Undskyld. (Vedr. arbejde betaler sig ikke)
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-08-05 07:22

Nu hvor vredesudbrudet over at nogen har belånt sig til en uddannelse - som
sikrer dem i en position i samfundet ud over deres stand, med det klare
sigte ej at betale gælden tilbage - har sat sig, så vil jeg sige undskyld.

Undskyld fordi at arbejde måske / måske ikke kan betale sig.

Ikke udfra det rent økonomiske, men fordi at de gulerødder, som har drevet
mig til ud udøve mit virke, baseret må den baggrund, jeg har og den smule
uddannelse, som jeg har tilladt mig at få, snart forsvinder.

1) Først og fremmest har målet ved at gøre en indsats, været at skabe sig en
smule immunitet overfor centralregeringens påfund. De regulerer rask på
skatteregler og fartgrænser, som dels begrænser ens økonomiske råderum, samt
ens mobilitet og derved muligheden for at finde et arbejde. Der har altid
været tradition for at jo større formue, jo mere kan man tillade sig inden
og uden for lovens rammer. Det er et fornuftigt princip, som blev hamret
fundamental på plads ved dommen i knivstikkeriet på Herlufholm Gods.

I det dalige render jeg ikke rundt og stikker folk med knive, men jeg gør en
ekstraordinær indsats, som det blev ønsket af vores statsminister i den
forrige nytårstale, ved at tilbagelægge strækninger på omend meget kort tid
i min bil. Det har jeg og ligesindende kunne betale sig fra. Det har kunne
betale sig at arbejde og også at gøre en ekstraordinær indsats. Men det
stopper 1. september på grund af klippekort systemet. Hvis man er
pligtopfyldende, så skader det ens jobsituation.

2) Hvad der også stopper 1. september er virksomhedernes evne til at
etablere team-spirit, som det så moderne hedder. Vi har bla. i mit firma
længe arbejdet på at forfine vores ankomstregistering, så vi får billeder af
folk. Vi har før haft et kvarter fredag eftermiddag, hvor vi fik en øl
sammen med vores kollegaer og tilgæld mere eller mindre fik et referat af
hvad der var foregået i ugen løb med kunder / leverandører / opgaver. Nye
kollegaer kunne man så tale med og egentlig finde ud af hvad der gemmer sig
bag initialerne i email-adressen.

Det er slut nu. Ved at afskaffe begrebet promillekørsel bliver der for
farligt for virksomhed at satse på et socialt miljø på arbejdspladserne.
Kendskab til hvilke personer, som har deres gang i virksomheden, må man
erfare via intranet og ankomstregistrerings-systemer. Det sociale aspekt ved
at have et arbejde forsvinder med tiden.

3) Den ultimative gevinst ved at have et arbejde er at kunne gå efterløn.
Det har altid drevet mig og især nu, hvor jeg har nået kulminationen på min
karriere. Der er ikke mere at opnå og opleve af nye ting. Istedet for at se
fremad, skal jeg nu se bagud for sikre mig mod de tiltag, som kan rende mig
ned. De teknologier, som jeg mestrer, dør ud om 5 år. Da al uddannelse
indenfor mit fag handler om at købe sig adgang til del-markeder og disse
delmarkeder ikke har min virksomheds interesse, så kan jeg ikke bede om
uddannelse for virksomheden, idet det så vil være at straffe virksomheden
for at give mig lov til tjene der.

Det er ikke virksomhedens skyld at det samfund, som det betaler dyrt for at
komme til at ligge i, ikke har taget kontrollen over efteruddannelse med det
sigte at blive førende på verdens plan. Faktisk er der så lidt konkurrence
på uddannelsesområdet i mit fag at prisen kun varierer 10-50 kr. på
landsplan, hvilket viser at staten er ligeglad med kartelagtige forhold på
efteruddannelsesområdet og derved også med efteruddannelse i det hele taget.

