Fælles militærøvelse Rusland-Kina er
Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 18-08-05 13:06

Militærøvelsen "Peace Mission 2005" med Rusland og Kina er
startet. Den har blandt andet til formål at demonstrere fælles
militær styrke over for USA.

http://today.reuters.co.uk/news/newsArticle.aspx?type=worldNews&storyID=2005-08-18T042244Z_01_SPI806560_RTRUKOC_0_UK-CHINA-RUSSIA.xml

--
Mogens Michaelsen
Dansk weblog: http://mogmich2.blogspot.com/

Fra : jodem

Dato : 18-08-05 13:22

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Militærøvelsen "Peace Mission 2005" med Rusland og Kina er
> startet. Den har blandt andet til formål at demonstrere fælles
> militær styrke over for USA.

Det er jo helt uforståeligt. Hverken Russere eller Kinesere har jo noget
særligt at miste og burde se frem til den dag, USA tog over.

Fra : Konrad

Dato : 18-08-05 13:48

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Det er jo helt uforståeligt. Hverken Russere eller Kinesere har jo noget
> særligt at miste og burde se frem til den dag, USA tog over.

Og enhver kan jo med det blotte øje se, at "the american way" i et og alt og
i alle facetter er lysår bedre end noget som helst andet, noget som helst
andet land eller enhver anden kultur nogensinde har frembragt - spørg bare
Dr. Phil...

Fra : jodem

Dato : 18-08-05 14:03

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet land eller enhver anden kultur nogensinde har frembragt - spørg bare

Se det i øjnene, sådan er det. Og ikke mindst kineserne burde se frem til at
komme op på et teknologisk og humanitært stade, hvor selv stolene er
elektriske.

Men selv om de også erkendte det, ville de blive skuffede, for USA har kun
fredelige hensigter. Derfor er en sådan øvelse spild af deres i forvejen
knappe ressourcer.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 18-08-05 14:01

jodem wrote:
> "Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo helt uforståeligt. Hverken Russere eller Kinesere har jo noget
> særligt at miste og burde se frem til den dag, USA tog over.

Ja, og overdænge de amerikanske soldater med blomster ligesom
irakerne (?)

Demokrati i Kina vil virkelig være et fremskridt for det
kinesiske folk, men mon ikke også den kinesiske *middelklasse*
vil begynde at stille krav om det?

Fra : Martin Kristensen

Dato : 18-08-05 16:01

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> wrote in message

> Demokrati i Kina vil virkelig være et fremskridt for det
> kinesiske folk, men mon ikke også den kinesiske *middelklasse*
> vil begynde at stille krav om det?

Jeg har indtryk af, at det ligger meget langt fra den østasiatiske
mentalitet at stille krav på den måde. Det handler mere om, at hvis bare man
er som alle andre og falder i et med mængden, så er alt godt. Og når folk så
ovenikøbet bliver indoktrineret med at kommunisme er godt og demokrati er
dumt i skolen, så har det nok lange udsigter.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 18-08-05 20:58

Martin Kristensen wrote:
> [...]
> ovenikøbet bliver indoktrineret med at kommunisme er godt og demokrati er
> dumt i skolen, så har det nok lange udsigter.

Det tror jeg egentlig nok der er noget rigtigt i. Kinesere som de
er flest, har jeg også indtryk af er noget servile overfor dem
der nu lige har magten.

Men demokrati er efter min mening heller ikke kun et spørgsmål om
idealer, men også noget der voksede naturligt frem med det frie
marked og liberalismen. Det er den styreform, der passer bedst
med det økonomiske system. Det udelukker jo ikke, at den frihed
for individer og grupper, der følger af det - også er en værdi i
sig selv.

Derfor mener jeg, at demokrati i Kina bliver mere sandsynligt, jo
mere Kina bliver integreret i verdensmarkedet. Indføring af en
eller anden form for demokrati kan tænkes at få karakter af en
slags "normalisering" i forhold til andre (demokratiske) lande.

Ihvertfald er det tåbeligt at tro, at man kan presse Kina med
militære midler til at indføre "demokrati".

Tåbeligt nok til, at det netop er det Bush & co. kan tænkes at
have på tapetet.

Fra : jodem

Dato : 18-08-05 22:45

> Det tror jeg egentlig nok der er noget rigtigt i. Kinesere som de
> er flest, har jeg også indtryk af er noget servile overfor dem der nu lige
> har magten.

Mao gik jo altså ikke "den lange march" alene, og han var heller ikke alene
om at revolutionere 3000 års kejserstyre og sparke Chang Kai Shek til
Taiwan.

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 19-08-05 05:42

jodem wrote:
> [...]
>>

> Mao gik jo altså ikke "den lange march" alene, og han var heller ikke alene
> om at revolutionere 3000 års kejserstyre og sparke Chang Kai Shek til

Joh... men Maos bevægelse var jo netop også en *massebevægelse*.
Du har selvfølgelig ret i, at kineserne dengang afsatte det
siddende styre med magt/vold. Det kan alle folkeslag jo nok finde
ud af, hvis de er tilstrækkeligt undertrykte.

Men demokrati handler vel blandt andet om at fredeliggøre det
politiske, altså undgå at interessemodsætninger udvikler sig til
voldelige konflikter. Det forudsætter efter min mening nærmest en
høj grad af *individuel* frihed. Derfor er demokrati heller ikke
simpelthen lig med flertallets holdning.