Google Moon
Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-07-05 11:38

I anledning af den første månelanding d.20 juli 1969
kan man nu muntre sig med kort over månen:

<http://moon.google.com/>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-07-05 11:47

"Jens Axel Søgaard" wrote

>I anledning af den første månelanding d.20 juli 1969
> kan man nu muntre sig med kort over månen:
>
> <http://moon.google.com/>

Prøv at gå helt tæt på

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-05 12:35

Peter Lykkegaard skrev:

>Prøv at gå helt tæt på

Det er humor på højt plan.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 20-07-05 12:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er humor på højt plan.

Humor? Tror du da ikke, det er rigtigt?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-07-05 13:26

"Holst" wrote

> Humor? Tror du da ikke, det er rigtigt?

Nej nej, alle ved da at månen er lavet af grøn ost
Her har man tegnet den gul, det er da humor ...

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-05 13:29

Holst skrev:

>Humor? Tror du da ikke, det er rigtigt?

Jo jo. Humoren ligger jo i de falske billeder man ser inden man
får zoomet ind. De er sikkert taget i en eller anden ørken.

--
Bertel

Fra : Malte Runz

Dato : 21-07-05 15:49

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Jo jo. Humoren ligger jo i de falske billeder man ser inden man
> får zoomet ind. De er sikkert taget i en eller anden ørken.

Nej, jeg kan genkende landskabet fra dal-området nær Emmen i Holland.

--
Malte Runz

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 21-07-05 10:33

On Wed, 20 Jul 2005 13:35:00 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er humor på højt plan.

Det er fandme fusk er det, alle ved at månen er lavet af _grøn_ ost.

Tomas

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-05 13:18

> Prøv at gå helt tæt på

Jeg bemærker at man IKKE kan se efterladenskaber efter Apollomisionerne på
Månen! Google har nu leveret det længe søgte _bevis_ på at månelandingerne
er fup og fidus.

Fra : Jacob Jensen

Dato : 20-07-05 13:39

> Jeg bemærker at man IKKE kan se efterladenskaber efter Apollomisionerne på
> Månen! Google har nu leveret det længe søgte _bevis_ på at månelandingerne
> er fup og fidus.

Ja, man kan da ikke lande et rumskib på en ost.

Jacob

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-05 14:01

> Ja, man kan da ikke lande et rumskib på en ost.

Hvis den er stor nok?

Bemærker nu også at de skilte, der markerer landingsstederne, kaster skygge
i en anden retning end kraterkanterne gør! Flere lyskilder, eh?

Det triste er at næsten uanset hvor fjollet man er så er der folk som kan
sige de samme ting i ramme alvor.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-07-05 14:49

Jacob Jensen wrote:

> Ja, man kan da ikke lande et rumskib på en ost.
>
> Jacob

Jojo, man skal bare bruge faldskærm og derved passe på at osten ikke
smelter under én og bliver til mozarella...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 20-07-05 13:47

Jakob Nielsen wrote:

> Jeg bemærker at man IKKE kan se efterladenskaber efter Apollomisionerne på
> Månen! Google har nu leveret det længe søgte _bevis_ på at månelandingerne
> er fup og fidus.

Ja, jeg tænkte også på, at man ikke kunne se nogle rester. Men hvor stor
er egentlig målestokken på det viste billede? Hvor langt er der f.eks.
mellem landingsstederne?

Umiddelbart er udsnittet jo ikke særlig stort. Hvordan kan det være, at
man har valgt at lande så tæt på de tidligere landingssteder, når man
sendte en ny besætning af sted?

Fra : Ivar

Dato : 20-07-05 14:57

Holst skrev:

> Ja, jeg tænkte også på, at man ikke kunne se nogle rester. Men hvor stor er
> egentlig målestokken på det viste billede? Hvor langt er der f.eks. mellem
> landingsstederne?

