Helt nybegynder med båd!
Fra : Per

Dato : 27-08-05 16:17

Hej NG!

Jeg er helt ny inden for lystfiskeri, så jeg beklager hvis jeg spørger
dumt/uvidende.

Jeg har netop fået mig en lille båd og vil derfor til at fiske fra den. Det
vil foregå i Øresund ud for Amager.

Jeg vil gerne fange Makrel, Torsk og Hornfisk, som jeg kan forstå er det
nemmeste i det område.

Men hvad skal jeg bruge af krog udstyr - er det nok med forfang og blink?

Bruger man mading til den slags fisk?

Skal man bare pirke eller hvad det hedder?

Hvis jeg gerne vil fange en Ørred - kan man det i det område? - Hvad med
udstyr.

Og så en sidste ting - jeg har fået fortalt, at man ikke behøver fisketegn
for at fiske fra en båd er det korrekt?

På forhånd tak.
--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Spangkuk

Dato : 27-08-05 18:15

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> Jeg vil gerne fange Makrel, Torsk og Hornfisk, som jeg kan forstå er det
> nemmeste i det område.
>
> Men hvad skal jeg bruge af krog udstyr - er det nok med forfang og blink?

Makrel fiskes på 6-8 meters dybde med eks. en lille pirk
og makrelforfang, eller flåd med sild. (kan være lidt bøvlet),
bruger selv udelukkende pirk/forfang.

Torsk kan fanges på bunden med forfang og orm eller
pirk. Forfang/orm er det mest behagelige - der sidder du
bare og feder den i båden imens ormen gør arbejdet

Hornfisk jager HELT oppe i overfladen, og tages lettest
med et 18 grams blankt blink der spinnes HURTIGT ind,
eller som jeg plejer, kast ud og tøf afsted, gerne hurtigt. Det
kaldes at "dørge". Det bedste er at dørge ret ud fra kysten,
og når du finder hornfisken, dørger du frem og tilbage +/- 300 m.

> Bruger man mading til den slags fisk?

Mja, nogle tager bl.a. makrel med en strimmel sild på
et flåd, men det "gider" jeg ikke

> Hvis jeg gerne vil fange en Ørred - kan man det i det område? - Hvad med
> udstyr.

Donno.

> Og så en sidste ting - jeg har fået fortalt, at man ikke behøver fisketegn
> for at fiske fra en båd er det korrekt?

Nej!

Spang

Fra : Spangkuk

Dato : 27-08-05 18:25

"Spangkuk" <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> skrev

Tilføjelse.:

Hornfisk kan tages hele dagen, Makrel og sild ligeså, men det
er min erfaring at Torsk og Fladfisk er lettest at fange henunder aften.

Om det er årstidsbestemt, har jeg ikke helt fundet ud af endnu, da
jeg kun har haft båden her i sommer, men hermed er der spurgt i
gruppen

Til fladfisk bruges forfang/orm som til Torsk. Du kan også sætte
et makrel- eller silde-forfang på det alm. forfang, så får du
mulighed for det hele på samme tid.

Spang - Øresundsfisker

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-05 18:30

Per wrote:

> Hvis jeg gerne vil fange en Ørred - kan man det i det område? - Hvad med
> udstyr.

Jeg vil foreslå dig, at du efterlyser en erfaren fiske-makker, der
kan komme med ud at fiske i din båd, mod at at han til gengæld lærer
dig alle fiduserne.

> Og så en sidste ting - jeg har fået fortalt, at man ikke behøver fisketegn
> for at fiske fra en båd er det korrekt?

Medmindre du er under 18 år eller folkepensionist, så skal du ha'
det statlige fisketegn, det koster 125,- kr. pr. år, det kan fås og
betales på posthuset...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 10:36

eller endnu nemmere på www.fisketegn.dk
--
Calle.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-05 07:50

> Hvis jeg gerne vil fange en Ørred - kan man det i det område?

Jepper, især hvis du bevæger dig lidt ind i Køge Bugt.

> - Hvad
> med udstyr.

Køb en dipsy-diver (der trækker agnen ned i et par meters dybde) og montér
et passende trolling-blink en meters penge bag dipsyen. Benyt 0,35-line. Du
fisker så med en fart på ca. 2-3 knob (hurtigst om sommeren). Du skal ligge
på 8-10m-kurven ud for Amagers sydkyst og har gode fangstmuligheder hele
vejen fra Dragør og ind til Avedøreværket. Du vil også tage torsk med denne
metode, og massevis af hornfisk i sæsonen (juni-august). Hvis du får en
torsk på, så stop båden og prøv at pirke på stedet med små 30-50g pirke. Jeg
har ved flere lejligheder fundet torske-hotspots, hvor jeg på ½ time kan
fange hundredevis af torsk på op til et par kg. (nej, det er ikke løgn).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Simon [2700]

Dato : 28-08-05 18:14

> [...]
> Jeg har ved flere lejligheder fundet torske-hotspots, hvor jeg på ½ time
> kan fange hundredevis af torsk på op til et par kg. (nej, det er ikke

hehe, det blir da et fandens renseri, det er jo ligesom en sildetur :D
-Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-05 18:24

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> skrev i en meddelelse

> hehe, det blir da et fandens renseri, det er jo ligesom en sildetur :D

Nu fortæller historien ikke, at jeg rent faktisk gokkede alle sammen. Nædu,
jeg har et par gange fyldt min fiskekasse på dén måde til familie og venners
store glæde, og så ladet det være godt med det. At jeg så efterfølgende har
fisket videre bare for fornøjelsens skyld viser vel bare, jeg er en ægte
_lyst_fisker?

Fra : Stefan

Dato : 29-08-05 18:20

> har ved flere lejligheder fundet torske-hotspots, hvor jeg på ½ time kan
> fange hundredevis af torsk på op til et par kg. (nej, det er ikke løgn).

½ time = 1800 sekunder
"hundredevis" = min. 100 fisk
Gennemsnit = 1 fisk pr 18 sek. (mindst!)

Måske liiiiige lovlig lystfiskeragtigt
Stefan

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-08-05 20:37

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske liiiiige lovlig lystfiskeragtigt

Tro mig. Jeg har fisket torsk, hvor jeg dårligt nåede at få blinket ned på
bunden inden jeg fik bid - igen og igen og igen. Jeg har faktisk kun oplevet
dén slags hotspots i Køge Bugt; en håndfuld gange ud for Aflandshage og et
par gange stik øst for Ishøj Havn. Jeg har fundet disse hotspots ved at få
torsk på samtlige trollingstænger på én gang (typisk fem stænger), hvorefter
jeg har stoppet båden, hevet alt trollinggrejet op, og pirkefisket med let
grej.

Ellers har jeg en enkelt gang oplevet at få bid i stort set hvert kast, hvor
jeg havde inviteret familien med på kuttertur. Vi lå ovre ved svenskekysten,
og resten af familien pirkefiskede uden succes med lejet grej. Jeg stod -
som den eneste - med kastegrej i kastesiden, og hev den ene torsk op efter
den anden. Også ved den lejlighed fik jeg tæt på et trecifret antal på en
halv dag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-09-05 07:19

> Du skal ligge på 8-10m-kurven ud for Amagers sydkyst

Hvilket er vrøvl, nu jeg har tænkt lidt over det. Du skal zig-zagge på
tremeterkurven (hvilket svarer til ca. ni fod). Du skal ikke tættere på land
end otte fods vanddybde, og ikke længere fra land end ca. 20-24 fods
vanddybde.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)