evt. anskaffelse af kat?
Fra : Jørn Haulund

Dato : 05-09-05 16:41

Hej

Jeg har tidligere haft kat og vil nu anskaffe igen. Der er dog et enkelt
problem: min datter er allergisk. Jeg har fået at vide at røde katte
åbenbart har nogle andre gener som gør at allergikere skulle kunne tåle dem.
Umiddelbart er jeg meget skeptisk, men fik at vide at den person der
fortalte det kender en multiallergiker som har en rød kat. Er der nogle af
jer der har erfaringer i den retning?

En anden ting: Er der nogle steder på nettet hvor der bliver annonceret med
killinger? Jeg har prøvet DBA, men der var ikke meget i nærheden af os
(Farum)

På forhånd tak

Jørn

Fra : Elwarth

Dato : 05-09-05 17:14

> [...]
> fortalte det kender en multiallergiker som har en rød kat. Er der nogle af

Det har jeg desværre ingen anelse om!

> En anden ting: Er der nogle steder på nettet hvor der bliver annonceret
> med killinger? Jeg har prøvet DBA, men der var ikke meget i nærheden af os
> (Farum)

Skal det være killinger?
Ellers er der tit gode bud på www.vildkat.dk (der er ingen killinger lige
nu);
men der er f.eks. denne under hankatte: "Dejlig stor huskat, Frederiksberg"

/Morten

Fra : Sabina H.

Dato : 05-09-05 17:36

Jørn Haulund wrote:
> [...]
> den person der fortalte det kender en multiallergiker som har en rød
> kat. Er der nogle af jer der har erfaringer i den retning?

jeg har hørt mange underlige undskyldninger for forskellige farver, racer og
hårtyper der skulel være gode til allergikere.... alt lige fra den hårløse
kat, til mainecoon til rex'er og jeg ved ikke hvad....
faktum er at det de fleste allergikere reagerer på er ikke pelsen, men
spyttet eller støvet i pelsen (skæl)... derfor vil det næppe have nogen
forskel uanset hvilken farve kat i vælger....

min erfaringer siger mig dog at visse allergikere kan "vænne" sig til deres
egne kæledyr.... min kæreste er en af dem... han kan generelt ikke tåle
pelsdyr, katte især... jo flere kattei rummet, jo værre allergisk
reaktion.... hvis vi altså ser bort fra vores egne tre katte, hvoraf de to
er langhårskatte (persere).... hvis han holder dem borte fra næse og øjne,
sådan generelt set, kan han sagtens tåle dem (også nærkontakt og nusseri,
blot han ikke stikker næsen i pelsen, eller roder i øjnene bagefter)....
dog oplever han en vis forværring på enkelte dage med meget støv eller
pollen i luften, dog ikkenoget vi sådan kan sætte en finger på.... på disse
dage klarer han problemet med et par allergipiller.....

> En anden ting: Er der nogle steder på nettet hvor der bliver
> annonceret med killinger? Jeg har prøvet DBA, men der var ikke meget
> i nærheden af os (Farum)

www.vildkat.dk er et udemærket bud, ellers www.killingelisten.dk eller jeres
lokale internater... prøv feks www.kattensvaern.dk ,
http://www.dyrevaernet.dk/formidling-priser.html , eller
http://www.kat.dk/kat/category.php?n=1

der er sikkert flere derude, det kræver bare en smule tastearbejde ,)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 18:10

Hejza Jørn
Jeg ved ikke noget ang. allergi og forskellige katte-farver, men på
http://www.dyrenettet.dk/
er der også skønne mislinger, god jagt
vh Birte

Fra : Ma

Dato : 05-09-05 19:00

Jørn Haulund wrote:
> [...]
> den person der fortalte det kender en multiallergiker som har en rød
> kat. Er der nogle af jer der har erfaringer i den retning?

Røde katte tåles ikke bedre end andre katte. Det er indviduelt hvad man er
allergisk overfor (spyt, skæl, hår osv) samt symptomerne herpå. Nogle kan
kun tåle egne katte, nogle kan tåle langhårskatte osv..

Er du og din datter fuldt ud klar over hvad det vil indebære, hvis du
anskaffer dig kat på trods af hendes allergi? For hvis du vælger at anskaffe
dig kat med kendt katteallergi hos din datter, så er det din datter der må
påtage sig den evt. byrde det vil være at døje med generne, herunder evt.
medicin (anthistamin). Ikke katten.

Jeg vil råde dig til først at få kortlagt din datters allergi (priktest,
blodprøve, omgang med katte hos venner osv), så du ved i hvilket omfang hun
er ramt af allergi over for katte. Hvis du ikke allerede har gjort det.
Katteallergi er mange ting og symptomerne er vidt forskellige. Før du
begynder at tænke på at få kat.

