Rumfærgens rute
Fra : MetroHenrik

Dato : 27-07-05 14:01

Hej NG.

Måske nogle af jer kan fortælle om vi fra Danmark kan se rumfærgen, denne
gang?
Har sådanne rumskibe en fast "rute"?

Henrik

Fra : F.Hansen

Dato : 27-07-05 16:08

"MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Måske nogle af jer kan fortælle om vi fra Danmark kan se rumfærgen, denne
> gang?
> Har sådanne rumskibe en fast "rute"?

Man kan ikke se den fra København i denne omgang.

Se nuværende placering
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/index.html

Her kan du finde ud af om man kan se noget i luften
http://spaceflight1.nasa.gov/realdata/sightings/cities/index.cgi

Finn

Fra : ozie

Dato : 27-07-05 18:36

Hej...

Eller følge med live på denne link
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

MVH
Ozie.
"F.Hansen" <jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Virus Database (VPS): 0530-1, 26-07-2005
> Tested on: 27-07-2005 19:27:47
> avast! - copyright (c) 1988-2005 ALWIL Software.

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 0530-1, 26-07-2005
Tested on: 27-07-2005 19:36:20

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 04-08-05 17:44

Hej !

F.Hansen wrote:
> "MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kan ikke se den fra København i denne omgang.

Undskyld jeg lige låner tråden, men jeg er kommet til at tænke over
en ting som skete for ~4 år siden. Jeg stod ude i haven sammen med
et par venner og snakkede, da vi hørte et jetfly ovenover os. Vi kiggede
self op for at se om vi kunne identificere flyet, og blev enige om at det
var et F16, men samtidigt skete der noget som vi har diskuteret ved
flere lejligheder. Længere oppe kunne vi se den hvide kondensstribe
fra et rutefly, og de ligger vel i 10-12 km højde, men endnu længere
oppe var der en kondensstribe mere ( sådan så det ihvertfald ud )
og denne "ting" fløj ganske meget hurtigere end ruteflyet. Indenfor max
1-2min havde det tilbagelagt over halvdelen af synsfeltet fra
øst til vest.
( De 2 min er baseret på at jeg løb ind for at hente en kikkert, og da
jeg kom ud igen var objektet så langt ude i horisonten at jeg ikke
kunne se hvad det var)

Kan det ha været rumfærgen på vej ned vi har set ?
Eller flyver/fløj de stadig med SR71 eller lign hurtige fly ?

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Fra : N. Foldager

Dato : 06-08-05 21:45

Kaj Kristian Thomsen:

> [...]
>
> Kan det ha været rumfærgen på vej ned vi har set ?
> Eller flyver/fløj de stadig med SR71 eller lign hurtige fly ?

I kunne godt have set en Rumfærge fra Danmark; men den har garanteret
ikke været skyld i en eventuel samtidig kondensstribe, og det har ikke
været under nedstigningen.

Og den har heller ikke bevæget sig fra øst til vest, men omvendt.

Når du skriver "længere oppe", mener du så flyvehøjde over Jordens
overflade, eller vinklen over horisonten?

Det første kan I have meget svært ved at vurdere, og årsagen til den
større fart for det ene fly, kan have været, at det i virkeligheden
fløj lavere end det andet.

Det er ikke så sjældent, at man kan se en rumfærge passere. Når den
besøger ISS, kommer den f.eks. højt nok op på vores sydhimmel.

Under den aktuelle mission, har det dog ikke passet, at den var på
vores himmel, mens belysningen var til, at vi kunne se den.

Hvis du vil nærme dig svaret noget mere, må du i det mindste frem med
en dato, og helst også klokkeslæt og en bedre retningsangivelse.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 06-08-05 23:07

N. Foldager wrote:
> Kaj Kristian Thomsen:

SNIP

> I kunne godt have set en Rumfærge fra Danmark; men den har garanteret
> ikke været skyld i en eventuel samtidig kondensstribe, og det har ikke
> været under nedstigningen.

Ok, jeg vidste ikke hvilken vej og hvor langt fra USA den går ned gennem
atmosfæren, så det var kun en strøtanke at det måske kunne
være rumfærgen

> Og den har heller ikke bevæget sig fra øst til vest, men omvendt.

Nu jeg tænker over det, var det faktisk fra vest mod øst.

> Når du skriver "længere oppe", mener du så flyvehøjde over Jordens
> overflade, eller vinklen over horisonten?

Det er flyvehøjde jeg mener.

> Det første kan I have meget svært ved at vurdere, og årsagen til den
> større fart for det ene fly, kan have været, at det i virkeligheden
> fløj lavere end det andet.

Jeg ved det godt, det kan snyde meget. Men vi stod 3 mand og kiggede op
og den ene er erfaren pilot / UL pilot. Og jeg/vi er sikre på at
flyvehøjden
på "ufoen" er mindst samme højde som ruteflyet, og alligevel blev
flyet indhentet og overhalet lynhurtigt*

*Hurtigt i dette tilfælde er hvis jeg holder hånden op, og ser hvor længe
ruteflyet er om at bevæge sig fra "lillefinger til pegefinger", og det
andet
flyttede sig 6-7 gange så langt på samme tid, så der var fart på.

Det nøjagtige tidspunkt kan jeg ikke huske, kun at det ligger ca 4 år
tilbage,
og et sted mellem kl 15 -17, så jeg forventer ikke at få mysteriet opklaret.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : N. Foldager

Dato : 07-08-05 07:20

Kaj Kristian Thomsen:

> Nu jeg tænker over det, var det faktisk fra vest mod øst.

> Det er flyvehøjde jeg mener.

OK. Den er meget vanskelig at vurdere. Også for en erfaren pilot, idet
han ikke har større afstand mellem øjnene, end vi andre.

> Det nøjagtige tidspunkt kan jeg ikke huske, kun at det ligger ca 4 år
> tilbage,
> og et sted mellem kl 15 -17, så jeg forventer ikke at få mysteriet opklaret.

Det er også ret væsentligt, hvillken tid på året det var, da
belysningen kl 15-17 jo varierer en del.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-08-05 20:41

Scripsit "Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid>

> Kan det ha været rumfærgen på vej ned vi har set ?

Hvis det var i Danmark: Umuligt. Så langt nordpå kommer rumfærgen
sjældent, og slet ikke på vej ned.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 04-08-05 21:32

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Kaj Kristian Thomsen" <Who Knows@nowhere.invalid>

> Hvis det var i Danmark: Umuligt. Så langt nordpå kommer rumfærgen
> sjældent, og slet ikke på vej ned.

Ok men hva ved jeg om det
Så propper vi den ind under betegnelsen UFO

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : MetroHenrik

Dato : 05-08-05 12:51

> Hvis det var i Danmark: Umuligt. Så langt nordpå kommer rumfærgen
> sjældent, og slet ikke på vej ned.

Men såhvidtjeghusker....
Var der en vinteraften for læææænge siden hvor jeg på en radioavis's
opfordring løb ud i haven og kiggede på en lysende plet der strøg henover
himlen, fra vest til sydvest. Jeg mener det var en rumfærge, eller...

Henrik

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-08-05 13:08

"MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:42f352c0@news.wineasy.se...

> [...]
> opfordring løb ud i haven og kiggede på en lysende plet der strøg henover
> himlen, fra vest til sydvest. Jeg mener det var en rumfærge, eller...

Vil en rumfærge under landing lave striber med mindre
den er forulykket?

Mvh
Martin

Fra : MetroHenrik

Dato : 05-08-05 14:22

"> > Men såhvidtjeghusker....

> Vil en rumfærge under landing lave striber med mindre
> den er forulykket?
>
> Mvh
> Martin

Nej da. Jeg snakker ikke om en ulykke. Men om at rumfærgens rute engang har
været lagt således at den kunne ses fra Danmark.

Henrik

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-08-05 15:11

MetroHenrik skrev:

> [...]
> opfordring løb ud i haven og kiggede på en lysende plet der strøg
> henover himlen, fra vest til sydvest. Jeg mener det var en rumfærge,

Jeg så i hvertfald en af de første Sputnik-satellitter i 1957.

Men det er da ikke længe siden at jeg så ISS, (den internationale
rumstation) på sydhimlen. Og hvis rumfærgen lige har været
deroppe, kan man vel med lidt god vilje sige at man har kunnet
"se" den, hvis man lige var på det rette sted på rette tidspunkt.

P.s. Hvordan påvirker sammenkoblingen af ISS og rumfærgen
egentlig de to fartøjers baner?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-08-05 17:09

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> P.s. Hvordan påvirker sammenkoblingen af ISS og rumfærgen
> egentlig de to fartøjers baner?

Hvis færgen manøvrerer forsigtigt hen til basen og kobler på uden at skubbe,
så sker der ikke noget med banen. Færgen skal også lægge fra uden at støde
for meget fra på basen, hvis dens bane ikke skal flyttes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-05 17:22

Scripsit "MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com>

> [...]
> opfordring løb ud i haven og kiggede på en lysende plet der strøg henover
> himlen, fra vest til sydvest. Jeg mener det var en rumfærge, eller...

Tidligere var det ikke ualmindeligt at rumfærgen nåede vores
breddegrader. Før 1995 blev missioner med stor banehældning normalt
fløjet med en bane der nåede 57° fra ækvator, og det kan godt ses fra
Danmark. Fra 1991 til 1994 blev der i gennemsnit fløjet 3 af den slags
missioner om året. (STS-36, en mørklagt militær mission i
februar-marts 1990, nåede endda 62°).

Fra 1995 er missioner med stor banehældning derimod stort set altid
foregået med en hældning på 51,6° for at nå enten Mir eller ISS.
Dem har der været 27 af siden februar 1995, og i samme tid har den
gamle 57°-hældning kun været brugt af STS-85 (august 1997) og STS-99
(februar 2000).

Data fra <http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/missions/missions.html>

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : N. Foldager

Dato : 27-07-05 18:25

Henrik:

> Måske nogle af jer kan fortælle om vi fra Danmark kan se rumfærgen, denne
> gang?

Ikke på denne mission.

> Har sådanne rumskibe en fast "rute"?

Rumfærgen skal denne gang op til den internationale rumstation (ISS),
så dens "rute" er (bliver) den samme som stationens. Og denne har
*næsten* den samme bane.

Baneplanet for ISS ændrer sig kun lidt med tiden. Det hælder 51,6
grader i forhold til Jordens ækvator.

Fordi Jorden roterer, mens ISS' baneplan står stille, har vi flere
gange dagligt ISS passerende på vores sydlige himmel.

Problemet er bare, at vi ikke kan se den. ISS skal nemlig ikke kun
være over vores horisont. Den skal også være belyst af Solen, og vi
skal befinde os i mørke. De 3 ting går kun op i perioder af nogle
ugers længde. Og det sker ikke under denne mission.

ISS hastighed i banen ændrer sig, fordi stationen ikke har konstant
højde. Pga. luftmodstanden taber den langsomt højde. Derfor får den et
skub i ny og næ, så den vinder højde, når der er et rumskib på besøg.
Når højden er 350 km er omløbstiden 91,5 min; når højden er 370 km er
omløbstiden 91,9 min. Så det giver altså ca. 25 sek til forskel på de
halvanden time.

Venlig hilsen

Niels Foldager