Tilbage står at jeg med min 39 år, oprindeligt ville have 21 år tilbage af
mit arbejdsliv. Da jeg har haft fuldtidarbejde siden 1986, så ville jeg have
opnået at kunne tjene samfundet i 39 år. Det er lang tid, men hver dag
tæller jeg ned. Men også denne motivation for at gå på arbejde er nu under
angreb.

Når både motivationen til at gøre en ekstra indsats, have sociale kontakter
via arbejdet og efterlønnen forsvinder, hvad er der så tilbage? Er fremtiden
så ikke - når teknologierne gør en arbejdsløs - at rejse til Lolland og
trykke sig indtil pensionen?

Carsten Overgaard

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-08-05 09:48

> [...]
> stopper 1. september på grund af klippekort systemet. Hvis man er
> pligtopfyldende, så skader det ens jobsituation.

Nu behøver en ekstraordinær indsats vel ikke, at man skal bryde loven.
Heller ikke færdselsloven. Så fortsæt du bare med at gøre en ekstraordinær
indsats, selv om det taget lidt længere tid.

> [...]
ved
> at have et arbejde forsvinder med tiden.

Vi holdt også den slags sociale/teamspirit arrangementer på min tildigere
arbejdsplads. Der foregik det bare uden øl - og det virkede fint med
vand/kaffe. Efter min mening bør man helt afskaffe promillekørsel. Hvis den
tilladte promille er 0, behøver man ikke at gå og spekulere på, om man
ligger under eller over grænsen.

> [...]

> landsplan, hvilket viser at staten er ligeglad med kartelagtige forhold på
> efteruddannelsesområdet og derved også med efteruddannelse i det hele

Det må være virksomhedernes ansvar at efteruddanne deres medarbejdere. En
del virksomheder mener, at det må være statens opgave, men hvorfor skal
virksomhederne ikke finansiere deres egen videreudvikling?

> [...]
fremtiden
> så ikke - når teknologierne gør en arbejdsløs - at rejse til Lolland og

Det vil sige, at et dine vigtigste mål med og motivation for dit arbejde, er
at du kan se frem til, at du en dag ikke skal arbejde mere? Måske har du i
virkeligheden valgt det forkerte job. Det kunen jo være, der fandtes et
job - også til dig - hvor du var glad for at komme på arbejde hver dag fordi
du synes at jobbetr er interessant - ikke fordi du ser frem til den dag,
hvor du kan trække dig tilbage.

Jan

Fra : C.Overgaard

Dato : 17-08-05 14:05

"Jan Kronsell" <kronsell(removebeforesend)@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:4302f97d$0$88320$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Heller ikke færdselsloven. Så fortsæt du bare med at gøre en ekstraordinær
> indsats, selv om det taget lidt længere tid.

Der hvor jeg kan byde ind med en ekstraordinær indsats er netop på dette
område. Alt det øvrige med en arbejdstid, som hedder 7.15 - 15.30, ca.
19.30-21.30 via opkobling er bare forventelig i i min branche.

> [...]
> den
> tilladte promille er 0, behøver man ikke at gå og spekulere på, om man

Vi er en hel generation, som har lært måden at hygge sig på ved at se "Huset
på Christianshavn". Der har været en tendens i erhvervslivet med at erstatte
den daglige hygge/team-building med events, hvilket igen har medført et
større antal fysiske skader (brækkede lemmer, forbrandinger, indlæggelse på
den lukkede m.v.) i forbindelse med disse events. Team-building bliver
dermed noget kunstigt noget og ikke en del af arbejdets dagligdag.

> [...]
> del virksomheder mener, at det må være statens opgave, men hvorfor skal
> virksomhederne ikke finansiere deres egen videreudvikling?

