Pirk til torskefiskeri
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 01-09-05 08:07

Hej gruppe !!

Hvilke erfaringer har i vedr. pirke til torskefiskeri fra båd ?

Hvor store ? Hvilæke farver ? Hvilket fabrikat ?, eller er det stort
set ligegyldigt, hvad man vælger ?

Mvh.:
Hans

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-09-05 09:46

Hans Mikkelsen skrev:
> Hvor store ? Hvilæke farver ? Hvilket fabrikat ?, eller er det stort
> set ligegyldigt, hvad man vælger ?

Jeg har altid synes at forkromede virked
bedst. Størrelsen og faconen afhænger af,
hvor man fisker; Strøm, dybde etc. Og om
det er hæve/sænke- eller kastefiskeri.
Personligt bruger jeg 100 - 125 gr til
kastefiskeri.

Peter Schrøder

Fra : Mette P.

Dato : 01-09-05 16:53

"Hans Mikkelsen (slet XXC6B)" <bkfoto3@XXC6Bmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilke erfaringer har i vedr. pirke til torskefiskeri fra båd ?
>
> Hvor store ? Hvilæke farver ? Hvilket fabrikat ?, eller er det stort

De dyreste er klart de bedste. Lad være med at stå og fedte med nogle til
sølle 50.- stykket, men gå efter guldet.

God tur;)

Fra : Kent Hald

Dato : 01-09-05 21:13

> "Hans Mikkelsen (slet XXC6B)" <bkfoto3@XXC6Bmail.dk> skrev i en
meddelelse

Det vigtigtste er nok at købe nogle, der ikke ruster.
Selv bruger jeg nogle lavet af rustfrit rundjern, som er
skåret i smig i enderne og boret huller til springringe.
Og de klarer sig bedre end flere slags købte.

Mvh:
KH

Fra : *** Calle ***

Dato : 01-09-05 21:41

Kent Hald wrote:

> Det vigtigtste er nok at købe nogle, der ikke ruster.
> Selv bruger jeg nogle lavet af rustfrit rundjern, som er
> skåret i smig i enderne og boret huller til springringe.
> Og de klarer sig bedre end flere slags købte.

hvilke mål / vinkler bruger du?
--
*** Calle ***

Fra : Kent Hald

Dato : 01-09-05 23:45

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> hvilke mål / vinkler bruger du?
> --
> *** Calle ***

Jeg bruger 20-25 mm rustfrit med en længde på ca. 20 cm..
Vinklen i krogenden er ca. 30 grader, så en springring kan monteres.
Vinklen i toppen er mere spids, så vægten er i bunden.
Man kan jo somme tider finde nogle rester rustfrit (ikke nødvendigvis
rundt),
som man kan få for få kroner.
Jeg kender nogle erhvervsfiskere, de lavede pirke af nogle stykker vandrør,
som de fyldte med bly, og de har fanget kassevis af torsk,uden stang
bare en snor og de bare næver, og de skal jo leve af det.

--KH--

Fra : *** Calle ***

Dato : 02-09-05 14:22

Kent Hald wrote:
> [...]
> Vinklen i toppen er mere spids, så vægten er i bunden.
> Man kan jo somme tider finde nogle rester rustfrit (ikke nødvendigvis
ved du nogenlunde hvad de vejer i den dimension, de kan da ikke være helt
lette

--
*** Calle ***

Fra : Kent Hald

Dato : 02-09-05 16:12

> ved du nogenlunde hvad de vejer i den dimension, de kan da ikke være helt
> lette

16 mm. tyk 18 cm lang 250 gram
20 mm tyk 20 cm lang 400 gram.

KH

Fra : *** Calle ***

Dato : 02-09-05 17:55

Kent Hald wrote:

> 16 mm. tyk 18 cm lang 250 gram
> 20 mm tyk 20 cm lang 400 gram.

ok

Jeg ønsker nogen på henholdsvis 100g og 150g, så jeg skal vel ned på noget
12-14mm, og så lidt kortere.
--
*** Calle ***

Fra : Kent Hald

Dato : 02-09-05 19:01

> ok
>
> Jeg ønsker nogen på henholdsvis 100g og 150g, så jeg skal vel ned på noget
> [...]
Prøv 14 - 16 mm.. og 15 cm lang,
jeg har haft stor glæde af 200 g. pirke på lavt vand ca. 8 m.

KH

Fra : Søren Nielsen

Dato : 02-09-05 08:22

I plumret vand har jeg haft stor succes med en sort/gul kombination ...
min erfaring siger mig at det handler mere om kontraster end form ved
dessideret pirkefiskeri

Hvis du "dyrker" kastefiskeri efter torsk fra båd er jensen's 60g pirk
min favorit - farver som grøn/sort og gul/orange har jeg skovlet mange
fisk ind med på storebælt ;)

Men ... faktisk tager jeg stadig de fleste fisk på min ophænger ... ikke
nogen gummidyr til mig - men en farverig flue på en seriøs krog ;)

Mvh
Søren

Fra : Morten G. Jensen

Dato : 02-09-05 18:46

Røde, grønne og gule er absolut at foretrække. Køb de billigste du kan
finde og mal dem med epoxy lak (sika 162) og de holder evigt, du behøver
ikke en gang at skylde dem når du kommer hjem.

MGJ