Der er ca. 180 km mellem Apollo 12 og 14. Det svarer til, at Apollo 14
landede i København og Apollo 12 landede i Århus.
Det er helt hen i vejret at forvente at se nogle rester i den målestok.
For øvrigt er det ikke muligt selv med de bedste teleskoper på jorden
at se nogle efterladenskaber på månen.

Ivar Magnusson

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-07-05 15:57

> Det er helt hen i vejret at forvente at se nogle rester i den målestok.
> For øvrigt er det ikke muligt selv med de bedste teleskoper på jorden
> at se nogle efterladenskaber på månen.

Nej, fordi... de aldrig landede der oppe.

Hmm. må hellere passe på at I ikke begynder at tro jeg mener det :-]

Fra : Holst

Dato : 20-07-05 17:25

Ivar wrote:

> Der er ca. 180 km mellem Apollo 12 og 14. Det svarer til, at Apollo 14
> landede i København og Apollo 12 landede i Århus.

Ja, og på kortet er det jo endog de to landingssteder, der ligger
tættest. Det er med andre ord et endog ganske stort udsnit af månen, vi
ser. Vel nærmest på størrelse med Europa eller så.

> Det er helt hen i vejret at forvente at se nogle rester i den målestok.

Helt enig.

Fra : ML-78

Dato : 24-07-05 20:57

Ivar skrev:

> For øvrigt er det ikke muligt selv med de bedste teleskoper på jorden
> at se nogle efterladenskaber på månen.

Man må vel også gå ud fra, at der var toiletfaciliteter ombord på
rumfartøjet.

ML-78

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-07-05 22:22

ML-78 wrote:

> Man må vel også gå ud fra, at der var toiletfaciliteter ombord på
> rumfartøjet.

Nej, de havde ble og tissepose på.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Bak

Dato : 25-07-05 08:53

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, de havde ble og tissepose på.

Mon ikke de havde marmeladeglas med?

Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-07-05 09:56

Martin Bak wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Mon ikke de havde marmeladeglas med?

Næh, det tror jeg ikke. Det kan måske med lidt behændighed bruges på
månen, men i vægtløs tilstand går det galt.

Se blot i Claus Deleurans "Rejsen til Saturn" f. eks.
http://www.dr.dk/p1/laestogpaatalt_old/lp_020206.htm og
http://www.dotbot.dk/tegneserier/anbefalingen.asp?anbefaling_id=138.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-05 13:04

Martin Bak skrev:

>Mon ikke de havde marmeladeglas med?

Nej, de har 'støv'suger og vandgenindvindingsapparatur med.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 22-07-05 18:17

Holst:

> Umiddelbart er udsnittet jo ikke særlig stort.

Kortet viser næsten hele Månen, inkl. bagsiden. Så området med
landingsstederne ser lidt komprimeret ud.

> Hvordan kan det være, at man har valgt at lande så tæt på de tidligere landingssteder, når man
> sendte en ny besætning af sted?

Landingspladserne var meget nøje udvalgt over flere år efter
videnskabelige kriterier. Man havde jo et ret indgående morfologisk
kendskab til Månen, dels fra mange, mange års teleskop-studier, dels
fra Ranger og Lunar Orbiter-sonderne og de 5 Surveyor-landinger.

Måne-geologisk set var stederne nu ikke særligt tæt; der er store
geologiske variationer over relativt korte distancer. Med i
overvejelserne kunne være ønsket om, at studere forskellige dele af
samme fænomen; f.eks. både mellem og på det samme kraters udkast
stråler, for at kunne fastlægge sammenhænge og tidsrækker i Månens
historie. Ønsket om at afgøre, hvorvidt der har været vulkansk
aktivitet på Månen, var et vigtigt punkt.

Udover det videnskabeligel var der en lang række operationelle hensyn:

Man ville ikke lande på Månens bagside aht. til kommunikationen med
Jorden.