Mange katteallergikere lever glimrende med deres egne katte. Nogle er
symptomfri på trods af moderat til svær konstateret allergi (inkl mig selv),
men der er stor forskel. Man skal bare lige først tænke ansvaret godt
igennem, hvis der i forvejen er kendte allergier. Det er nemlig ikke katten
det skal gå ud over, hvis det ikke går..

/Ma

Fra : Søren LH

Dato : 05-09-05 19:30

> Det er nemlig ikke katten det skal gå ud over, hvis det ikke går..

Hvor står det?

Mvh
Søren

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-09-05 20:22

> [...]
> fortalte det kender en multiallergiker som har en rød kat. Er der nogle af

Der er ingen belæg for, at røde katte tåles bedre af allergikere.

Der er mængder af mennesker som har selvdiagnosticeret en allergi uden at
blive testet hos en læge, som fejlagtigt _tror_ at de er allergiske over for
det ene eller det andet. Mange af dem har slet ikke allergi, eller også er
de allergiske over for nogle helt andre ting end fx. kat. Disse mennesker
vil kunne tåle en hvilken som helst kat - uanset farve. Så er der en gruppe
af mennesker med lettere katteallergi, som kan leve med de små gener det
giver og som måske oplever at de kun får allergi hvis de stikker næsen ned i
pelsen eller hvis katten sover i deres seng.

Hvis din datter endnu ikke har fået klarlagt sin allergi ved en priktest hos
lægen, er det selvfølgelig det første I skal gøre. Hvis hun tester positiv
for kat, er det ikke nogen god ide at anskaffe een!

Det ville være helt uansvarligt at udsætte hende for katteallergener, hvis
hun allerede er allergiker. Du risikerer at hendes symptomer bliver meget
værre, at hun udvikler allergi mod flere ting og at hun udvikler
luftvejssygdomme som fx. astma, der i værste fald kan være livstruende.
Hendes immunforsvar er ikke "færdigudviklet" som en voksens og for at give
hende de bedste chancer for at kunne leve et raskt liv - også som voksen -
bør du ikke sætte hende i en situation, hvor hvor hendes hverdag indeholder
elementer som hun ikke kan tåle. Børns allergi er meget alvorligere end
voksnes og du kan risikere at fremprovokere sygdomme som hun kommer til at
lide under resten af sit liv.

Som voksen er er man færdigudviklet og kan bedre vurdere hvor alvorlige
gener ens allergi giver. Har hun som voksen lyst til at løbe risikoen og
acceptere de gener et liv med kat giver, så er det hendes valg, som hun selv
må tage konsekvensen af. Men det er bestemt ikke et valg, som du har ret til
at tage for hende - jeg er sikker på, at enhver læge vil give mig ret hvis
hun tester positiv ved en priktest. Læs denne artikel som kommer godt rundt
om problematikken:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/allergikaeledyr.htm

Derudover er det enormt synd for katten, hvis I alligevel anskaffer een og
så må skille jer af med den i huj og hast, fordi det alligevel ikke går.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ma

Dato : 06-09-05 12:42

Gainsbourg wrote:
> [...]
> Børns allergi er meget alvorligere end voksnes og du kan risikere at
> fremprovokere sygdomme som hun kommer til at lide under resten af sit
Gider du ikke godt lade være med at male fanden på væggen?. Tag lige og klap
hesten engang, Gainsbourg. Fordi man får allergi som barn er det IKKE
ensbetydende med at den forværres på nogen måder!
Nogle vil givetvis få det værre, inkl følgeallergier og relaterede lidelser,
men det er sgu langtfra alle. Tag den med ro. Udgangspunktet er blot at
kortlægge allergierne og de symptomer det medfører. Herefter må man gøre op
med sig selv om man vil løbe risikoen.
/M

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-09-05 13:18

Ma skrev i en meddelelse...

> Gider du ikke godt lade være med at male fanden på væggen?. Tag lige og
> klap hesten engang, Gainsbourg.

Og hvorfor nu lige det? Er det ikke at foretrække at få dækket alle
mulighederne når man stiller et spørgsmål, hvis svar kan have indflydelse på
ens barns helbred, potentielt resten af livet?

Fordi man får allergi som barn er det IKKE
> ensbetydende med at den forværres på nogen måder!

Nej, men det er heller ikke ensbetydende med at den ikke forværres - og det
synes jeg er fint at Gainsbourg gør opmærksom på. Det er ikke altid man selv
tænker så langt, andre gange har man ikke lyst til at se den side af sagen.
Så hjælper det at få den serveret fra andre.

> [...]
> blot at kortlægge allergierne og de symptomer det medfører. Herefter må
> man gøre op med sig selv om man vil løbe risikoen.

Helt enig. Selvfølgelig skal allergierne kortlægges og der skal medicineres
korrekt i samråd med lægen så pigen kan have en symptomfri barndom. Men
problemet er stadig at når der er tale om et barn i den alder, er det jo
ikke barnet selv, der tager beslutningen om at løbe risikoen - det er
forældrene. Og når forældrene ikke har allergiske reaktioner selv, synes jeg
det er det vigtigere at gøre opmærksom på hvad resultatet kan blive for
barnet.

Mvh Tina - hvis forældre besluttede at droppe alt der hed dyr da hun som
barn blev testet allergisk for kat m.m. og som først nu for 3 år siden selv
besluttede at spille hasard med sit helbred.
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Ma

Dato : 06-09-05 22:18

Tina Susanne Johansson wrote:
> Og hvorfor nu lige det? Er det ikke at foretrække at få dækket alle
> mulighederne når man stiller et spørgsmål, hvis svar kan have
> indflydelse på ens barns helbred, potentielt resten af livet?
Jo, det er skam fint nok og det er ikke det jeg opponerer imod. Men der er
ingen grund til at stille et skrækscenarie op, som beskrevet. Det kan
skrives på mange måder. Og jeg er ikke tilhænger af at man skal anskaffe sig
kat uden at tænke sig om og påtage sig det fulde ansvar, også mht allergier.
Det var bare selve beskrivelsen, der faldt mig totalt overdrevet.

> [...]
> altid man selv tænker så langt, andre gange har man ikke lyst til at
> se den side af sagen. Så hjælper det at få den serveret fra andre.
Det kan præsenteres på mange måder. Jeg fandt beskrivelsen totalt
overdrevet.
Du ved lige så godt som jeg, at allergi ofte også bruges som letkøbt
undskyldning til at komme af med katten hos mange.... Derfor opponerer jeg
mod at allergi skal være årsagen.

> [...]
> allergiske reaktioner selv, synes jeg det er det vigtigere at gøre
> opmærksom på hvad resultatet kan blive for barnet.
Ja, det er forældrenes ansvar. Men der er ingen grund til at overdrive det.
Allergi er ikke en "dødsdom" og en række patienter med moderat til svær
allergi vil leve fint med få gener på trods af massiv udsættelse for
allergener. Også fra barnsben. Men principielt er vi enige..

> Mvh Tina - hvis forældre besluttede at droppe alt der hed dyr da hun
> som barn blev testet allergisk for kat m.m. og som først nu for 3 år
> siden selv besluttede at spille hasard med sit helbred.
Jeg er selv allergiker( fra 8-års alderen) og har levet med katte alle
årene.

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-09-05 23:08

Ma skrev i en meddelelse...

> Jo, det er skam fint nok og det er ikke det jeg opponerer imod. Men der er
> ingen grund til at stille et skrækscenarie op, som beskrevet. Det kan
> skrives på mange måder.

Jeg synes ikke der bliver stillet et skrækscenarie op. Gainsbourg har
snarere formuleret sit svar, som det vil blive givet til forældrene af
praktiserende læge, eller hvis de ringer til Astma-Allergi Forbundets
rådgivning. For der kører man stadig efter devisen "better safe than sorry"
hvadenten vi kan li' det eller ej.

> Du ved lige så godt som jeg, at allergi ofte også bruges som letkøbt
> undskyldning til at komme af med katten hos mange....

Så er vi også enige i, at det nok er en dårlig ide at anskaffe sig en kat,
hvis datteren har allergi - dog ikke nødvendigvis for katten, men for andre
allergener.

> [...]
> svær allergi vil leve fint med få gener på trods af massiv udsættelse for
> allergener. Også fra barnsben. Men principielt er vi enige..

Allergi _kan_ faktisk ende med at være en dødsdom, hvis man er blandt de
uheldige procenter der ikke lever fint trods massiv udsættelse for
allergener, som det er svært at slippe for i hverdagen - pollen,
husstøvmider, svamp m.m. I min omgangskreds er der en kvinde der de sidste
tre-fire år har været på vippen til at forlade denne verden flere gange - på
grund af hendes voldsomme allergi og de følgesygdomme der er kommet deraf.
Så jeg synes bestemt ikke der er nogen der overdriver i denne tråd.

Det være sagt, så er jeg lykkelig som aldrig før med mine katte, også selvom
jeg har allergiske reaktioner fra tid til anden. Og når jeg sidder på min
bestyrelsespost i Astma-Allergiforeningen for Århus Amt, så er det ikke med
dårlig samvittighed, over at jeg går imod den rådgivning der kommer fra
Hovedforbundet angående kæledyr og dyreallergi. Nej, det er med bevistheden
om at jeg har valgt at håndtere min allergi på min egen måde - og lever med
de valg.

Og det er jo i bund og grund det, det hele går ud på - vi kan komme med gode
råd og udveksle erfaringer, men familien her må selv fatte valget - og leve
med det.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk