|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | "Drabet"  kommentarer -spoilers- Fra : Mark Jensen
 | 
 Dato :  26-08-05 20:35
 | 
 |  | Jeg har netop set filmen i dag, og håber lidt at de fantastiske
 skribenter herinde måske kan hjælpe lidt med filmens budskab og
 kommentarer til handlingen for at få tingene helt på plads.
 
 Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?
 
 Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
 hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
 ulykke?
 
 Hvad synes I om filmen. Jeg synes det var en meget interessant film,
 som jeg stadig skal bearbejde lidt. Hovedpersonen Carsten var meget
 venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
 sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bo Warming (28-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Warming
 | 
 Dato :  28-08-05 01:39
 | 
 |  | "Mark Jensen" <jesperj@it.dk> wrote in message
 news:mbrug1hiotipdm2t246cq1708qp7ofai4u@4ax.com...
 > Jeg har netop set filmen i dag, og håber lidt at de fantastiske
 > skribenter herinde måske kan hjælpe lidt med filmens budskab og
 > kommentarer til handlingen for at få tingene helt på plads.
 >
 > Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?
 >
 > Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
 > hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
 > ulykke?
 >
 > Hvad synes I om filmen. Jeg synes det var en meget interessant film,
 > som jeg stadig skal bearbejde lidt. Hovedpersonen Carsten var meget
 > venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
 > sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?
 
 Når statens domstole lader mordere slippe for mordstraf, er det naturligt at
 der bekostes statsfilm der gør sådanne mordere og medskyldige til ædle
 idealister - og at anmelderne opreklamerer den vildt, som om lejesoldaten
 Per Fly var en stor kunstner, der havde noget nyt og selvstændigt på hjerte.
 Jesper Christensen er dygtig og var god i Bænken og  god her - men dansk
 film er som DDR-propagandafilm
 
 (Dog så jeg engang i ØstBerliin HCAndersen filmatisering der overgik alt fra
 DR og TV2)
 
 Lad markedet afgøre hvilke film der laves - som da BahsBalling satte
 Olsen-banden på skinner og da Dirch Passer film opstod
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kong Kent (28-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kong Kent
 | 
 Dato :  28-08-05 21:54
 | 
 |  | > Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?
 
 Aner det ikke. Skyldfølelse måske? Jeg er ikke den store 'tyder', så jeg
 nød bare filmen for dens fine skuespil.
 
 > Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
 > hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
 > ulykke?
 
 Som sagt: Det er jeg for dum til at kunne indse. Når nogen forklarer mig
 det vil jeg uden tvivl sige "Nåh ja, det er sådan det skal forstås.",
 men p.t. ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. Han fik jo
 tydeligvis dårlig samvittighed over at han havde fået Pil til at holde
 tæt... så det er nok ikke helt tosset det du har fat i.
 
 > Hvad synes I om filmen. Jeg synes det var en meget interessant film,
 > som jeg stadig skal bearbejde lidt. Hovedpersonen Carsten var meget
 > venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
 > sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?
 
 Jeg synes han spiller fantastisk! Rigtig godt. Det gør Charlotte Fich
 saftsuseme også. De bærer filmen rigtig flot. Hende der spiller Pil
 (Beate Bille?) er også ret god, men det er utvivlsomt Christensen og
 Fich der gør filmen seværdig, også selvom Fich kun har ganske få roller
 formår hun alligevel at gøre hendes karakter utroligt mindeværdig. Flot,
 flot, flot.
 
 Jeg er faktisk enig med anmelderne i, at filmen er et godt stykke over
 middel. Langt bedre end både Bænken og Arven. Filmen er stærk og barsk
 på det følelsesmæssige plan synes jeg.
 
 mvh
 
 Kent.
 
 
 |  |  | 
  Bo Warming (30-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Warming
 | 
 Dato :  30-08-05 02:03
 | 
 |  | "Kong Kent" <notvalid@doh.com> wrote in message
 news:4312242c$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?
 >
 > Aner det ikke. Skyldfølelse måske? Jeg er ikke den store 'tyder', så jeg
 > nød bare filmen for dens fine skuespil.
 >
 >> Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
 >> hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
 >> ulykke?
 >
 > Som sagt: Det er jeg for dum til at kunne indse. Når nogen forklarer mig
 > det vil jeg uden tvivl sige "Nåh ja, det er sådan det skal forstås.",
 
 Igamle dage købtes program, der var facitliste
 
 > men p.t. ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. Han fik jo
 > tydeligvis dårlig samvittighed over at han havde fået Pil til at holde
 > tæt... så det er nok ikke helt tosset det du har fat i.
 >
 >> Hvad synes I om filmen. Jeg synes det var en meget interessant film,
 >> som jeg stadig skal bearbejde lidt. Hovedpersonen Carsten var meget
 >> venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
 >> sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?
 >
 > Jeg synes han spiller fantastisk! Rigtig godt. Det gør Charlotte Fich
 > saftsuseme også. De bærer filmen rigtig flot.
 
