"Låne" en kat
Fra : Linde

Dato : 30-08-05 21:05

Hej gruppen

Efter noget tid med en højst ubehagelig usikkerhed om hvorvidt jeg kunne
beholde min dejlige huskat eller ej på grund af arbejde eller ej har jeg
fået klarhed på at jeg kan beholde ham, kort sagt kan det siges at jeg
pendler fremfor at flytte på skolehjem. Før jeg vidste om katten var købt
eller solgt har det ofte været min intention at finde endnu en kat der kunne
danne et godt team med ham, men jeg har ikke fået gjort det da jeg ikke har
vidst om jeg så ville ende med at skulle omplacere to katte i stedet for en.
Nu er jeg så ret overbevist om at han skal have en makker da dagene godt kan
blive lange, og han i forvejen virker lidt som om han keder sig til hverdag.

Men har kigget på Kattens Værns hjemmeside, og der står at man ikke som
sådan kan "låne" en kat med hjem på prøve. Dette finder jeg lidt
besynderligt, da man vel egentlig har som hovedmål at placere alle katte i
et passende hjem? Hvad så med de katte der aldrig ender med at finde sig til
rette med beboerne, de må så videre til næste kattehjem tre måneder senere
eller hvad? Jeg vil f. eks. meget gerne have endnu en kat under de
betingelser at den kan med min nuværende kat, men vil have det skidt med at
tage en kat og så læsse ham af et andet sted måneder senere. Ville det så
ikke være mere humant at kunne prøve det en uges tid eller to og derved
undgå længerevarende dårlig røgt af den nytilkomne?
Nu har jeg ikke snakket hverken med KV eller Inges om dette, men tror ikke
det er normal praksis hverken hos de professionelle eller private at låne en
kat ud på prøve...men hvad mener alle i "kattetosser", ville det ikke
forhindre en masse vanrøgt såvel som skaffe nye hjem til hjemløse katte hvis
man havde mulighed for at se den nye an fremfor at "købe katten i sækken"?

Mvh
Linde

Fra : JytteJ

Dato : 30-08-05 23:34

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhindre en masse vanrøgt såvel som skaffe nye hjem til hjemløse katte
> hvis man havde mulighed for at se den nye an fremfor at "købe katten i

Så vidt jeg ved kan man altid inden for en rimelig periode aftale at
tilbagelevere en kat, hvis det slet ikke går. Men prøv og spørg.

VH.
JytteJ

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-08-05 06:31

Linde wrote:
> [...]
> et passende hjem? Hvad så med de katte der aldrig ender med at finde sig til

Hvor meget stress vil en - måske i forvejen lidt utryg - kat få af
at blive lånt ud fra tid til anden? og måske endda blive sat sammen
med andre katte der nok vil blive mopsede i starten og tæske løs på den?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Jakob

Dato : 31-08-05 08:50

In article <slrndhaga8.75e.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Hvor meget stress vil en - måske i forvejen lidt utryg - kat få af
> at blive lånt ud fra tid til anden? og måske endda blive sat sammen
> med andre katte der nok vil blive mopsede i starten og tæske løs på den?

Hvis en sådan ordning giver katten mulighed for at komme til et nyt hjem
er det da fint. Jeg ville da personligt være utryg ved at overtage et
dyr hvis fortid man ikke kender.

Alternativet er vel at den ikke blive genhuset og så aflivet, uden at
vide noget om det så kan jeg forestille mig at det er skæbnen for ganske
mange katte hos kattens værn og lignende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Anette

Dato : 31-08-05 16:47

Jakob wrote:
> Hvis en sådan ordning giver katten mulighed for at komme til et nyt
> hjem er det da fint. Jeg ville da personligt være utryg ved at
> overtage et dyr hvis fortid man ikke kender.

Vi har gennem årene overtaget mange katte med ukendt fortid ( Kattens værn
og diverse tilløbere) - og det er ikke noget problem.
Katte har betydeligt nemmere ved at omstille sig og meget mindre præget af
deres fortid end f.eks hunde.
Jo de kan da have nogle særheder. F.eks bestemte rum de ikke tør komme i
o.s.v. Vi havde en som var bange for al elektrisk køkkengrej. Men efter en
måned eller to finder de selv ud af at verden er ikke så farlig her hos os.

Jeg kan til gengæld godt forstå at man ikke kan få en kat hos diverse
internater på prøve. Der sker noget rent psykologisk når man ved man bare
kan aflevere den igen, hvis den pjevs man har i forvejen ikke lige vil finde
sig i at dele hjem med en ny misser. Man er nok lidt hurtigere til at opgive
hvis det er aftalt i forvejen, end hvis man ved man skal ned på knæ og tigge
sig til en returnering.

/ Anette