P & T = dårlig fiskesmag
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 26-08-05 13:09

Mojn Gruppe !!

Er der nogen af jer, der har fanget fisk i P & T, som ikke har en fæl
mudret lugt og smag ??

Kan man fjerne denne lugt / smag, før man tilbereder fisken ??

Mvh
Hans

Fra : TDN

Dato : 26-08-05 16:39

"Hans Mikkelsen (slet KDOCJ)" <bkfoto3@KDOCJmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mudret lugt og smag ??
>
> Kan man fjerne denne lugt / smag, før man tilbereder fisken ??

Jeg har prøvet det for nogle år siden med nogle flotte store ørreder (op til
4,5 kg) som jeg havde fanget i Sinding Put and Take (mellem Holstebro og
Herning). Nogle fik jeg røget og nogle foræret væk og resten i fryseren. Dem
jeg havde foræret væk blev brugt til gæstemad og de var uspiselige (Surt !!)
de røgede var også mudrede i smagen og uspiselige. Det skyldes en bestemt
alge som blomstrer op når det er varmt og som giver afsmag til fisken (har
jeg fået at vide). Jeg tror ikke der er noget at gøre ved smagen...

Mvh
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-08-05 17:46

TDN wrote:

> Det skyldes en bestemt alge som blomstrer op når det er varmt
> og som giver afsmag til fisken (har jeg fået at vide). Jeg tror
> ikke der er noget at gøre ved smagen...

Det er korrekt, at når fisk smager af mudder, så skyldes det en
speciel alge, som kun findes i ferskvand, algens tilstedværelse er
dog ikke betinget af varme, men om sommeren når vandet er varmt, så
er der naturligvis flest alger.

Fiskene indtager algerne sammen med fødeemner, og de stoffer fra
algen, som forårsager muddersmagen, går over i fiskens blod.

Hvis man holder fiskne i live, og lader dem gå i rent vand i to til
fire dage, så vil de fuldstændig udskille de stoffer der giver
muddersmagen.

Næsten alle ferskvandsfisk har mere eller mindre muddersmag, hvis de
bliver slagtet straks efter fangsten, hvis man derimod lader dem gå
rent i nogle dage, så vil de få en delikat smag.

Før opfindelsen af køleskabet og dybfryseren, der slog man ikke
ferskvandsfisk ihjel straks efter fangsten, de blev derimod holdt
levende i et hyttefad, og overført til et gammel badekar eller
lignende, så de kunne gå rent i nogle dage inden de skulle spises.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TDN

Dato : 26-08-05 18:08

> [...]
> i et hyttefad, og overført til et gammel badekar eller lignende, så de
> kunne gå rent i nogle dage inden de skulle spises.

Er du sikker på at det er nok med nogle dage i rent vand. Det er almindelig
kendt at fisk som f.eks. ål der lever på bunden i mudder skal i rent vand,
men det har vel ikke noget at gøre med denne alge, men tricket er måske det
samme ?

Mvh
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-08-05 19:17

TDN wrote:

> [...]
> men det har vel ikke noget at gøre med denne alge, men tricket er måske det

Ja ål og flodkrebs skal også gå rent, og 4 døgn er rigeligt, da det
stof der giver muddersmagen, udskilles meget hurtigt sammen med
fiskens urin.

Da jeg var dreng, da havde den lokale fiskehandler tre store
bassiner, hvor der h.h.v. gik levende ål, gedder, sandart, aborer,
karper og skrubber, ved det første kar var der en hane med en tynd
skarp stråle, som samtidigt sørgede for tilførsel af frisk vand og
beluftningen.

Men prøv, og du vil genopdage en god gammel metode, der har været
anvendt siden middalderen, husk blot, at der løbende skal tilføres
lidt frisk vand, og at vandet skal beluftes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Torben

Dato : 31-08-05 11:29

> [...]
> skrubber, ved det første kar var der en hane med en tynd skarp stråle, som
> samtidigt sørgede for tilførsel af frisk vand og beluftningen.

Lyder smart, tror jeg laver et bassin hjemme i haven til dette, men hvordan
får jeg dem levende hjem, nogle gode ideer?

Mvh. Torben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-08-05 11:41

Torben wrote:

> Lyder smart, tror jeg laver et bassin hjemme i haven til dette, men hvordan
> får jeg dem levende hjem, nogle gode ideer?

Har du prøvet at købe akvariefisk, dem får man i en stor plastikpose
med meget luft og lidt vand.

I Norge har jeg set, at laks indfanget til at sikre bestanden, på
samme måde, er blevet transporteret i en stor klar plastsæk fra
fangststedet til klækkeriet.

Måske du kan finde nogle kraftige plastsække, der kan klare opgaven.

Men ellers skal du tjekke hva' medefiskerne har af grej, de har alt
muligt med plastkar og batteridrevne luftpumper...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Torben

Dato : 31-08-05 12:03

> [...]
>
> Men ellers skal du tjekke hva' medefiskerne har af grej, de har alt muligt
> med plastkar og batteridrevne luftpumper...

Ja, det kan måske virke, tror du de kan leve en times tid i en stor pose,
der er jo nogle pæne størrelser fisk ind imellem ??

Mvh. Torben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-08-05 15:07

Torben wrote:

> Ja, det kan måske virke, tror du de kan leve en times tid i en stor pose,
> der er jo nogle pæne størrelser fisk ind imellem ??

Tager det dig en hel time at køre hjem fra fiskevandet...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Torben

Dato : 31-08-05 15:15

> Tager det dig en hel time at køre hjem fra fiskevandet...?

Ja nogle gange

Mvh. Torben fra KBH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-08-05 22:18

Torben wrote:

> Ja nogle gange

Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre, at transportere meget store
ørreder i en plastsæk, hvis transporttiden er en time og derover.

Fidusen er jo, at 1/5 del af plastsækken fyldes med vand, og 4/5 del
med luft, og det at vandet skvulper, gør at der løbende overføres ny
luft til vandet, derfor kunne det måske hjælpe noget, hvis der kom
ren ilt i sækken.

De firmaer som transporterer fisk til udsætninger og put&take søer,
de belufter de kar hvor fiskene er i med ren ilt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 08:51

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Næsten alle ferskvandsfisk har mere eller mindre muddersmag, hvis de
> bliver slagtet straks efter fangsten, hvis man derimod lader dem gå
> rent i nogle dage, så vil de få en delikat smag.

Jeg har aldrig smagt ørrede fanget i åer med muddersmag.

--
mvh / regards Christian
- 1. sept. 2005, endelig skete det

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-08-05 14:26

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg har aldrig smagt ørrede fanget i åer med muddersmag.

Den pågældne alge kan ikke leve i strømmende vand og i saltvand.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Calle.

Dato : 29-08-05 15:04

Christian B. Andresen wrote:
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Jeg har aldrig smagt ørrede fanget i åer med muddersmag.
Nej, da algen kun forekommer i stillestående ferskvand
--
Calle.

Fra : Leif

Dato : 31-08-05 17:34

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Nej, da algen kun forekommer i stillestående ferskvand
> --
> Calle.

Altså må man gå efter søer med indløb fra en å..................
/Leif

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-08-05 18:28

Leif wrote:

> Altså må man gå efter søer med indløb fra en å..................

Nej det er desværre ikke nok, at en sø har et til og fraløb...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : S.B.

Dato : 01-09-05 20:17

> Nej det er desværre ikke nok, at en sø har et til og fraløb...

Pindsmølle har nu både til og fraløb, op til flere endda, og synes ikke de
fisk derfra smager af mudder, men har da oplevet at kommer man til en af de
søre hvor en landmand lige har haft 1½ tønde land i overskud han ikke vidste
hvad han skulle bruge til, og så har gravet et hul med naboens gravemaskine,
fyldt vand i fra en nedlangt vandbrønd og så hældt fisk i, og kaldt det en
put'n take, at de ofte har en lidt mudret smag.
Disse søer kan man jo så undgå at fiske i

Steen

Fra : Taran

Dato : 04-09-05 10:35

> [...]
> mudret lugt og smag ??
>
> Kan man fjerne denne lugt / smag, før man tilbereder fisken ??

Hej

Har i prøvet at ligge fiskene i en balje med rinde vand og hælde en pæn
masse groft salt på det gør tricket.
Ellers læs på http://home1.inet.tele.dk/e-ploug/ under diverse og
muddersmag.

Hilsen Taran

put and not take

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-09-05 14:45

Taran wrote:

> Har i prøvet at ligge fiskene i en balje med rinde vand og hælde en pæn
> masse groft salt på det gør tricket.

Metoden har slet ikke den samme virkning, så når fiskene går rent i
levende tilstand...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen