Mærkelige fejl!
Fra : Jonas Delfs

Dato : 06-06-01 18:50

Hej,

Jeg sidder og roder med et større system i PHP...
Pludseligt var der noget der ikke ville som jeg ville. Jeg lavede lidt
manuel debugging med echo etc. og fandt ud af at det var fordi at 1-1 (et
minus et) gav '1.7763568394003E-15'. Det undrede jeg mig meget over, men
måtte til sidst give op.
Jeg fik så den idé at søge på denne kryptiske streng i Google, og fandt sq
noget: http://lci.upf.tche.br/~12950/calculo/erros.php3 (det er den der
ender med 15)
Kilden kan ses på http://lci.upf.tche.br/~12950/calculo/erros.phps

Det ser ud til at 15 er et error-nummer (til hvad?), men hvad i ******* er
den kryptiske streng lige før?
Jeg kan ikke finde hoved og hale i det - er der andre der kan det?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-06-01 19:04

"Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk> wrote in message
> fandt ud af at det var fordi at 1-1 (et
> minus et) gav '1.7763568394003E-15'.

ca. 1 minus ca. 1 giver ca. 0.
Derfor kan det godt være at "ca 1" bliver vist som "1", mens "ca 0" bliver
vist præcist.

Prøv at lave en var_dump() på dine to 1-taller, og check om de er heltal
eller kommatal...

Lidt svært at genskabe din fejl, og den side du henviser til kan jeg ikke
lige få noget ud af...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 06-06-01 19:19

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> ca. 1 minus ca. 1 giver ca. 0.
> Derfor kan det godt være at "ca 1" bliver vist som "1", mens "ca 0" bliver
> vist præcist.

Øhh...

> Prøv at lave en var_dump() på dine to 1-taller, og check om de er heltal
> eller kommatal...

Lidt mistroisk prøvede jeg.
Jeg kom så til det resultat at når min variabel skiftede fra værdien 0 til
1, skiftede typen ligeledes fra int til float.

Jeg har nu løst problemet ved at skifte
$min_var--
ud med
$min_var = (int)$min_var-1;

> Lidt svært at genskabe din fejl, og den side du henviser til kan jeg ikke
> lige få noget ud af...

Da jeg har løst problemet er det jo stortset også ligemeget, men det SER nu
altså interessant ud :)

Tak for hjælpen!

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-06-01 20:07

> [...]
> Jeg kom så til det resultat at når min variabel skiftede fra værdien 0 til
> 1, skiftede typen ligeledes fra int til float.

Dvs. du får problemet sådan her:

$min_var = 1;
$min_var--;

og så er $min_var en float?
Hos mig er det stadig en int...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 06-06-01 20:10

> Dvs. du får problemet sådan her:
>
> $min_var = 1;
> $min_var--;
>
> og så er $min_var en float?

Ja

> Hos mig er det stadig en int...

Samme her, normalt. Skal ikke kunne sige hvad der gør forskellen.

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Anders Johannsen

Dato : 06-06-01 19:32

In article <9flqd4$n6t$1@sunsite.dk>, "Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk>
wrote:

> [...]
> sidst give op.
> Jeg fik så den idé at søge på denne kryptiske streng i Google...

15 er ikke noget error-nummer.

Overvej følgende udsagn:

   1.7763568394003E-15 =   1.7763568394003 * 10^-15

/A