Der var også grænser for, hvor langt fra ækvator, man ville lande af
banemekaniske og brændstof-økonomiske grunde. Den første (Apollo 11)
landende derfor næsten på ækvator (1 N). Apollo 15 blev den
nordligste (26 N) og Apollo 16 den sydligste (8,6 S).

Første landing (Apollo 11) fandt, forståeligt nok, sted i et relativt
fladt område, hvor sikkerheden var størst. Alligevel fik de brug for
hver en dråbe brændstof til, i sidste øjeblik, at undgå farligt
terræn.

Senere gik man tæt på de, geologisk set meget gamle, bjergrige
højlande. Men der skulle stadig være fladt terræn at lande i og også
fladt land på hele indflyvnings-ruten for ikke at komplicere tingene
for landingsradaren.

Landings-"vinduet" for et givet landingssted var kun åbent 1 gang om
måneden. Det skulle nemlig være kort efter lokal solopgang for at
have optimale belysningsforhold under landingen og opholdet.

Derfor udvalgte man primært de østlige landingssteder. På den måde
havde man interesseområder mod vest, som man kunne gå efter, når en
mission blev udsat. De idelle belysningsforhold rykker 12 grader mod
vest for hver dag missionen udsættes, så back-up landingsområderne for
en given mission blev udvalgt med ca. 12 graders mellemrum. Havde
man primært valgt de vestlige landingssteder, ville 1-dags problemer
(f.eks. vejret) blive til udsættelser på 2-4 uger.

På den anden side, kunne man ikke vælge de primære landingsområder
*for* langt mod øst. Det ville give for kort tid til system- og
navigations-checks inden "Go" for nedstigning til Månens overflade.

Så der var en del ting at tage hensyn til.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-05 16:22

Jakob Nielsen skrev:

>Jeg bemærker at man IKKE kan se efterladenskaber efter Apollomisionerne på
>Månen!

Kan du ikke få øje på den ost de har efterladt?

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 20-07-05 11:48

Jens Axel Søgaard wrote:

> I anledning af den første månelanding d.20 juli 1969
> kan man nu muntre sig med kort over månen:
>
> <http://moon.google.com/>

Sørg for at zoome så tæt på som muligt. Afslører det, vi altid har vidst.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-05 11:55

Holst skrev:

> Sørg for at zoome så tæt på som muligt. Afslører det, vi altid har
> vidst.

:·) Det kunne ligne en mellemlagret samsø.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jan Nielsen

Dato : 20-07-05 13:49

On Wed, 20 Jul 2005 12:55:11 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>:·) Det kunne ligne en mellemlagret samsø.

??? Skulle den ikke være grøn? Jeg fornemmer en konspirationsteori under
opsejling.
--
- JN -

Fra : Torben Frandsen

Dato : 20-07-05 16:09

Jan Nielsen wrote:

> Jeg fornemmer en konspirationsteori
> under opsejling.

Som bonusoplysning kan jeg afsløre at Gud (eller er det mon Slartibartfast?)
har sat sit kontrafej i Peru.

http://maps.google.com/maps?ll=-16.337013,-71.959763&spn=0.110893,0.158186&t=k&hl=en

Torben

Fra : Holst

Dato : 20-07-05 17:21

Torben Frandsen wrote:

> Som bonusoplysning kan jeg afsløre at Gud (eller er det mon Slartibartfast?)
> har sat sit kontrafej i Peru.

Må være Gud. Slartibartfast lavede vist kun de norske fjorde.

> http://maps.google.com/maps?ll=-16.337013,-71.959763&spn=0.110893,0.158186&t=k&hl=en

Sjovt.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-07-05 13:43

Holst wrote:

> Sørg for at zoome så tæt på som muligt. Afslører det, vi altid har vidst.

Og hvis man zoomer helt ud, ser man noget nyt.

Månen er ringformet!

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-05 14:12

Jens Axel Søgaard skrev:

> Og hvis man zoomer helt ud, ser man noget nyt.

