Bølgehøjde
Fra : HH

Dato : 22-07-05 02:57

Hvor stor er den største bølge med sikkerhed målt og
hvor i verden var det ?
Er der forøvrigt et sted på nettet hvor man kan se den aktuelle bølgehøjde
lige nu ?
Hvordan kan en bølge (Tsunami) bevæge sige flere tusinder af km næsten uden
at blive svækket ?

Hilsen Den Nysgerrige.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 22-07-05 06:55

HH wrote:

> [...]
> lige nu ?
> Hvordan kan en bølge (Tsunami) bevæge sige flere tusinder af km næsten uden

Hej H

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Tsunami

Bølge på 26 meter - målt på den norske boreplatform Draupner-E nytårsnat
1995 (det er det højeste eksempel jeg kender til eller umiddelbart kan
huske og have set):
http://da.wikipedia.org/wiki/Ekstrem_havb%C3%B8lge

-

Sålænge en almindelige overfladebølge (inkluderer ekstrem bølge) er på
dybt vandt burde den bibeholde sin energi, men når den kommer ind på
lavere vand, vil bølge rejse sig noget og skumme, herved går bliver
energien omvandlet til turbulens(?) og evt. flytning af sand,....

Overfladebølge udbreder sig "langsomt".

-

Tsunamien kan næsten ikke ses på dybt vand, dog vil den vise sig som en
1/2-1 meter høj meget bred frontbølge.

Tsunamien har meget energi af 2 grunde:
*En stor del af vandsøjlen indgår i udbredelsen. Den kan f.eks. starte
med tektonisk forskydning på bunden.
*En Tsunami er meget lang 50-100 km på dybt vand (måske på længde med
pladetektonikkens længde der falder ned?).
*En Tsunami er meget bred - ligeså bred som forkastningens (måske på
bredde med pladetektonikkens bredde der falder ned?).

Når Tsunamien rejser sig ved kontinentalsoklen, mere jo mindre dybt der
er, er det ikke kun en bølgefront, der er en flere hundrede meter -
måske kilometer lang af oplagret vand som vælter ind over kysten.

Det er grunden til at det i dokumentarer ser ud som om vandet bare
fosser ind.

mvh/Glenn

Fra : HH

Dato : 22-07-05 21:01

"Glenn Møller-Holst" <glenn@x.dk> skrev i en meddelelse
HH wrote:

> [...]

Bølge på 26 meter - målt på den norske boreplatform Draupner-E nytårsnat
1995 (det er det højeste eksempel jeg kender til eller umiddelbart kan

Fandt lige et interessandt link: Bølgehøjde 524 Meter !!!
http://www.extremescience.com/BiggestWave.htm

Med Venlig Hilsen HH

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 22-07-05 07:25

"HH" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor stor er den største bølge med sikkerhed målt og
> hvor i verden var det ?

Engang en sommer i 90'erne, Flensborg Fjord - flere færger måtte have været
i farvandet fordi ...

http://www.oceanweather.com/data/NPAC-Eastern/

> Hvordan kan en bølge (Tsunami) bevæge sige flere tusinder af km næsten
> uden at blive svækket ?

Humlen ligger i, at bølgens hastighed er proportional med sin længde (på
dybt vand) - en lille bølge occilerer altså vandet mange gange mere end en
stor, og dissiperer derfor sin energi hurtigere, som intern friktionsenergi
i vandet.
En bølge siges at have en effektiv kontakt med bunden i ca ½ bølgelængdes
dybde .. når en bølge kommer ind på lavt vand reduceres dens frie bevægelse
af friktion med bunden, og vandet stabler sig op i stedet for at svinge frem
og tilbage. Den interne friktion kan måske ses som relativt større for en
lille bølgelængde, fordi den occilerer vand relativt til vand blot nogle få
dm under sig .. set som en friktionsflade er der mere friktion i 10 cm vand
end i tsunamiens 1000 m.

Carsten

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-07-05 06:45

HH wrote:
> Hvor stor er den største bølge med sikkerhed målt og
> hvor i verden var det ?

Der findes mange interessante og skræmmende artikler om emnet, hvis man
søger på "monster waves".
En af de bedste, der 'hitter' er denne fra ESA:
http://www.esa.int/esaCP/SEMGOEM26WD_Denmark_0.html

Der er også en meget fin beskrivelse af, hvordan man før anså disse
kæmpebølger for helt usandsynlige ( 1 hvert 10,000 år), men efter diverse
uforklarlige tankerforlis, begyndte at forske i fænomenet.

Matematisk analyse af radarbilleder fra satelliter giver resultater, der
afslører langt flere kæmpebølger, end man anede.
Der arbejdes nu på at finde ud af om disse ekstreme bølger kan forudsiges.

> Er der forøvrigt et sted på nettet hvor man kan se den aktuelle
> bølgehøjde lige nu ?

Der findes ocean forecast, bl.a. her fra DMI:
http://ocean.dmi.dk/anim/index.html

--
hilsen Ole