 Den analoge tyske autonom-terroristfilm "The Educators" bæres også af  en
 kvinde, der ikke er specielt sexet
 
 Den film er også en IK-test, og min søn troede, at filmens gamle
 ex-terrorist angav de unge til politiet, men den snu og Goethe-belæste læge,
 som  jeg så filmen sammen med,  løste gåden og indså, at politiet blev
 narret til et forkert sted. Når man ikke er skarp til disse IK-tests, er det
 godt med spoilere på dk.kultur.film.
 
 Film der har sympati for terrorister, er jeg betænkelig ved - men man må
 studere synden for at bekæmpe den.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bo Warming (07-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Warming
 | 
 Dato :  07-09-05 14:20
 | 
 |  | "Kong Kent" <notvalid@doh.com> wrote in message
 news:4312242c$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?
 >
 > Aner det ikke. Skyldfølelse måske? Jeg er ikke den store 'tyder', så jeg
 > nød bare filmen for dens fine skuespil.
 
 At terrorist-tilhængere er livsløgnere, blev slået fast, ja.
 
 >> Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
 >> hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
 >> ulykke?
 >
 > Som sagt: Det er jeg for dum til at kunne indse.
 
 Jeg har sjældent set en film der gentog sig og smagte på sig selv og
 følelsespornoede med product placement jvf Simon Spies
 "det er bedre at græde i en Mercedes end i en bus"
 
 > Jeg er faktisk enig med anmelderne i, at filmen er et godt stykke over
 > middel. Langt bedre end både Bænken og Arven. Filmen er stærk og barsk på
 > det følelsesmæssige plan synes jeg.
 
 Bænken var mere realistisk. At konen til den dræbte betjent begår selvmord,
 FORDI DET IKKE AFKLARES
 H V E M
 af "Blekingegadebanden" der var mest ansvarlig for mordet, var typisk
 Hollywoodsk og Ekstrabladsk HÆVNOPREKLAMERING. Pårørende er sgu ret
 ligeglade - de ved at der ikke straffes forebyggende nok, og at de kan møde
 morderen på udgang
 
 CENTRALT I FILMEN og politisk og psykologisk overbevisende var at mordersken
 var drevet af rastløshed og handlede for at handle - og ikke blot ville
 elskes som den ligeledes initiativrige pige i den langt bedre terror-film
 "The Educators" der stadig går i Grand.
 
 I porno skal pigen være kvindesagsaktiv og tage initiativet og det skal
 skønheden altså også i terrorist-drama.
 
 Som altid falder budskaberne over hinandens ben i danske film.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian P (28-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  28-08-05 22:26
 | 
 |  | Mark Jensen wrote:
 > Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?
 
 Det virker på mig som om Jesper Christensens sky-diving i begndelsen,
 midten og slutningen er hæftet på for at løfte filmen op fra
 socialrealisme til noget 'større'. Problemet er så bare, at
 svævesekvenserne, uanset hvordan man vender og drejer dem, forekommer
 påklistrede.
 
 > Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
 > hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
 > ulykke?
 
 Jeg tror, metaforikken udspringer af, at det jo er en slags moralsk
 fabel, der fortælles. Filmen handler om at sige sandheden - uanset
 omkostningerne. Jesper C's figur, Carsten, ender med at indse
 nødvendigheden af at gøre "det gode", men først på et tidspunkt,
 hvor det er for sent og hvor katastrofen allerede er sket (som en
 direkte konsekvens af, at han gentagne gange har tvunget sin kæreste
 til at fortie sandheden & er gået imellem hende og Charlotte Fichs
 figur for at fornægte hende sandheden om mandens død). Hans valg
 kommer til at koste ham et kærlighedsforhold, et selvmord, hans egen
 selvrespekt plus det løse (et ægteskab, forholdet til hans søn,
 jobbet). Vi har altså at gøre med en ironisk slutning, hvor
 operationen lykkedes, men patienten døde. Men da Carsten trods alt
 nåede til en form for erkendelse af "det Gode", tror jeg, at
 filmskaberne har ønsket at "løfte det op" på denne ekstremt
 konstruerede måde.
 