Fordi at virksomheden kan vælge at etablere sig et andet sted hvor det
pågældende land tager efteruddannelse alvorligt. Blot fordi at virksomheden
har valgt at lægge sig her i landet og vi dermed har fået lov at tjene der,
skal firmaet ikke straffes for landets manglende evner til at sikre
kvalificeret arbejdskraft. Alle aktiver bliver jo slidt over en årrække.
Tæller man medarbejderne som et aktiv for et firma, må det samme gælde for
dem. Virksomheden anskaffer dem, bruger dem og når reparationerne overstiger
omkostninger ved en ny medarbejderenhed, så er det udskiftningstid.
Medarbejdere i Danmark er hundedyre, for der omkostninger forbundet med en
medarbejder, som ej står på lønsedlen. At bekoste efteruddannelse er næsten
for meget, medmindre at det i virkeligheden går ud på at købe sig ind på et
markedet, hvilket jeg selv har været involveret i. Se

> [...]
> fordi
> du synes at jobbetr er interessant - ikke fordi du ser frem til den dag,

Nu beskæftiger jeg mig nu engang med mit fag, som der i de næste 5 år er
efterspørgsel efter. Da jeg tog denne uddannelse, var jeg ung og brugte
meget tid på at blive en af de bedste. Flere af mine kollegaer, som forsøgte
at gå med, faldt døde om eller begik selvmord. I 80'erne havde vi faktisk et
år, hvor 2 personer faldt fra ud af en styrke på 10 personer. Det var en høj
pris, men også en rimelig pris, da produktet senere blev købt for af
Microsoft for 11 milliarder, hvilket gavnede landet. (Jeg var beskæftiget et
led ude i kæden, så jeg fik ikke nogen af pengene - desværre).

Opgraderingen af de sidste 2 Windows-versioner med en 70-timers arbejdsuge
over et par måneder har desværre givet mig nogle fysiske skader på
forskellige led og et uheld i tjenesten har også givet mig en permanent
hovedpine (http://www.center-validering.dk/Ettrafikuheld.htm). Jeg er ikke
sikker på at mit helbred levner mig mulighed for en karriere i en ny
branche. Desuden er jeg faktisk glad for mit arbejde, hvor jeg i mangel af
nye - nyder respekt for fortidens bedrifter, omend det ikke varer så mange
år endnu. Så jeg bliver nok siddende og nyder den position i samfundet, som
min titel giver.

Selvom at jeg ser frem imod pensionen, betyder det ikke at jeg ikke kan se
tilbage på et langt og mættet liv. Det eneste at jeg savner idag er de
gyldne dage tilbage i 80'erne, hvor jeg var chef i en butik. En hurtig
bevægelse og personalet tabte hvad de måtte have i hænderne af frygt for
hvad der derefter skulle ske. Det var tider, men dem vil jeg se tilbage på,
imens at jeg venter lidt mere end 21 år på pensionen alt efter hvad vores
politikere kan pine os med.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 17-08-05 15:59

Snip en masse selvmedlidenhed.

Kære Carsten.
Sælg dit firma, du egner dig ikke til at drive noget som helst der kræver
den mindste smule omstilling eller parathed.
Gåpåmod....jaeh...
Fri os for dine små naragtige beklagelser og pas dine ting eller giv op.

Mvh
Michael

Fra : Henri Gath

Dato : 17-08-05 17:48

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gåpåmod....jaeh...
> Fri os for dine små naragtige beklagelser og pas dine ting eller giv op.

Kan du tale ordentligt til voksne mennesker, din bums! Gå du hen til dine
halalvenner, pikspiller

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 17-08-05 17:58

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du tale ordentligt til voksne mennesker, din bums! Gå du hen til dine
> halalvenner, pikspiller
Helt ærligt, Henri.
Syntes du ikke, at der bør være en bundgrænse for det ævl du lukker ud?
Hvor gammel er du?

Michael

Fra : Henri Gath

Dato : 17-08-05 18:08

> Helt ærligt, Henri.
> Syntes du ikke, at der bør være en bundgrænse for det ævl du lukker ud?
> Hvor gammel er du?

Jeg synes faktisk, scumbag, at det svar du giver manden er nedladende og
uforskammet........det burde du tænke over, du som er så stor en humanist..

Fra : Trunte

Dato : 17-08-05 18:18

> [...]
>
> "Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du tale ordentligt til voksne mennesker, din bums! Gå du hen til dine

...kom det fra gattet, der jo altid taler pænt.
Trunte