 der anvendes ilt-maske. Når hjernen mangler ilt ("hypoxia") svinder
 dømmekraften uden man er bevidst derom, og såfremt det sker for piloten, kan
 det have katastrofale følger, se evt mere herom på
 <http://www.avweb.com/news/aeromed/181893-1.html>. --
 TA
            
             |  |  | 
   Torben Frandsen (12-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Frandsen
 | 
 Dato :  12-08-05 15:54
 | 
 |  | TA wrote:
 
 > Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at
 > passagerne oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og
 > mindre iltindhold. Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly
 > uden trykkabine medmindre der anvendes ilt-maske.
 
 Det skal nok passe.
 
 En af mine tidligere kolleger, som er forhen- og nuværende ruteflykaptajn
 fortalte mig, at han ved enkelte lejligheder har hævet kabinen - altså
 sænket lufttrykket - manuelt. Det er et effektivt virkemiddel hvis man har
 en gruppe berusede passagerer, som udviser truende eller voldelig adfærd.
 
 Torben
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian Olesen (12-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Olesen
 | 
 Dato :  12-08-05 21:07
 | 
 |  | 
 Hej
 >
 > Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at 
 > passagerne
 > oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og mindre 
 > iltindhold.
 > Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine 
 > medmindre
 > der anvendes ilt-maske. Når hjernen mangler ilt ("hypoxia") svinder
 > dømmekraften uden man er bevidst derom, og såfremt det sker for piloten, 
 > kan
 > det have katastrofale følger, se evt mere herom på
 > <http://www.avweb.com/news/aeromed/181893-1.html>. >
 Tak for en fed artikel.
 Mvh. Brian 
            
             |  |  | 
   Peter Knutsen (usene~ (13-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Knutsen (usene~
 | 
 Dato :  13-08-05 00:26
 | 
 |  | 
 TA wrote:
 > Man sænker formentlig kabinetrykket så meget som man kan, uden at passagerne
 > oplever nævneværdige bivirkninger pga det lavere tryk og mindre iltindhold.
 > Svjh må man ikke flyve højere end ca 4 km i et fly uden trykkabine medmindre
 Jeg har også hørt, fra folk der har været der, at det lave lufttryk i 
 Bolivias hovedstad, La Pas, giver problemer, ikke kun for besøgende men 
 også for dem der har boet i byen hele deres liv.
 Den skulle ligge 3,5 eller 4 km over havets overflade, eller noget i den 
 stil.
 > der anvendes ilt-maske. Når hjernen mangler ilt ("hypoxia") svinder
 > dømmekraften uden man er bevidst derom, og såfremt det sker for piloten, kan
 > det have katastrofale følger, se evt mere herom på
 > <http://www.avweb.com/news/aeromed/181893-1.html>. -- 
 Peter Knutsen
 sagatafl.org
            
             |  |  | 
 |  |