 > Hvad synes I om filmen. Jeg synes det var en meget interessant film,
 > som jeg stadig skal bearbejde lidt. Hovedpersonen Carsten var meget
 > venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
 > sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?
 
 Jeg synes det er en interessant film, der desværre ikke helt ved hvad
 den vil og som derfor forvirrer mig mere end den giver mig noget med
 hjem.
 
 
 
 |  |  | 
  Bo Warming (30-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Warming
 | 
 Dato :  30-08-05 02:13
 | 
 |  | "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
 news:1125264363.492936.318320@g49g2000cwa.googlegroups.com...
 Mark Jensen wrote:
 > Hvordan skal slutningen eksempelvis fortolkes?
 
 Det virker på mig som om Jesper Christensens sky-diving i begndelsen,
 midten og slutningen er hæftet på for at løfte filmen op fra
 socialrealisme til noget 'større'. Problemet er så bare, at
 svævesekvenserne, uanset hvordan man vender og drejer dem, forekommer
 påklistrede.
 
 > Er drømmen om hans dragefly(eller hvad det hedder)-styrt et metafor på
 > hans eget liv, der også er "gået ild i" og tvinger ham i bundløs
 > ulykke?
 
 Jeg tror, metaforikken udspringer af, at det jo er en slags moralsk
 fabel, der fortælles. Filmen handler om at sige sandheden - uanset
 omkostningerne. Jesper C's figur, Carsten, ender med at indse
 nødvendigheden af at gøre "det gode", men først på et tidspunkt,
 hvor det er for sent og hvor katastrofen allerede er sket (som en
 direkte konsekvens af, at han gentagne gange har tvunget sin kæreste
 til at fortie sandheden & er gået imellem hende og Charlotte Fichs
 figur for at fornægte hende sandheden om mandens død). Hans valg
 kommer til at koste ham et kærlighedsforhold, et selvmord, hans egen
 selvrespekt plus det løse (et ægteskab, forholdet til hans søn,
 jobbet). Vi har altså at gøre med en ironisk slutning, hvor
 operationen lykkedes, men patienten døde. Men da Carsten trods alt
 nåede til en form for erkendelse af "det Gode", tror jeg, at
 filmskaberne har ønsket at "løfte det op" på denne ekstremt
 konstruerede måde.
 
 > Hvad synes I om filmen. Jeg synes det var en meget interessant film,
 > som jeg stadig skal bearbejde lidt. Hovedpersonen Carsten var meget
 > venstre-ideologisk - ændrer han opfattelse siden han ændrer sig til
 > sidst? Er der en "morale" imod ideoligisk fanatisme`?
 
 Jeg synes det er en interessant film, der desværre ikke helt ved hvad
 den vil og som derfor forvirrer mig mere end den giver mig noget med
 hjem.
 
 Skal en film "vide hvad den vil"?
 Georg Brandes mente at kunst skal sætte problemer til debat.
 Film skal ud til mange, og søger vel netop at balancere mellem højre og
 venstre synspunkter, så den er egnet case study og virkeligheds-strejflys
 for både ung og gammel., bybo og arbejdsløs, DF og SF...
 
 Min formel hedder størst-mulig-lykke-for-flest
 set over de næste tre generationer.
 
 At ofre uskyldige liv ved selvmordsbombe, fordi en revolution så måske vil
 gavne næste generation, tror jeg ikke på. Og er det ikke hvad DK importerer
 p.t. via familiesammenføringer?
 
 Blekingegadebande, nejtak. Slapt politi, nejtak - se tråde om brosten jeg
 fik gennem ruden ind til hvor min kone og jeg sov i forgårs nat, på
 dk.politik
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian P (07-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  07-09-05 21:55
 | 
 |  | 
 Hey, er der andre, som har fået set Drabet og har en mening om den? ;)
 
 
 
 |  |  | 
  Bo Warming (11-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Warming
 | 
 Dato :  11-09-05 10:27
 | 
 |  | "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
 news:1126126491.020685.216420@g43g2000cwa.googlegroups.com...
 
 Hey, er der andre, som har fået set Drabet og har en mening om den? ;)
 
 BW: Tror nogen at politi er instrueret i at være kanonføde/ulykkesfugl.
 
 Han skulle skyde dækkene på bilen og råbe terroristerne op fra dækning.Så
 snart de har set at han har pistol, skal han da ikke blive stående og råbe
 kør-mig-ned.
 
 Er filmen realistisk vedr andet end at gymnasielærere er samfundsskadelige
 og autonomtyper ønsker handling-for-handlingens skyld, og er ligeglade med
 andre mennesker incl ulandenes.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |