Hvor købes bøjer?
Fra : Frandsen

Dato : 06-09-05 08:45

Hej i gruppen

Jeg har en del garn og ruser liggende, som jeg godt kunne tænke mig at
prøve. Er der nogen der ved, hvor jeg kan købe færdiglavede bøjer med flag,
reflekser og blybelastning osv. - klar lige til at sætte mit navneskilt på?
Helst på Sjælland.

Fra : Kuspor

Dato : 06-09-05 13:41

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> flag,
> reflekser og blybelastning osv. - klar lige til at sætte mit navneskilt

Garnfiskere hører vist ikke hjemme her!!!!!

Fra : Christian jacobsen

Dato : 06-09-05 14:05

Hvem siger at garnfiskeri ikke er lystfiskeri??
Bøjer kan iøvrigt købes hos BRAG i sønderborg

Fra : Frandsen

Dato : 06-09-05 14:37

"Christian jacobsen" <cjac@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem siger at garnfiskeri ikke er lystfiskeri??
> Bøjer kan iøvrigt købes hos BRAG i sønderborg

Argh, der kørte jeg igennem i sidste uge. Det er dog for langt væk, til at
jeg lige smutter forbi, og det ser ikke ud til, at de har en online-butik.

Fra : Brian Lagoni

Dato : 06-09-05 14:13

Tjek på www.haraldnyborg.dk De har vidst også noget garn halløj

Brian

Fra : Frandsen

Dato : 06-09-05 14:24

"Brian Lagoni" <Brian@billigtgrej.dk> skrev i en meddelelse
> Tjek på www.haraldnyborg.dk De har vidst også noget garn halløj

De har desværre ikke bøjerne. Garn og ruser har jeg selv. De fulgte med en
jolle, som min bror og jeg købte.

Fra : Frandsen

Dato : 06-09-05 14:30

"Kuspor" <kuspor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Garnfiskere hører vist ikke hjemme her!!!!!

Nåh, og hvor i fundatsen begrunder du dette?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-09-05 14:40

Frandsen wrote:

> Nåh, og hvor i fundatsen begrunder du dette?

Tja... redskabsfiskeri og fritidsfiskeri falder ikke ind under
begreberne lyst- og sportsfiskeri, så den type indlæg hører hjemme i

Tag et kig på Fiskeridirektoratets hjemmeside, de skelner helt
klart imellem lystfiskere, fritidsfiskere, bierhvervsfiskere og
erhvervsfiskere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-09-05 14:38

Kuspor wrote:

> Garnfiskere hører vist ikke hjemme her!!!!!

Enig - redskabsfiskeri og fritidsfiskeri er ikke lyst- og
sportsfiskeri, så deres indlæg hører hjemme i news:dk.fritid

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frandsen

Dato : 06-09-05 15:51

> Enig - redskabsfiskeri og fritidsfiskeri er ikke lyst- og
> sportsfiskeri, så deres indlæg hører hjemme i news:dk.fritid

Det er jeg ikke enig i. En lystfisker er en person der dyrker fiskeri som
hobby. Fisketegn skelner mellem lette håndredskaber og redskaber som garn,
ruser og kroge der fisker passivt.

Beskrivelsen er: On-line konference for lystfiskere.

Jeg dyrker mit fiskeri som hobby, så det gør mig til en lystfisker. Jeg har
en tilladelse til at bruger yderligere redskaber. I øvrigt er al slags
fiskeri redskabsfiskeri, hvis man da ikke forsøger at fange fisk med
fingrene. En "fritidsfisker" er også en lystfisker.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-09-05 16:14

Frandsen wrote:

> [...]
> fiskeri redskabsfiskeri, hvis man da ikke forsøger at fange fisk med
> fingrene. En "fritidsfisker" er også en lystfisker.

For mig at se, så er der væssentlig forskel på lystfiskeri, hvor
fiskeren aktivt skal foretage sig noget for at han fisker, og så
fritidsfiskeri med selvfangende redskaber.

Der har jo gennem årene været uendlig mange konflikter mellem
lystfiskere og fritidsfiskere, så jeg er enig med de lystfiskere,
der har den holdning, at fritidsfiskere ikke er velsete i denne gruppe.

Og jeg forstår ikke, at fritidsfiskerne ikke for længst har sørget
for at få oprettet deres egen nyhedsgruppe, men da lystfiskerne ugør
flertallet i denne gruppe, så kunne det være, at vi skal foreslå en
fundatsændring, der præciserer, at fritidsfisker-emner er uønskede
her i lystfiskergruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kent Hald

Dato : 06-09-05 17:58

Fiskekroge er skam også selvfangende redskaber, altså ikke så kaldte aktive
redskaber.
Der er da mange som sætter flere hundrede kroge, ja tusinde. Derefter tager
man
hjen og ser fjernsyn får en god nats søvn. Og næste dag røgter man krogene.
Hvordan skal det katagoriseres? Er det sportsfiskeri når der er tale om
kroge?

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-09-05 18:54

Kent Hald wrote:

> Derefter tager man hjen og ser fjernsyn får en god nats søvn. Og
> næste dag røgter man krogene.

Ja netop... og det er jo netop hele forskellen på lystfiskeri og
redskabsfiskeri, lystfiskere dyrker naturoplevelsen samtidigt med
deres fiskeri.

For fritidsfiskeren der anvender selvfiskende redskaber, er det
derimod udbyttet der er det primære, og det skal helst sikres på den
mest effektive og maglige måde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian jacobsen

Dato : 07-09-05 07:13

Og du er stadig den mest bedre vidwende og arrogante stodder der har patent
på hvad der er lyst og hvad der ialtfald ikke er lystfiskeri. Der var ellers
så fredeligt det tidsrum hvor du var i jobtræning.

Fra : Frandsen

Dato : 07-09-05 09:28

> [...]
>
> For fritidsfiskeren der anvender selvfiskende redskaber, er det
> derimod udbyttet der er det primære, og det skal helst sikres på den

Det er så din mening. Her er et andet bud:
Lystfiskeren er en person, der sniger sig ind på privat fiskevand. Graver
efter orm, nedtramper beplantning og nedhugger/brækker grene af, udsætter
syge fisk, fjerner fisk, smider line, kroge og affald omkring sig, tager
fisk under mindstemål i fredingstiden, går amok i en blodrus, og tager 100
hornfisk eller makreller med hjem, og hvis der er sild så tager hun 300 med
hjem. På en buletur tager vedkommende gerne 10 målertorsk hvis det kan lade
sig gøre, uanset om vedkommende kan spise 100 kg torsk i nær fremtid.

Fritidsfiskeren er den person, der har en lille jolle, som holder af at
pusle om den og sine redskaber. Ser frem til at sejle ud på fjorden og
opleve et storslået sceneri og bare nyde naturoplevelsen, sætte en rejeruse,
så han kan fange lidt agn, så han kan tage børnene ud til en dejlig dag med
fladfiskeri, mens de ser forskellige fugle på vandet, vandmænd og brandmænd
og hvis man er heldig også nogle marsvin.

Fra : Frandsen

Dato : 07-09-05 09:10

> For mig at se, så er der væssentlig forskel på lystfiskeri, hvor
> fiskeren aktivt skal foretage sig noget for at han fisker, og så
> fritidsfiskeri med selvfangende redskaber.

For mig at se, er der også en væsentlig forskel på en fluefisker, og så én
der er på bulefiskeri med 500 gr. pirk. Der bliver fokuseret meget på selve
metoden til at fange fisk, men vi har alle sammen fiskeriet som en hobby. At
man så har "selvfangende redskaber", så bliver man klasificeret som
fritidsfisker. En hobby er ny også noget man bedriver i sin fritid.

> Der har jo gennem årene været uendlig mange konflikter mellem
> lystfiskere og fritidsfiskere, så jeg er enig med de lystfiskere,
> der har den holdning, at fritidsfiskere ikke er velsete i denne gruppe.

Ja, det er rigtigt. Konflikten består i forskellen af redskaber, og at man
har indtryk af, at der findes mange selvfangende redskaber der står
ulovligt, og spærer for "lystfiskerens" redskaber. Jeg spurgte, om der var
nogen der viste, hvor man kunne købe flagbøjer, og da dette er en
fritidsfisker-rekvisit, så kom der også hurtigt en "konflikt". Hvad nu, hvis
jeg havde spurgt, om der var nogen der vidste, hvor jeg kunne købe nogle
åle-kroge? Jeg kunne forestiller mig følgende svar: "well, hvis du er
fritidsfiskeri og skal bruge dem til en langline, så kan du godt fise af (og
den høflige henviser til dk.fritid), men hvis du skal ud at bundmede en
aften, så prøv nede i butikken på hjørnet af ...."

> Og jeg forstår ikke, at fritidsfiskerne ikke for længst har sørget
> for at få oprettet deres egen nyhedsgruppe,

Ja, det er ret interessant, men de har åbenbart ikke haft behovet

> men da lystfiskerne ugør
> flertallet i denne gruppe, så kunne det være, at vi skal foreslå en
> fundatsændring, der præciserer, at fritidsfisker-emner er uønskede
> her i lystfiskergruppen...

Det er fint nok med mig. Nu da du fokuserer så meget på metode/redskaber, så
går jeg ud fra, at du heller ikke ser, at man diskuterer trolling-fiskeri?
Det er da selvfangede redskab der gør noget - det er da vist ikke "ægte"
lystfiskeri

Måske man i fundatsen skulle definere, hvad men mener med lystfiskeri. Det
kunne være en person, som ikke sviner i naturen, altid har sit fisketegn i
orden, altid overholder mindstemål, fredningstider- og steder, altid står
med sin stang i hånden, og kroger fisken fisken med modhug - da det jo skal
være et aktivt ikke-selvfangende-redskab.

Fra : Kent Hald

Dato : 07-09-05 12:49

> [...]

skal
> være et aktivt ikke-selvfangende-redskab.

For mig at se, er der ikke meget forskel på trolling fiskeri og en kutter,
der fisker med vod eller trawl.
I begge tilfælde er det selvfangende redskaber trukket efter båd.
Prøv at fiske med snurrevod med en robåd, der foregår alt med håndkraft,
det kan bestemt ikke kaldes mageligt eller selvfangende, det er hårdt
arbejde.

KH

Fra : Christian jacobsen

Dato : 08-09-05 05:28

Og jeg mener stadigvæk at man selv bestemmer om man er lyst eller
fritidsfisker , og uden at nogen behøver at sætte en i bås fordi man bruger
et enkelt garn eller en ruse en gang imellem , for det aktive fiskeri som
det skal være for at kalde sig lystfisker ,hænger vel heller ikke sammen med
de mange der sider i klapstolen og kigger til de to til tre stænger med
bobleflåd og sildestykker , som nogle lystfiskere ynder at bruge når tiden
er til hornbasser, men det er vel en anden historie..

Fra : Frandsen

Dato : 08-09-05 09:30

> [...]
> Prøv at fiske med snurrevod med en robåd, der foregår alt med håndkraft,
> det kan bestemt ikke kaldes mageligt eller selvfangende, det er hårdt

Det kunne jeg rigtig godt tænke mig. Jeg så engang en gut der slæbte sådan
et efter sin robåd. I min søgen efter flagbøjer på nettet, har jeg også
kigget efter diverse garn/ruser, og i den forbindelse søgte jeg også efter
snurrevod, håndvod og ålehåndvod, men jeg kunne ikke finde noget med vod.

Fra : Leif Nielsen

Dato : 06-09-05 19:59

Prøv at se på www.daconet.dk der kan du bestille on-line

Leif

Fra : Frandsen

Dato : 07-09-05 09:30

"Leif Nielsen" <leifREMOVE@popx.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at se på www.daconet.dk der kan du bestille on-line

Tak for tippet. Jeg fandt selv daconet, da jeg søgte på nettet senere på
dagen. Forretninger på Sjælland er der ikke mange af, eller også er de bare
ikke på nettet.

Fra : Leif Nielsen

Dato : 08-09-05 08:21

De kan anbefales , jeg handler selv med dem da jeg også fisker med garn og
ruser samtidig med jeg også nyder at fiske med stang . Det lyder godt nok
som om nogle fra gruppen ikke mener at disse to ting er forenelige , men jeg
synes det går ude mærket . Mit største problem er til gengæld de lystfiskere
der ikke kender reglerne om hvor tæt man må fiske på faststående redskaber
og her tænker jeg specielt på ruser. Det er ofte jeg oplever at ruser enten
er trådt i stykker , at der sidder blink i , de er skåret i stykker eller
hevet på land , dette kan jeg ku tolke som dumhed eller uvidenhed

Leif

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 07-09-05 16:57

http://www.daconet.dk/da/