> Månen er ringformet!

Det er skægt at man har været nødt til at genbruge det samme
billede med de samme kratere (sideværts) på samme måde som,
når man laver tapetbaner, der skal passe sammen i det uendelige.
:·)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-07-05 14:51

Jens Axel Søgaard wrote:
> Holst wrote:
-snip-

> Og hvis man zoomer helt ud, ser man noget nyt.
>
> Månen er ringformet!

Næ, den er sgu' da flad som en pandekage. Det kan enhver sgu' da se.

Stakkels dem, der falder ud over "kanten".

Fra : Jacob Jensen

Dato : 20-07-05 15:02

> Stakkels dem, der falder ud over "kanten".

Hvem? Der har jo aldrig været nogle dér :)

Jacob

Fra : Malte Runz

Dato : 21-07-05 16:23

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> -snip-

> Næ, den er sgu' da flad som en pandekage. Det kan enhver sgu' da se.

I tager begge fejl. Faktisk afslører billedets sideværts-uendelighed, at
Månen er en cylinder eller et rør. Jeg hælder mest til det sidste. Der skal
også være lodret-uendelighed for at Månen kan betegnes som et
(bade)ringformet legeme.

--
Malte Runz

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-07-05 19:05

Malte Runz wrote:

> I tager begge fejl. Faktisk afslører billedets sideværts-uendelighed,
> at Månen er en cylinder eller et rør. Jeg hælder mest til det sidste.

Præcis som Rama.

Fra : Malte Runz

Dato : 22-07-05 16:43

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Præcis som Rama.

Nemlig! Jeg er temmelig sikker på, at det bliver på den måde, vi bliver i
stand til at sprede mennesket, eller hvad der nu bærer rundt på bevidsthed
på det tidspunkt, i universet.

--
Malte Runz

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-05 16:24

Jens Axel Søgaard skrev:

>Og hvis man zoomer helt ud, ser man noget nyt.

>Månen er ringformet!

Ikke nok med det. Man ser en tydelig, gentagen struktur. Månen er
kunstig.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-07-05 16:46

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ikke nok med det. Man ser en tydelig, gentagen struktur.
> Månen er kunstig.

Gemmer datoen 1. april sig i forbindelse med Google-billederne?

Her er et link, som (når man ruller lidt ned), viser nogle af
landingsstederne. Der er meget længere mellem landingsstederne
end på "Google-tapet-billedet".
<
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.bodensee-sternwarte.de/Archiv/AlxB/themen/030727/moon2.jpg&imgrefurl=http://www.bodensee-sternwarte.de/Archiv/AlxB/themen/030727/mond.htm&h=496&w=500&sz=26&tbnid=WUMqntJBYR0J:&tbnh=125&tbnw=127&hl=da&start=13&prev=/images%3Fq%3D%2522Mare%2BImbrium%2522%2B%2522Mare%2BSerenitatis%2522%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Snurrberget

Dato : 22-07-05 12:26

Jens Axel Søgaard wrote:

> I anledning af den første månelanding d.20 juli 1969
> kan man nu muntre sig med kort over månen:
>
> <http://moon.google.com/>

Igen ser vi forsøg på at føre os bag lyset!
Alle VED at den er grøn!

- cep

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 22-07-05 13:44

> Igen ser vi forsøg på at føre os bag lyset!
> Alle VED at den er grøn!

Jeg tror alle vittighederne er brugt og genbrugt nu

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-07-05 16:13

"Jakob Nielsen" <a@b.es> skrev i en meddelelse news:42e0ea28$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg tror alle vittighederne er brugt og genbrugt nu
Er det ikke alvor

Mvh
Martin

Fra : Snurrberget

Dato : 22-07-05 17:13

Jakob Nielsen wrote:

> Jeg tror alle vittighederne er brugt og genbrugt nu

Jeps.
Jeg røg til tasterne uden at læse de andre indlæg.

- cep