PQI RAM trouble
Fra : Craig David

Dato : 06-06-01 16:59

Nu har jeg putter en 512 MB PQI RAM klods i maskinen, med det resultat at
den er blevet meget ustabil. Jeg kører win2000 og den går ned for et godt
ord og programmer "låser".

Findes der et program der kan teste RAM?

Kan det måske hjælpe at bytte rundt på RAM klodserne?

Jeg har 2 x 128 MB APacer + 1 x 512 MB PQI med cas=3. Kan det være at PQI
RAM bare er usandsynligt dårligt? -Eller har jeg bare været uheldig?

(Atlon 800mhz -med chipset som understøtter 512 klodser)

HILsen og tak
CD

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 06-06-01 17:30

"Craig David" <40@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> den er blevet meget ustabil. Jeg kører win2000 og den går ned for et

Uha da...

> Findes der et program der kan teste RAM?

Ja. Men det vil du sandsynligvis ikke få noget ud af... Du skal bruge en
hardware-tester, som de har i de fleste respektable computerbutikker,
for at kunne konstatere egentlige fejl i ram-klodserne. Ellers er
Windows 2000 nok den bedste software-tester du kan få

> Kan det måske hjælpe at bytte rundt på RAM klodserne?

Næppe

> Jeg har 2 x 128 MB APacer + 1 x 512 MB PQI med cas=3. Kan det være at
PQI
> RAM bare er usandsynligt dårligt?

Det er i hvert fald ikke hvad jeg har erfaret - mine virker upåklageligt
på CAS2 - Andre i gruppen har også givet udtryk for at være godt
tilfredse med PQI.

-Eller har jeg bare været uheldig?

Tja... Jeg vil i hvert fald anbefale dig at få dem byttet i en fart.

> (Atlon 800mhz -med chipset som understøtter 512 klodser)

Tror du en bios-opdatering vil hjælpe? Prøv at se på
bundkortproducentens hjemmeside, om der skulle være en ny version, der
retter fejl omkring håndtering af 512 mb-blokke.

mvh
Peter

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 06-06-01 21:21

Craig David wrote:

> [...]
> ord og programmer "låser".
>
> Findes der et program der kan teste RAM?

Der findes et rigtig godt, og gratis program hér:
http://reality.sgi.com/cbrady_denver/memtest86/

Det er Linux-baseret, men passer selvstændigt på en diskette som du
booter op med, og som det kører fra.

Det er testet på en ret seriøs side:
http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT052001232443

Det var i stand til at finde alle fejl, og blev anbefalet som det bedste
til almindelige brugere, som kun skal finde RAM-fejl.

> Kan det måske hjælpe at bytte rundt på RAM klodserne?
>
> Jeg har 2 x 128 MB APacer + 1 x 512 MB PQI med cas=3. Kan det være at PQI
> RAM bare er usandsynligt dårligt? -Eller har jeg bare været uheldig?

Jeg ville nok prøve ovenstående program med kun PQI-RAM´en siddende i,
og så derefter med begge typer i, hvis første test ikke viser fejl.

Prøv også at bytte rundt, det har jeg før oplevet kunne hjælpe.
Men visse typer af RAM er bare inkompatible.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Simon

Dato : 07-06-01 13:42

> Men visse typer af RAM er bare inkompatible.

jeg har en Apacer 256mb klods og en PQI 512mb (og en MCT 512mb) de kører
fint sammen...

-Simon

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 07-06-01 16:38

Simon wrote:

> jeg har en Apacer 256mb klods og en PQI 512mb (og en MCT 512mb) de kører
> fint sammen...

Ja, det har jeg også læst nogle steder, jeg har blot ikke selv
erfaringer med den kombination.

Et godt gæt er nok at mandens PQI RAM er defekt.

   Henrik